Reklamuj nieudane wakacje!
Prawnik w rodzinie
31 sierpnia 2015, 11:56·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 31 sierpnia 2015, 11:56Rodzinne wakacje nawet w najpiękniejszym miejscu potrafią popsuć wpadki biura podróży. Co zrobić gdy umowa została wykonana niewłaściwie? Powinniśmy niezwłocznie zawiadomić organizatora o nieprawidłowościach.
Rezydent biura ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji, a w wypadku jej niezałatwienia, przekazania jej niezwłocznie organizatorowi.
Biuro jest obowiązane uzasadnić na piśmie przyczyny odrzucenia reklamacji. Jeżeli organizator nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie, w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia tej reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.
Biuro jest obowiązane przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, podać na piśmie nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora, do którego możemy zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu.
Pamiętajmy, że Organizator ma obowiązek niezwłocznie powiadomić nas, jeżeli przed rozpoczęciem realizacji usługi turystycznej z przyczyn od siebie niezależnych zmuszony jest do zmiany istotnych warunków umowy z klientem (m.in. cena, standard hotelu, termin). W takiej sytuacji możemy w wyznaczonym czasie:
- przyjąć proponowana zmianę umowy,
- odstąpić od umowy ze zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Umowa powinna w sposób wyraźny precyzować okoliczności podwyższenia ceny. Generalnie cena raz ustalona nie powinna być zmieniana, chyba że organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
• wzrost kosztów transportu,
• wzrost opłat urzędowych, podatków i innych (np. opłat lotniskowych)
• wzrost kursu walut.
Jednakże bez względu na okoliczności, w okresie 20 dni przed datą wyjazdu, cena ustalona w umowie nie może być zmieniona!
Jak określić roszczenia i wysokość odszkodowania? W Polsce organizator w umowie może ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi w czasie imprezy turystycznej do dwukrotności ceny imprezy turystycznej względem każdego klienta. Nie dotyczy to szkód na osobie.
Pomocna w określaniu roszczenia jest tzw. Tabela Frankfurcka, w której procentowo określono możliwości obniżenia ceny za poszczególne nieprawidłowości. Tabela jest nieformalnym dokumentem przygotowanym przez sąd w Niemczech, stosowana w praktyce także w innych krajach. Tabela określa na przykład takie nieprawidłowości jak:
• różnica w położeniu obiektu np. inna odległość od plaży
• różnica w rodzaju pokoi,
• wady pokoju np. brak balkonu, brak widoku na morze, brak klimatyzacji, robactwo,
• wady posiłków np. zepsute/zimne posiłki, monotonny jadłospis,
• brak sprzętów sportowych (a także basenu).
Co z ofertami last minute? Należy pamiętać, że zawsze możemy reklamować usługę, w przypadku nie dotrzymania warunków umowy przez przedsiębiorcę. Konsumentowi przysługują takie same prawa jak w przypadku oferty nie promocyjnej!
W razie pytań piszcie! Mail: biuro@bbpkancelaria.pl