Nie ulega wątpliwości, że czytanie dzieciom jest ważne i potrzebne. Nikt nie kwestionuje korzyści płynących z czytania na głos małym dzieciom. Kiedy jednak stają się starsze, ten zwyczaj zdaje się naturalnie wygasać. Nie istnieją żadne powody, dla których powinniśmy na to pozwalać. Można wymienić natomiast co najmniej kilka, dla których warto kontynuować głośne czytanie nawet nastolatkom. Wybraliśmy najważniejsze z nich.
1. Dzieci słyszą lepiej niż czytają
Istnieją dowody na to, że dzieci mniej więcej do 14 roku życia są w stanie lepiej zrozumieć fabułę powieści, kiedy słyszą jej treść niż wtedy, kiedy same ją czytają. Czytanie na głos nie tylko urozmaica lekturę, ale wpływa również motywująco na doskonalenie własnych niezależnych umiejętności czytania przez nastolatków.
2. Książki mogą stanowić cenną i bezbolesną lekcję życia
To, że książki mogą mieć terapeutyczną moc jest jasne. Dla tych, którzy wchodzą w dorosły okres swojego życia mogą stanowić bezbolesne lekcje. Mogą być nauką pokonywania wszelkich przeciwności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i przełamywania tematów tabu. Przekazywanie życiowych wskazówek starszakowi w takiej formie wpłynie pozytywnie nie tylko na kształt jego osobowości, ale stworzy pole do szczerych rozmów, co znowu będzie miało nieoceniony wpływ na budowanie relacji z rodzicem.
3. Głośne czytanie jest przyjemne
Rodzice stają się z roku na rok coraz bardziej zajęci, a dzieci coraz bardziej samodzielne. Czytanie dzieciom przed snem naturalnie zostanie porzucane, rzadko z inicjatywy samych dzieci. Wspólne, głośne czytanie jest przyjemnością i to wystarczający powód, by go nie zaprzestawać. Poza tym, tylko w taki sposób rodzic jest w stanie „przemycić” dziecku autorów i pozycje literackie, po które samo mogłoby nie sięgnąć.
4. Głośne czytanie stymuluje rozwój słownictwa
Udowodniono, że język, w jakim pisane są książki jest bardziej wyszukany i zawiera więcej oryginalnych wyrażeń niż ten używany w mowie potocznej. Literatura ma to do siebie, że uczy nie tylko odnajdywania się w różnym położeniu, ale przede wszystkim nazywania tego, co dzieje się na zewnątrz i wewnątrz nas. Nawet najbardziej trudne słowa osadzone w konkretnym kontekście będą łatwiejsze do zrozumienia. W konsekwencji dziecko nauczy się nimi nazywać nie zawsze łatwe do zdefiniowana zjawiska lub emocje, które przeżywa.
5. Wspólne czytanie zbliża dziecko do rodzica
Wiek nastoletni to etap, kiedy dziecko powoli oddala się od rodzica. Bliskość, jakiej doświadczają, kiedy dziecko jest młodsze jest mniej intensywna. Wspólne czytanie z całą pewnością należy do tych czynności, które ją spotęgują. To wspaniała okazja, której nie sposób nie wykorzystać w tym szczególnym czasie.