Fot. Pixabay / [url=http://bit.ly/1amXiNR]mojzagrebinfo[/url] / [url=http://pixabay.com/en/service/terms/#download_terms]CC O[/url]
Fot. Pixabay / [url=http://bit.ly/1amXiNR]mojzagrebinfo[/url] / [url=http://pixabay.com/en/service/terms/#download_terms]CC O[/url]
Reklama.
Naukowcy z Seattle przeprowadzili badanie, w którym wykazali jaki związek ma oglądanie telewizji z nauką języka. Wyniki były zaskakujące, ponieważ okazało się, że podczas godziny spędzonej przez dzieci na oglądaniu bajek, rodzice mówią do nich o 770 słów mniej niż normalnie.

Naukowcy z Centrum Zdrowia, Rozwoju i Zachowania w Instytucie Badawczym Dzieci w Seattle przebadali grupę 329 dzieci, w wieku od 2 miesięcy do 4 lat, pod kątem ilości wypowiadanych przez rodziców słów.

Szacuje się, że w ciągu godziny dorośli mówią do dzieci około 940 słów. Jednak tylko wtedy, gdy nie ma w pobliżu telewizora.

Wniosek z badania był jeden: im więcej czasu dzieci spędzają na oglądaniu telewizji, tym mniej słów znają i rozumieją.
logo
Fot. Flickr / [url=https://www.flickr.com/photos/criminalintent/5813396335]Lars Plougmann[/url] / [url=https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/]CC BY-SA[/url]
Niestety rodzice najczęściej nie zdają sobie z tego sprawy, a bajki stają się sposobem na spokój i czas dla siebie. Podobnie jest w sytuacji wspólnej zabawy z dzieckiem. Gdy mamy w pobliżu włączony telewizor, wypowiadamy do maluchów zdecydowanie mniej słów.
Dimitr Christakis
Centrum Zdrowia, Rozwoju i Zachowania w Instytucie Badawczym Dzieci w Seattle

Wiedzieliśmy, że oglądanie telewizji przez najmłodszych powoduje u nich opóźnienia w rozwoju językowym i problemy z koncentracją uwagi, jednak dotychczas nie wiedzieliśmy, dlaczego tak się dzieje.

Choć badacze nie sprawdzili, czy rodzaj oglądanego programu powoduje różnice w rozwoju dziecka, to jednogłośnie mówią, że telewizja nie pomaga w rozwijaniu zdolności językowych. Psycholodzy zalecają aby dzieci poniżej drugiego roku życia w ogóle nie oglądały telewizji.

Negatywny wpływ telewizji

1. Spowolnienie rozwoju mowy i nauki czytania
2. Ubogie słownictwo
3. Problemy z wyobraźnią i kreatywnością
4. Mniejsze kontakty z rówieśnikami, a tym samym wolniejszy rozwój zdolności społecznych
5. Zagrożenie nadwagą