Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/pl/kobieta-praca-%C5%82%C3%B3%C5%BCko-laptop-731894/]stokpic[/url] / [url=https://pixabay.com/pl/service/terms/#usage]CC0 Public Domain[/url]
Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/pl/kobieta-praca-%C5%82%C3%B3%C5%BCko-laptop-731894/]stokpic[/url] / [url=https://pixabay.com/pl/service/terms/#usage]CC0 Public Domain[/url]
Reklama.
1.Ustal nowe reguły funkcjonowania domu
Przede wszystkim musisz uprzedzić wszystkich domowników jakie zmiany wiążą się z Twoją decyzją o pracy w domu. Wyjaśnij każdemu członkowi rodziny nowe zasady, które z pewnością musisz teraz wprowadzić, by łatwiej było Ci oddzielić obowiązki zawodowe od Twojej roli strażniczki domowego ogniska. Wytłumacz swoim dzieciom, że Twoja obecność w domu nie oznacza, że jesteś do ich dyspozycji przez cały czas. Kiedy pracujesz, powinny “współpracować”, szanować czas, który poświęcasz na wykonywanie swoich zawodowych obowiązków.
2.Planuj z głową
Może wydać Ci się to oczywiste: planowanie całego tygodnia pozwoli Ci lepiej się zorganizować i ustalić, które czynności czy zadania są priorytetowe, które zaś mniej ważne. Pracując w domu musisz nauczyć się dobrze definiować swoje cele. Korkowa tablica, kalendarz, plansza powieszona w kuchni - użyj tego, co najlepiej pozwoli Ci rozplanować zadania na najbliższe dni. Ustal sobie stałe godziny pracy (realne do zrealizowania) i czas na przerwy (najlepiej co dwie godziny zafunduj sobie 15 minut odpoczynku) i staraj się ich przestrzegać. To pomoże Ci zredukować stres i napięcie związane z presją czasu. W planowanie włącz partnera. Ustalcie wspólnie jeden lub dwa dni w tygodniu, gdy to on odbierze dzieci ze szkoły lub przygotuje obiad. Ty będziesz mogła w tym czasie odpocząć. Nie jesteś tylko mamą pracujacą zawodowo w domu, ale również kobietą, która potrzebuje trochę czasu dla siebie.
Pamiętaj, że warto zawsze zaplanować sobie dwie dodatkowe godziny pracy wieczorem „na wszelki wypadek” (z dziećmi nigdy nic nie wiadomo).
3.Nie wahaj się skorzystać z pomocy
Niemowlę czy małe dziecko wymagają Twojej uwagi praktycznie cały czas. Czy można efektywnie wykonywać służbowe obowiązki z niemowlęciem na ręku? To bardzo trudne. Nie wahaj się poprosić o pomoc. Nianię lub babcię wyślij z dzieckiem na spacer: w tym czasie Ty możesz spokojnie popracować. Kiedy maluch wróci do domu, będziesz mogła poświęcić mu całą swoją uwagę. Próbując pogodzić wszystkie obowiązki sama nie osiągniesz nic, za to będzie odczuwać nieustanną frustrację i coraz większe zmęczenie.
4.Zorganizuj sobie kącik do pracy
I niech to będzie kącik z prawdziwego zdarzenia. Staraj się urządzić go w takim miejscu w domu, gdzie panuje spokój i gdzie nie grozi Ci, że dzieci wpadną na Ciebie z impetem podczas zabawy. Pamiętaj: brak wydzielonego kącika pracy przyczynia się do wzajemnego przenikania się obowiązków domowych z zawodowymi.
Powrót do pracy po urodzeniu dziecka nie musi być stresującym przeżyciem. Jeśli mamy taką możliwość, zdecydujmy się na pracę zdalną, z domu. Zadbajmy jednak o to, by stworzyć sobie ku temu odpowiednie warunki.