Nobel czy Top Model? Dlaczego nie powinniśmy mówić dziewczynkom, że są (tylko) ładne

Fot. Pixabay/[url=https://pixabay.com/pl/dziewczyna-maki-czerwony-rude-w%C5%82osy-785310/]AdinaVoicu [/url] / [url=http://bit.ly/CC0-PD]CC0 Public Domain[/url]
Fot. Pixabay/AdinaVoicu / CC0 Public Domain
Co mówicie witając się z małą, śliczną dziewczynką? Czy korci Was by głośno zachwycać się jej wyglądem? — Jakaś Ty ładniutka — ciśnie się Wam na usta? Ugryźcie się szybko w język i przemyślcie sprawę. Może warto inaczej zacząć tę znajomość?

Tak właśnie radzi nam amerykańska publicystka, prawnik i coach, Lisa Bloom, która w 2011 wydała książkę pt "Think: Straight Talk for Woman to Stay Smart in a Dumbed Down World " (Pomyśl: prosty przekaz dla kobiet, które wciąż chcą być mądre w uproszczonym świecie). Lisa w nieco prowokacyjny sposób opisuje w niej niepokojący fenomen dotyczący kobiet, nawet tych świetnie wykształconych i realizujących się zawodowo. Większość z nich deklaruje otwarcie, że woli być atrakcyjna fizycznie niż mądra.

Jakiś czas później autorka opowiedziała na swoim blogu o pierwszym spotkaniu z pięcioletnią Mayą, córką znajomej. Dziewczynka zachwycała urodą i Lisa w pierwszym odruchu chciała skomplementować jej wygląd.
— Maya, jesteś taka słodka! Popatrz na siebie! Obróć się i pokaż tę piękną koszulkę, ślicznotko! — cisnęło jej się na usta.
Powstrzymała się jednak, by zacząć rozmowę od zwykłego:
— Witaj, miło Cię poznać ! — a następnie zaskoczyła dziewczynkę pytaniem o książkę, którą mała czytała. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Maya uwielbiała czytać i rozmowa potoczyła się dalej w bardzo interesujący sposób.
Laura Bloom

Uczenie dziewczynek, że wygląd jest pierwszą rzeczą, którą w nich zauważasz mówi im, że jest on ważniejszy niż cokolwiek innego. To popycha je do bycia na diecie w wieku lat 5 i używania kosmetyków w wieku lat 11, silikonowych piersi w wieku lat 17 i botoxu w wieku lat 23. Odkąd nową normą stał się nasz kulturowy imperatyw bycia pociągającą 24 godziny 7 dni w tygodniu, Amerykanki w coraz większym stopniu stają się nieszczęśliwe. Czego im brakuje? Życia, które coś znaczy, życia pełnego idei, czytania książek i bycia docenianą za myśli i dokonania. Czytaj więcej

Co na to psychologia?
Słyszymy przecież często, że powinniśmy wzmacniać w naszych dzieciach poczucie własnej wartości, a komplementowanie wyglądu przyczynia się do akceptacji siebie i swojego ciała.
Marylin Monroe

Kiedy byłam małą dziewczynką nikt nigdy nie powiedział mi, że jestem ładna. Należy mówić wszystkim małym dziewczynkom, że są ładne, nawet jeśli nie są. Czytaj więcej

Zdaniem psychologów, nie ma w tym niczego złego, pod warunkiem, że dziewczynki równie często usłyszą od nas pochwały dotyczące ich działań, drobnych i większych szkolnych sukcesów, tego jak radzą sobie z codziennymi wyzwaniami. W przeciwnym wypadku, dziewczynka otrzyma od nas sygnał, że jedyną, znaczącą wartością jest atrakcyjny wygląd, że to on decyduje o szczęśliwym, dobrym życiu.

Niepokojące dane płyną do nas z Wielkiej Brytanii, gdzie rośnie liczba operacji plastycznych wśród nastolatek. W USA przeprowadzono badania z których dowiadujemy się, że coraz więcej dziewczynek w wieku 3-6 lat(!) uważa, że jest za gruba...
Laura Bloom

25% młodych Amerykanek prędzej wygra kolejną edycję Top Model niż Nagrodę Nobla. Czytaj więcej

Niebezpieczne tendencje dotarły również do Polski.
Popularne stają się konkursy małych miss, a gimnazjalistki kuszą na portalach społecznościowych idealnymi selfie z obowiązkowym dzióbkiem. Już pod koniec podstawówki dziewczyny przychodzą do szkoły w "pełnej tapecie", a przynajmniej z pomalowanymi maskarą rzęsami.


Zachwycajmy się naszymi córeczkami: są cudowne! W świecie zdominowanym przez kult ciała i młodości, warto od małego zwracać im uwagę na to, że prócz uroczego wyglądu, mają jeszcze fascynujące wnętrze. Tylko w ten sposób wyrosną one na naprawdę wartościowych ludzi, pewne siebie kobiety. I piękne i mądre.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE