
REKLAMA
Co to jest pompa insulinowa?
Pompa insulinowa to niewielkie urządzenie, które w sposób ciągły podaje insulinę do organizmu dziecka, w sposób zbliżony do tego, w jaki jest ona wydzielana u zdrowego dziecka. Insulina podawana jest przez miękkie wkłucie założone pod skórę i połączone z pompą za pomocą drenu (m.in. Accu-Check Combo) lub bezdrenowo za pomocą bazy umieszczonej bezpośrednio na ciele (m.in. mikropompa Accu-Check Solo).Jak wygląda pompa insulinowa?
Pompa insulinowa to małe elektroniczne urządzenie służące do podawania insuliny. Ma wielkość zbliżoną do małego telefonu komórkowego. Składa się ze zbiornika na insulinę, panelu sterowania i wyświetlacza obsługiwanego – zależnie od modelu – przez zestaw przycisków, ekran dotykowy lub zewnętrznego pilota. Pompa jest podłączona do ciała przez wkłucie, które należy zmieniać co 2-3 dni, i dren lub moduł infuzyjny w pompie bezdrenowej.Jak działa pompa insulinowa?
Pompa insulinowa podaje insulinę w dwóch trybach:- podstawowym – podawanym w bardzo małej ilości w sposób ciągły, aby zapewnić podstawowe zapotrzebowania organizmu na insulinę,
- jako bolusy – większe dawki insuliny podawane w związku z posiłkiem dziecka.
Dawki insuliny podstawowej (ilość jednostek insuliny na godzinę) oraz bolusów (ilość jednostek insuliny na wymiennik) ustala i programuje lekarz podczas wizyt i szkoleń. Obsługa pompy insulinowej jest przyjazna dla użytkownika, zwłaszcza że urządzenie po wprowadzeniu ilości wymienników węglowodanowych w planowanym posiłku podpowiada rekomendowane dawki insuliny (funkcja kalkulatora bolusa).
Pompa insulinowa dla dzieci – dlaczego jest dobrym wyborem?
Pompa insulinowa jest obecnie rekomendowaną i refundowaną przez NFZ metodą insulinoterapii dla dzieci, chociaż to do dziecka i jego opiekunów należy ostateczna decyzja, jaką metodę leczenia wybiorą. Stosowanie pomp insulinowych pozwala najlepiej odtworzyć fizjologiczny sposób wydzielania insuliny w organizmie. Dodatkową zaletą jest znaczna redukcja liczby wkłuć – jedno na 2-3 dni, zamiast kilku codziennie. Jej niewielkie wymiary pozwalają schować ją pod ubraniem, gdzie nie przeszkadza podczas aktywności i zabaw. Pompy insulinowe mają też szereg funkcji poprawiających bezpieczeństwo i ograniczających ryzyko wystąpienia hipoglikemii.Pompa insulinowa – jak ją nosić? Czy przeszkadza w aktywnościach?
Pompy insulinowe są polecane osobom prowadzącym aktywny tryb życia. Można je nosić w dowolny wygodny dla siebie sposób – w kieszeni, przy pasku albo w przypiętej do paska nerce. Kolejnym krokiem w poprawie komfortu jest pompa bezdrenowa Accu-Chek Solo – nie posiada drenu i jest mocowana bezpośrednio na ciele w jednej z kilku wybranych lokalizacji – dzięki temu można ją ukryć lub wyeksponować, zależnie od potrzeb i okoliczności.Aktywność fizyczna w cukrzycy – czy można biegać, ćwiczyć i bawić się z pompą insulinową?
Aktywność fizyczna jest jednym z kluczowych elementów terapii cukrzycy, jest też nieodłączną częścią dzieciństwa. Każde dziecko może uczęszczać na WF, uprawiać swoją ulubioną dyscyplinę sportu albo po prostu bawić się z koleżankami i kolegami na podwórku – o tym jak to robić bezpiecznie, dzieci i rodzice uczą się na szkoleniach. Jeżeli opiekunowie planują zapisać dziecko z cukrzycą na treningi sportowe, trzeba ten temat omówić z lekarzem diabetologiem.Istnieją pewne żelazne zasady dotyczące aktywności fizycznej u dzieci z cukrzycą, takie jak rozpoczynanie treningu przy wyższych wartościach glikemii, niepodawanie insuliny w kończyny obciążone treningiem, kontrolowanie glikemii i spożywanie przekąsek w trakcie treningu. Można rozważyć redukcję dawki podstawowej insuliny na okres zajęć sportowych lub przygotować bazę „na aktywność” w pompie. Optymalne wartości glikemii przy rozpoczęciu i w trakcie uprawiania sportu wynoszą 126-180 mg/dl (7-10 mmol/l) dla wysiłku tlenowego i 90-180 mg/dl (5-10 mmol/l) dla beztlenowego.
Dziecko z pompą insulinową w szkole lub przedszkolu – co przekazać wychowawcy?
Wysyłając dziecko z cukrzycą do przedszkola lub szkoły, powinniśmy zadbać o dobrą współpracę z wychowawcami i nauczycielami. Dyrektor szkoły lub przedszkola musi wiedzieć, że przyjmuje dziecko z cukrzycą i nie może odmówić przyjęcia takiego ucznia. Jest też zobowiązany do zapewnienia szkolenia kadry placówki w zakresie potrzeb zdrowotnych przyjmowanego dziecka. Przedszkole lub szkoła powinny opracować procedury obejmujące m.in. przypominanie o przyjmowaniu leków i wykonywaniu pomiarów poziomu cukru (oraz pomoc w tych czynnościach), a także przypominanie o regularnym spożywaniu posiłków. Placówki te powinny też na bieżąco współpracować z rodzicami dziecka. W szkoleniach można wykorzystać istniejące materiały edukacyjne, które są dostępne na stronie https://www.gov.pl/web/zdrowie/dziecko-z-cukrzyca.Podsumowując, aktywne życie dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 1 jest nie tylko możliwe, ale i wskazane. Poprawia ono wrażliwość na insulinę, zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę u chorego i sprzyja lepszej kontroli glikemii. Cukrzyca to choroba, która uczy planowania i kontroli. Te same zasady obowiązują przy podejmowaniu aktywności fizycznej.
Piśmiennictwo
2019 Guidelines on the management of diabetic patients. A position of Diabetes Poland. Clinical Diabetology, 2019, vol.8 No.1 doi: 10.5603/DK.2019.0001 Fullerton B, Jeitler K, Seitz M, et al. Intensive glucose control versus conventional glucose control for type 1 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2014; 14: CD009122 Danne T, Bangstad H-J, Jarosz-Chobot P et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2014 Compendium – Insulin treatment in children and adolescents with diabetes Pediatr Diabetes 2014: 15(suppl. 20): 115-134. Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. dotyczące zapewnienia opieki dzieciom przewlekle chorym w szkole/placówce (DZSE.WSPE.523.565.2014).
2019 Guidelines on the management of diabetic patients. A position of Diabetes Poland. Clinical Diabetology, 2019, vol.8 No.1 doi: 10.5603/DK.2019.0001 Fullerton B, Jeitler K, Seitz M, et al. Intensive glucose control versus conventional glucose control for type 1 diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev 2014; 14: CD009122 Danne T, Bangstad H-J, Jarosz-Chobot P et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2014 Compendium – Insulin treatment in children and adolescents with diabetes Pediatr Diabetes 2014: 15(suppl. 20): 115-134. Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. dotyczące zapewnienia opieki dzieciom przewlekle chorym w szkole/placówce (DZSE.WSPE.523.565.2014).