Fot. materiały prasowe

Co piąta Polka w wieku 18-29 lat nigdy nie była u lekarza ginekologa, a 67% młodych kobiet doświadcza negatywnych emocji związanych z tą wizytą. To m.in. dla nich już po raz 7. w ramach inicjatywy Gedeon Richter Polska „W kobie­cym interesie” wyruszył w Polskę mobilny gabinet ginekologiczny, oferując badania dla wszystkich kobiet, bez wyjątku!

REKLAMA

Zdrowie kobiet jest dla Gedeon Richter wartością szczególną. Skupiamy się na potrzebach pacjentek związanych z ich zdrowiem, aby być dla nich realnym wsparciem. W naszych badaniach odkrywamy, że obszarów, w których potrzebna jest pomoc, jest bardzo wiele. Dlatego też każdego roku projekt „W kobiecym Interesie” poświęcony jest innemu, konkretnemu zagadnieniu i przyjmuje inny motyw przewodni.

Poprzednie edycje skupione były wokół takich problemów społecznych jak np. utrudniony dostęp do ginekologa osób z niepełnosprawnościami oraz pacjentek z małych miejscowości, bariery psychologiczne związane z wizytą u specjalisty, unikanie wizyt ze względu na pandemię czy senioralny wiek, a także tabu w rozmowach o zdrowiu intymnym.

Tegoroczna edycja uwzględnia potrzeby kobiet neuroatypowych oraz wszystkich, które borykają się w swoim życiu z trudnościami natury sensorycznej czy emocjonalnej, co z kolei pogarsza jakość wizyty i jej przebieg. I to wszystko kryje się pod hasłem: „Bez wyjątku”.

To, co chcemy dziś uświadomić pacjentkom, to fakt, że nie tylko od lekarza czy położnej zależy to, z jaką wyjdą emocją z gabinetu i czego tam doświadczą. Mogą jasno zakomunikować swoje potrzeby – zarówno w kontakcie z lekarzem, jak i w zakresie preferencji wynikających z ich wrażliwości, np. dotykowej.

– W każdej odsłonie naszej kampanii zwracamy uwagę na nieuświadomione społecznie bariery związane z profilaktyką zdrowotną kobiet. Chcemy, aby wszystkie kobiety, bez wyjątku, miały dostęp do badań i nie ograniczały ich żadne przeszkody. Co roku burzymy kolejne mury, łamiemy stereotypy i uświadamiamy, że zdrowie kobiet naprawdę jest również w ich rękach! Jestem dumna, że w ten sposób możemy realizować naszą misję – podkreśla Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

W tym roku, we wszystkich siedmiu miastach, inicjatywę wspiera ALAB laboratoria – ogólnopolska sieć laboratoriów diagnostycznych, która poprzez badania laboratoryjne pomaga dbać o zdrowie Polek i Polaków. Dzięki współpracy z ALAB laboratoria pacjentki, które odwiedziły mobilny gabinet ginekologiczny, po konsultacji z lekarzem mogły bezpłatnie wykonać cytologię płynną i test na HPV. Ponadto lekarze po wywiadach, wykonywali USG ginekologiczne oraz palpacyjne badanie piersi. Mobilny gabinet został dostosowany również do osób z niepełnosprawnościami.

W Gedeon Richter wiemy, że zdrowie to nie tylko wartościowe terapie – to dużo więcej! Dlatego wsłuchujemy się w głos i opinie pacjentów, aby być dla nich realnym wsparciem. Impulsem do rozpoczęcia tegorocznej edycji kampanii były wyniki badania przeprowadzonego w sierpniu 2025 r. na grupie kobiet w wieku 18–29 lat. Jego celem było sprawdzenie, jak młode kobiety w Polsce dbają o swoje zdrowie intymne, jakie emocje towarzyszą im podczas wizyty u ginekologa oraz jak często spotykają się z tematami neuroatypowości czy wrażliwości sensorycznej.

Pochodzące z raportu dane nie napawają optymizmem – okazuje się, że co piąta młoda Polka nigdy nie była u lekarza ginekologa, a 67% młodych kobiet doświadcza negatywnych emocji związanych z tą wizytą. Jedną z przyczyn jest poczucie, że „moje problemy ginekologiczne zostały zbagatelizowane” – takiego odczucia doświadczyło aż 58% młodych respondentek. Za ten fakt odpowiada m.in. obowiązujący w Polsce model opieki zdrowotnej, w którym trwająca 15 minut wizyta nie pozwala lekarzowi w pełni poświęcić się pacjentce.

Co mogłoby zmienić tę sytuację? Kobiety, które wizytę u ginekologa mają już za sobą, wymieniają przede wszystkim poczucie komfortu fizycznego i psychicznego (40% badanych), empatyczne (39%) i niewartościujące podejście lekarza oraz jasne, rzetelne informacje o zdrowiu (43%). To sprzyja również rozmowie z lekarzem np. o antykoncepcji, ponieważ – jak pokazuje raport – zdecydowana większość kobiet dostrzega rolę antykoncepcji w planowaniu życia rodzinnego (84%) i ma potrzebę poszerzania wiedzy w tym temacie (68%).

logo

Dlaczego w tym roku uwaga kampanii skierowana jest na osoby neuroróżnorodne? Ponieważ dane wskazują, że stanowią one coraz większą grupę wśród studentek oraz innych młodych kobiet, a liczby te będą się z czasem tylko zwiększać. Osoby te cechuje wyjątkowa wrażliwość, która bywa powodem różnych wyzwań – również w kwestii profilaktyki ginekologicznej. Raport wskazuje, że nawet 41% kobiet określających siebie lub zdiagnozowanych jako neuroatypowe unika lub odkłada wizyty u ginekologa. Problemy, które zgłaszają częściej niż pozostałe, to nadmiar bodźców czy nieprzyjazny personel w rejestracji.

Jak nietrudno zauważyć, potrzeb kobiet związanych z wizytą u ginekologa jest wiele, dlatego tegoroczna kampania Gedeon Richter została zaprojektowana tak, aby odpowiedzieć na nie w jak największym stopniu. W mobilnym gabinecie priorytetem było empatyczne i wspierające podejście lekarzy oraz dbałość o komfort fizyczny i psychiczny pacjentek. Dodatkowo, gabinety wyposażone były w elementy mające na celu m.in. redukcję stresu czy wsparcie układu nerwowego poprzez zapewnienie jak najmniejszej liczby bodźców.

Należy jednak pamiętać, że komfort pacjentki w gabinecie zależy nie tylko od tego, jak jest on przygotowany, ale też od tego, jak do wizyty przygotuje się pacjentka i z jakim podejściem przychodzi do lekarza. Jeśli przed badaniem opowie lekarzowi o swoich potrzebach – również tych sensorycznych – pobyt w gabinecie odbędzie się w przyjaznej atmosferze, a kobieta ma szansę wynieść z takiej wizyty dużo więcej.

– Tak naprawdę tego typu rozwiązania w różnym stopniu może wdrażać każda placówka, w której znajdują się gabinety ginekologiczne. Warto zwrócić uwagę na to, jak personel komunikuje się z pacjentkami – zarówno na żywo, jak i zdalnie – jakie jest oświetlenie, natężenie dźwięków i czy otoczenie sprzyja poczuciu komfortu i intymności. Projektowanie przestrzeni i obsługi z myślą o różnorodnych pacjentkach przełoży się na przyjemniejsze doświadczenie dla wszystkich, a przecież w tym właśnie przejawia się inkluzywność – mówi dr Zofia Małkowicz, socjolożka, badaczka patient experience.

Więcej informacji oraz pełen raport z badania: zdrowa-ona.pl

Partnerzy kampanii: Fundacja Kulawa Warszawa, Fundacja Avalon, Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Ogólnopolska Organizacja „Kwiat Kobiecości”, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia, Watch Health Care, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie Nasz Bocian. Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.