O autorze
Pół-Polka, pół-Libanka. W maju zostanie mamą małej Mii. Zawodowo projektantka grafiki, która po godzinach od zawsze relaksuje się w kuchni. Uczestniczka trzeciej polskiej edycji programu „MasterChef”, której umiejętności docenili między innymi Gordon Ramsay i Michel Roux. Autorka książki o kuchni libańskiej "Hummus, za'atar i granaty". Prowadzi cykliczne warsztaty z kuchni arabskiej oraz blog o tematyce okołokulinarnej: www.blogsamar.com

Na zdrowie, czyli o koktajlach w diecie nie tylko mam

Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego co jemy i po co warto sięgać, jednak nie zawsze teoria idzie w praktyce. Przychodzi jednak czas, kiedy zdrowie zaczynamy stawiać na pierwszym miejscu, a brak czasu, którym tak bardzo lubimy się zasłaniać przestaje być barierą nie do przeskoczenia. Ciąża to świetny czas, aby się zmotywować i zadbać o swoją dietę, a na ratunek braku czasu przychodzą płynne posiłki w postaci koktajli do zrobienia zaledwie w kilka minut, które możemy zabrać ze sobą do pracy, na spacer, na studia lub w podróż.


Jak sprawić, aby koktajle były nie tylko zdrowe, smaczne i pożywne rozmawiam z Adrianną Frelich - dietetyk z Instytutu Sanvita.

Samar Khanafer: Ciągle cierpimy na brak czasu, zaś koktajle robi się szybko i łatwo. Tylko czy koktajl może być alternatywą dla 2-giego śniadania lub innego pełnowartościowego posiłku?

Adrianną Frelich: Oczywiście! Koktajl może być idealną propozycją na drugie śniadanie lub podwieczorek. Może to być koktajl owocowy lub owocowo-warzywny. Będzie to idealna bomba witaminowa dla naszego organizmu. W łatwy, szybki i smaczny sposób dostarczymy sporą dawkę substancji odżywczych.

S.K.: W ciąży to nie najlepszy pomysł, ale jestem ciekawa co sądzisz na temat diety, w których wszystkie posiłki są koktajlami - bazując głównie na marchwi, burakach i pomidorach. Czytałam, że taka dieta jest sycąca i dostarcza organizmowi witamin oraz mikroelementów, a zarazem oczyszcza z toksyn i pomaga stracić zbędne kilogramy…


A.F.: Największą zaletą koktajli jest to, że cechują się wysoką gęstością odżywczą, czyli zawierają dużo składników odżywczych w małej porcji. Jednak dieta koktajlowa jest bardzo niskokaloryczna. Długotrwałe stosowanie takiej diety może doprowadzić m.in. do spowolnienia metabolizmu, utraty tkanki mięśniowej, co raczej nie należy do pożądanych przez nas zmian. Jak dla mnie koktajle sprawdzają się idealnie jako urozmaicenie jadłospisu. Jest to świetne rozwiązanie, jeżeli chcemy dostarczyć do organizmu dużo składników odżywczych w formie niskokalorycznej przekąski. Jednak nie jestem przekonana do stosowania diet opartych w głównej mierze na koktajlach.

S.K.: Lubię koktajle, dla mnie to świetna alternatywa przekąski, kiedy jadę autem lub jestem w biegu. Lepiej robić koktajle warzywne czy owocowe? Na mleku, kefirze czy mleku roślinnym?

A.F.:
Warto dodawać do koktajlów warzywa, ponieważ zazwyczaj jemy ich zbyt mało, a w takiej przekąsce pomieści nam się ich spora porcja. Koktajle na mleku, kefirze, czy “mleku” roślinnym dostarczą do naszego organizmu dodawkową porcję wapnia. Jednak co wybierzemy jako bazę do koktajlu, to tak naprawdę zależy od naszego gustu smakowego.


Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Syndrom końca wakacji daje wam w kość? Oto 5 taktyk na przetrwanie
0 0USG połówkowe jest najważniejszym badaniem w ciąży. Zobacz, czego możesz się dowiedzieć