Dam Ci smartfona, tylko przestań marudzić – o sile nawyku
Marcin Marzec
30 listopada 2015, 09:30·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 30 listopada 2015, 09:30 My - rodzice w wieku 30 – 40 lat, wymuszaliśmy na rodzicach oglądanie bajek w telewizji, bo to ona była dominującym źródłem rozrywki w XX wieku. Tymczasem, nasze dzieci, które przyszły na świat w cyfrowej rzeczywistości, częściej niż rodziców przed telewizorem, widzą ich ze smartfonem w ręku, skupionych na tym, co wyświetla im się na ekranie. Często przy tym w skrajnie różnych emocjach. Nic więc dziwnego – że to urządzenia mobilne – są dla nich superatrakcyjnym źródłem interaktywnej rozrywki. Więc, jak czegoś chcą – to pograć dłużej, zobaczyć kolejną bajkę na smartfonie, poklikać bez celu na tablecie.
Ciekaw jestem, czy zdarza Wam się, albo Waszym znajomym, którzy też są rodzicami, używać urządzeń mobilnych jako karty przetargowej? Czyli dać dziecku ten tablet, włączyć tę grę na komputerze, czy bajkę na smartfonie – w nagrodę, bo było grzeczne lub, aby było grzeczne i żeby mieć w końcu święty spokój?
Jak pokazują badania, 49 proc. rodziców deklaruje, że udostępnia urządzenia mobilne jako rodzaj nagrody dla dziecka. Zaś 69 proc. stosuje to, kiedy musi zająć się własnymi sprawami (1). Jak często taka sytuacja się powtarza? Jakie rodzi konsekwencje? Jak wymyka się rodzicom spod kontroli?
Z odpowiedzią na to pytanie przychodzą naukowcy, według których budowanie nawyku zajmuje 21 dni . Oznacza to, że wystarczy jeśli przez najbliższe 3 tygodnie będziecie przy każdej okazji – czy to pozytywnej – nagroda za dobrą ocenę, dobre zachowanie, posprzątanie pokoju – czy negatywnej – dziecko wymusza, marudzi, że chce dłużej mieć dostęp do smart rozrywki - zgadzać się i uciszać, albo nagradzać je w ten sposób, a wykształcicie w nim nawyk, z którym trudno będzie sobie poradzić i jemu i Wam. Tak utrwalony mechanizm sprawi, że dziecko będzie się upominało o dostęp do smartfona, tabletu za każdym razem, gdy jego nastrój się obniży, albo uzna, że zasługuje na nagrodę.
Z jednej strony sami odpowiadamy za to, że nasze dzieci obcują, często za wcześnie i za długo jak na swój wiek, z rozrywką online, z drugiej, jak pokazują wyniki badania Hobbycraft, 1/3 z grupy 2000 ankietowanych rodziców wyraża chęć odebrania pociechom urządzeń technologicznych (2). Jak twierdzą, przez nie dzieci spędzają mniej czasu na rozwijających i kreatywnych zabawach i mają problemy z komunikacją.
W Polsce, 26 proc. dzieci w wieku 1-5 lat posiada własne urządzenie mobilne (3). 16 proc. rodziców przyznaje, że ich pociechy miały kontakt z siecią już w wieku 4 lat (4), czyli zanim nauczyły się czytać. Firma AVG Technologies przeprowadziła badanie wśród 2,2 tysięcy mam, sprawdzając jakie umiejętności posiadają ich pociechy w wieku od dwóch do pięciu lat (5). Okazało się, że znaczna większość dzieci potrafi obsługiwać smartfony, kiedy umiejętność wiązania butów, pływania lub zrobienia płatków z mlekiem jest im zupełnie obca!
Technologia już na dobre wrosła w nasze życie i tego nie da się już zatrzymać. Sami, jako rodzice użytkujemy smartfony, tablety, smart TV, często traktując je jeszcze jako nowinkę, podczas gdy dla naszych pociech są one obecne od zawsze. To, na co mamy ogromny wpływ, ale także ponosimy za to odpowiedzialność – to sposób i kontekst, w jakim dzieci korzystają z tych urządzeń. Traktowanie ich jako sposób na święty spokój, albo nagrodę, nie jest mądrym rozwiązaniem i też nie zaprowadzi nas do niczego dobrego.
Jako ojciec dwóch synów w wieku szkolnym, a także specjalista w obszarze bezpieczeństwa IT, jestem przekonany, że świat nowych technologii i internetu dziecko powinno odkrywać razem z nami. Pod naszą opieką, z naszym zaangażowaniem. Pamiętajmy także, że sposób, w jaki my obcujemy ze smartfonem, tabletem, jak korzystamy z Internetu – kształtuje w naszych podopiecznych pierwsze wzorce, które później trudno zmienić. Zacznijmy więc od siebie, wszak jak wynika z badania firmy AVG Technologies 54% dzieci uważa, że ich rodzice spędzają zbyt dużo czasu przed ekranami swoich smartfonów (6).
-------------------------------
(1)Badanie ,,Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.”
(2)http://www.dailymail.co.uk/news/article-2152453/Third-parents-regret-giving-gadgets-children-effect-patience-creative-social-skills.html
(3)Badanie ,,Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.”
(4)Badanie,, “Dzieci on-line w oczach rodziców”
(5)http://prwire.com.au/pr/21763/avg-study-shows-young-kids-learn-tech-skills-before-life-skills
(6)http://now.avg.com/digital-diaries-the-battle-for-our-attention-press-kit/