Musimy się jej nauczyć. I to jest dobra wiadomość, ponieważ możemy ją w każdym momencie życia wzmacniać i trenować. Oczywiście dużo zależy od rodziców i tego jak dziecko jest wychowywane. To jakie fundamenty zbudujemy w nim, będzie wpływało na jego predyspozycje do mówienia “nie” w sytuacjach, które nie będą zgodne z jego system wartości i które mogą mu zagrażać, zarówno psychicznie jak i fizycznie.
Większość z nas jest konformistami, zgadzamy się ze zdaniem grupy i nie lubimy sprzeciwiać się grupie. Jest wiele powodów dla, których czasami nie podejmujemy dyskusji lub nie wyrażamy swojego zdania. Zazwyczaj dbamy o własne bezpieczeństwo. Uczymy się, że czasem lepiej odpuścić, że czegoś po prostu nie wolno, nie wypada, ponieważ nie jest to społecznie aprobowane.
Proces uczenia się asertywności zaczyna się w pełni w momencie, gdy dziecko po raz pierwszy znajduje się w grupie. Ten okres przypada zazwyczaj na przedszkole lub szkołę. Zaczyna się kształtować szereg procesów i mechanizmów, które poprzez doświadczenie, uczą jakie zachowania i postawy są społecznie akceptowane, a jakie nie. Tu dochodzą także do głosu wewnętrzne, indywidualne cechy człowieka.
Komunikat asertywny powinien składać się z trzech części:
Przede wszystkim zacznijmy od nauki wybierania. To bardzo proste. Wystarczy, że damy dzieciom możliwość decydowania o tym w co się ubrać, jaki jogurt kupić, co zje na śniadanie. To proste sytuacje wymagające od dziecka decyzyjności, uczenia się za i przeciw, dostrzegania różnych możliwości.
Dziecko ma prawo do
1. Wyboru
2. Własnego zdania
3. Mówienia o swoich potrzebach[b]
4. Odmawiania
5. Popełniania błędów
6. Mówienia NIE
7. Wyrażania uczuć
8. Czucia się potrzebnym
Styl pasywny
Dziecko nie mówi otwarcie o swoich emocjach i potrzebach. Jeśli już coś komunikuje, to zazwyczaj cicho lub szeptem w taki sposób, jakby wstydziło się swoich uczuć. Osoby posługujące się tym stylem najczęściej podporządkowują się grupie, bez względu na koszty jakie ponoszą.
Rzadko wyrażają swoje zdanie i raczej jest ono zbliżone do opinii większości. Nie nawiązują kontaktu wzrokowego i nie lubią wystąpień publicznych, ponieważ czują się niepewnie. Bardzo często charakteryzuje je niska samoocena.
Styl agresywny
Dzieci posługujące się tym stylem głośno mówią o swoich uczuciach, o tym czego chcą. Otoczenie odbiera to najczęściej jako postawę roszczeniową. W ich zachowaniu przeważa krzyk i złość, zwłaszcza gdy nie dostają tego czego chcą. Zdarza się, że takie dzieci stawiane są w roli lidera, ponieważ budzą w rówieśnikach strach.
Styl asertywny
Osoby, które mówią o swoich emocjach, myślach i nie mają problemu z komunikowaniem tego czego chcą, możemy nazwać asertywnymi. To takie dzieci, które słuchają co się do nich mówi, ale też potrafią samodzielnie zabrać głos.
Potrafią radzić sobie w sytuacjach stresujących, z porażkami i krytycznymi ocenami, traktując to jako nowe doświadczenie. Jednak przede wszystkim potrafią bronić swojego zdania i mówić “nie”.
Twoje dziecko jest ofiarą dokuczania? Nie wiesz jak powinno zareagować i co Ty możesz zrobić w takiej sytuacji?
Wejdź na stronę badzkumplem.cartoonnetwork.pl i dowiedz się jak możesz pomóc.