Fot. Screen z Youtube / [url=https://www.youtube.com/channel/UCD3Ha_KWNtNIZ0CkfDdbJOA]Change4Life[/url]
Fot. Screen z Youtube / [url=https://www.youtube.com/channel/UCD3Ha_KWNtNIZ0CkfDdbJOA]Change4Life[/url]
Reklama.
Cukrowy klon
Zainicjowana przez brytyjski rząd, kampania społeczna, ma uświadomić rodzicom ile cukru spożywają na co dzień ich dzieci. W tym celu udostępniono specjalną aplikację pozwalającą sprawdzić ilość cukru w produktach spożywczych oraz nakręcono obrazujący skalę zjawiska film:
W filmie, pięcioletni chłopiec pokazuje, ile cukru znajduje się w spożywanych przez dzieci pokarmach. Przykładowo, puszka Coca Coli to aż 9 kostek cukru, czekolada to 6 kostek a mały karton owocowego soku to 5. Mówi też o konsekwencjach zdrowotnych jakie grożą dzieciom, spożywającym duże ilości słodkiego.
Groźne konsekwencje
W 2013 roku, prawie jedna trzecia (31 proc.) pięciolatków i prawie połowa (46 proc.) ośmiolatków chorowała na próchnicę. Co piąte dziecko w przedziale wiekowym 4-5 lat ma nadwagę lub otyłość. U dziecięcio- i jedenastolatków takich dzieci jest już jedna trzecia. Nadwaga występująca już w tym wieku naraża je na poważne problemy zdrowotne w przyszłości m.in. zwiększone ryzyko chorób serca, nowotworów i cukrzycy typu 2. Obecnie istnieje 2,5 mln osób cierpiących na ten typ cukrzycy z czego 90% choruje na nadwagę lub otyłość.
logo
Fot. Screen z Youtube / [url=https://www.youtube.com/channel/UCD3Ha_KWNtNIZ0CkfDdbJOA]Change4Life[/url]
Dopuszczalna dawka
Obecnie dzieci spożywają trzykrotność maksymalnej dawki dziennej cukru! Według lekarzy dopuszczalne spożycie powinno mieścić się w granicach:
- 19 g czyli 5 kostek cukru dla przedziału 4-6 lat
- 24 g czyli 7 kostek cukru dla przedziału 7-10 lat
- 30 g czyli 7 kostek cukru dla dzieci powyżej 11 roku życia
Tymczasem średnie spożycie przez dzieci w wieku 4-10 lat wynosi 60,7 g.
Dr Alison Tedstone
dietetyk

„Dzieci mają zdecydowanie za dużo cukru w diecie, 3 razy więcej niż dopuszczalna ilość. Może to prowadzić do próchnicy, przyrostu masy ciała i otyłości, które wpływają na samopoczucie dzieci. Rośnie prawdopodobieństwo zastraszania i wyśmiewania ich przez rówieśników, co wpływa na niską samoocenę i opuszczanie zajęć szkolnych.”

Cel kampanii
Głownym celem kampanii jest uświadomienie społeczeństwu, ile cukru zawierają spożywane przez dzieci produkty, które niekoniecznie uznawane są za słodycze. Wypuszczona przez twórców aplikacja, niestety nie jest dostępna w Polsce, jednak polskie prawo nakazuje producentom umieszczanie informacji o ilości cukru na opakowaniach produktów spożywczych. Nie jest więc trudno sprawdzić, czy ulubiony sok czy wafelek nie składa się przypadkiem z... cukru połączonego z cukrem.
Źródło: gov.uk