Z zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że każde dziecko powinno spędzić na aktywności ruchowej minimum godzinę dziennie. Niestety nie zawsze jest to realizowane. Młodzi ludzie nierzadko wolą spędzić wolny czas w domu, zamiast wyjść z kolegami na podwórko. Jedna z firm postanowiła rzucić wyzwanie dzieciom i zaprosić je do akcji Kidventure pod hasłem #millionhoursofjoy.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Active Healthy Kids Global Alliance tylko co trzecie dziecko w Polsce spędza na aktywności ruchowej minimum godzinę dziennie. Niestety wielu młodych ludzi wybiera gry komputerowe zamiast zabaw na świeżym powietrzu. Duży wpływ mają na to również rodzice, którzy nie zawsze zachęcają swoje dzieci do aktywności ruchowej. A sport jest bardzo ważnym aspektem w życiu dziecka, stymuluje bowiem nie tylko jego prawidłowy rozwój, ale również wspiera umiejętności społeczne, które będą miały ogromny wpływ na jego dorosłe życie.
-Wsparcie oraz nawyki rodziców są niezwykle istotne w kontekście aktywności fizycznej dziecka. Młody człowiek bowiem obserwuje dorosłych i naśladuje ich zachowania. Jako rodzice mamy ogromny wpływ na to, czy nasze dziecko będzie uprawiać sport. Warto zaangażować się w to i być dla młodego człowieka dobrym przykładem - mówi Sami Kokko, kierownik projektu LIITU (badania nad aktywnością fizyczną fińskich dzieci w wieku szkolnym) z Uniwersytetu Jyväskylä.
Kilka wskazówek dla rodziców – czyli jak odciągnąć dziecko od telewizora?
Każdy moment jest dobry, by zachęcić dziecko do podjęcia aktywności ruchowej. Oto kilka przydatnych wskazówek dla każdego rodzica:
1. Porozmawiajmy ze swoim dzieckiem o jego zainteresowaniach sportowych.
2. Każde dziecko powinno mieć możliwość spróbowania swoich sił w różnych aktywnościach sportowych. Dzięki temu będzie mogło wybrać tę najbardziej odpowiednią dla siebie.
3. Zwracajmy uwagę na to, w jaki sposób młody człowiek spędza swój wolny czas i motywujmy go do podjęcia ruchu. Zajęcia z wychowania fizycznego to stanowczo za mało aktywności ruchowej dla dziecka.
4. Wspólnie z dziećmi uprawiajmy sport, namawiajmy je do biegania czy grania w piłkę nożną. Pokazujmy im, że aktywność ruchowa jest ciekawym zajęciem, które może przynosić wiele satysfakcji każdego dnia.
5. Dla dziecka postawa rodzica jest bardzo ważna. Jeżeli zauważy ono, że dorosły interesuje się jego zajęciami sportowymi, tym chętniej będzie chodzić na treningi. Dlatego pamiętajmy o tym, zaznaczajmy w kalendarzu, a jeśli jest to możliwe, wspólnie z dzieckiem chodźmy na zajęcia sportowe.
6. Warto pamiętać, że sport to sfera, dzięki której rodzice mogą zbliżyć się do swoich dzieci, dlatego inwestujmy w nią czas i pieniądze.
Wyzwanie dla dzieci, czyli #millionhoursofjoy
Fińska firma Reima, chcąc zachęcić dzieci do większej aktywności fizycznej, zorganizowała konkurs Kidventure - „Zbierzmy wspólnie 1 000 000 godzin aktywnego wypoczynku”. Akcja skierowana jest do wszystkich dzieci i dorosłych, którzy lubią sport albo chcą rozpocząć swoją przygodę z aktywnością fizyczną.
W wyzwaniu można wziąć udział za pośrednictwem sensorów ReimaGO. Jest to połączenie czujnika aktywności z darmową aplikacją mobilną. Urządzenie zostało zaprojektowane wspólnie z Suunto, wiodącą firmą na rynku zegarków sportowych. Czujnik mierzy intensywność oraz czas aktywności dziecka. Zgromadzone dane synchronizowane są następnie z telefonem, na którym aktywowana została aplikacja. Dzięki ReimaGO młody człowiek może sprawdzać swoje osiągnięcia i nieustannie je poprawiać, stawiając sobie coraz to nowe wyzwania. Czujnik nie jest jednak konieczny, aby wziąć udział w konkursie. Żeby dołączyć do zabawy można także opublikować zdjęcia dziecka, opatrzone hasztagiem #millionhoursofjoy na facebooku marki Reima lub na własnym profilu na Instagramie. Innym sposobem jest podanie liczby godzin aktywności dziecka i udzielenie odpowiedzi na pytanie konkursowe na stronie www.reima.com/pl/kidventure.
Akcja Kidventure #reimakidventure odbywa się w 15 krajach, spośród każdego z nich zostanie wyłoniona jedna zwycięska rodzina, która wygra tygodniową wycieczkę do Laponii w marcu 2018 roku. Wystarczy zbierać wyniki dziecka dzięki czujnikowi ruchu, a następnie udostępniać je poprzez aplikację mobilną czy na stronie www.reima.com/pl/kidventure albo w social media opatrzone hasztagiem #millionhoursofjoy. Udział w wyzwaniu mogą wziąć jednak nie tylko rodziny, ale również zorganizowane grupy, jak np. szkoły czy świetlice. Firma Reima nagrodzi jedną z nich sprzętem sportowym za równowartość 1000 euro.
Artykuł powstał we współpracy z marką Reima.
Reklama.
Elina Björklund
dyrektor naczelna marki Reima
Dzięki Kidventure chcielibyśmy przywrócić ludziom, a w szczególności dzieciom, radość, która wiąże się z uprawianiem sportu. Ruch i wspólna zabawa – powinny być obecne w życiu każdego młodego człowieka. Sport jest stymulatorem prawidłowego rozwoju, więc tym bardziej warto zachęcać dzieci do spędzania czasu poza domem, ze znajomymi, na podwórku czy w szkole podczas dodatkowych zajęć sportowych