Reklama.
Od okresu wczesnego rozwoju mowy i języka dziecko zdobywa umiejętności, które są znaczące dla rozwoju zdolności literackich, czyli nauki czytania i pisania. Regularne zaś codzienne czytanie ma niebagatelny wpływ na prawidłowy rozwój mowy Twojego dziecka. Nie tylko wzbogaca słownictwo, ale też uczy poprawnego formułowania zdań, rozwija kreatywne myślenie i inspiruje do samodzielnych wypowiedzi językowych.
DLA DZIECI OD URODZENIA I STARSZYCH
- książki czarno-białe (dla niemowlaków 0-6), np. seria Oczami malucha;
- książki rymowane, poezje dla dzieci, przy czytaniu których możesz rytmicznie klaskać, a nawet angażować do klaskania Twoje dziecko – bez wątpienia polecić można doskonałych poetów polskich, jak Tuwim, czy Brzechwa, ale też współczesnych twórców, jak Rusinka Wierszyki domowe;
- książki z wierszykami paluszkowymi, czyli wierszykami do pokazywania na palcach (np. Wierszyki paluszkowe K. Sąsiadka);
- książki z wyliczankami, np. Entliczek pentliczek czyli polskie wyliczanki J. Frugalińskiej, czy zbiór bardziej figlarnych Pan pierdziołka spadł ze stołka. Powtarzanki i śpiewanki;
- książki z zapisem dźwięków, wydawanych przez zwierzęta czy przedmioty z otoczenia (tu doskonale sprawdzi się Księga dźwięków) – posłużą do utrwalania pierwszych dźwięków (pojedynczych głosek i sylab), które pojawiają się w mowie malucha i są podstawą dla późniejszych słów i zdań;
- książki sensoryczne, o których wykonanie można się nawet pokusić – to wszystkie te książki, których dodatkową zaletą jest różnorodność materiałów, zastosowanych do jej wykonania, czy dźwięki, które wyda przy dotyku: zaszeleści, zapipczy, zagrzechocze, zaszczeka itp. - zróżnicowanie doświadczeń dotykowych rąk przełoży się również na aktywność buzi;
- książki, dotyczące zainteresowań Twojego dziecka: o pojazdach, zwierzętach, ptakach itp. (np. seria książeczek dla najmłodszych Obrazki dla maluchów);
- książki tematycznie związane z obchodzonym świętem lub dotyczące pór roku;
- książki o kolorach (polecam pełną magii książkę Kolory H. Tulleta);
- książki z zadaniami typu „poszukaj”, „pokaż”, których czytanie będzie rozwijało recepcyjną stronę mowy, czyli jej prawidłowe rozumienie, obok oczywiście innych umiejętności poznawczych, jak koncentracja, czy spostrzeganie wzrokowe;
- książki trójwymiarowe (popup'y), ruchome, które na jednej stronie potrafią wyczarować zamek księżniczki, a na innej rajskie ptaki, czy wiejskie podwórko;
DLA DZIECI OD URODZENIA DO OK. 18 MIESIĄCA ŻYCIA
- książki sensoryczne, umożliwiające rozwój wielozmysłowy, a przy tym językowy (rodzic przecież opowiada o tym, czego dziecko dotyka);
- książki wykonane z grubej tektury, rozkładane;
- książki przedstawiające sytuacje z dnia codziennego (jedzenie, spanie, zabawę itd.) oraz pory dnia;
- książki angażujące dziecko do działania (przesunięcia, podniesienia fragmentu karty, włożenia paluszka w dziurę);
- książki tematyczne, przedstawiające ludzi (dzieci i dorosłych), części ciała, zwierzęta, pojazdy itp.;
- książki z zapisanymi dźwiękami zwierząt i pozwalające odtworzyć zwierzęce odgłosy;
DLA DZIECI OD OK. 18 MIESIĄCA ŻYCIA DO OK. 3 LAT
- książki do czytania z jednym lub dwoma zdaniami na stronie (dla młodszych);
- książki z prostymi i krótkimi historiami, które maluchy mogą już zrozumieć;
- książki opisujące małe dziecięce problemy;
- książki o innych dzieciach, rodzinach i zwierzętach;
- książki z krótkimi tekstami rymowanymi, które dziecko może zapamiętać (wiersze, wyliczanki, śpiewanki);
- książki nieoczywiste pod względem graficznym i treściowym, zabawne, może nawet absurdalne (np. P. Mildnera Co myśli o tym królowa, H. Tulleta A gdzie tytuł);
- książki o kolorach i kształtach (ale pamiętaj! czytanie nadal ma być dla dziecka zabawą, nie nauką);
- książki interaktywne, z klapkami do otwierania, paskami do wysuwania, kółkami do kręcenia (pamiętajmy, że ćwiczenia rąk wspomagają rozwój mowy).
DLA DZIECI OD 3 r. ż.
- książki, których bohaterami są dzieci w podobnym wieku;
- książki, których bohaterami są dzieci z rożnych stron świata (będą świetną okazją do rozmowy o dzieciach, żyjących w innych kulturach);
- książki, których bohaterami są zwierzęta (np. seria książek D. McKee o Elmerze, słoniu w kratkę);
- książki o różnych doświadczeniach z codziennego życia (wizyta u lekarza, u dentysty, wyjście do teatru, pojawienie się rodzeństwa itp.);
- książki, które są odpowiedzią na dręczące dziecko pytania, np. jak działają maszyny, jak funkcjonuje ciało itp., w zależności od zainteresowań młodego czytelnika;
- książki aktywizujące do ćwiczeń spostrzegawczości;
- ...