Dzieci mieszkające w miastach, szczególnie w wysokich blokach mają dużo doświadczeń związanych z windą. Inaczej jest z dziećmi ze wsi i małych miast. Ogólna wiedza dzieci na temat sposobu działania windy jest dość ograniczona. Wiedzą, że wystarczy nacisnąć przycisk, a tajemnicza maszyneria wprawi, że drzwi kabiny po chwili otworzą się. Wewnątrz będzie można nacisnąć kolejny przycisk i za moment za drzwiami pojawi się zupełnie inne pomieszczenie.
Ten cud techniki, ułatwiający życie szczególnie starszym osobom, może być bardziej zrozumiały dla małego umysłu. Wystarczy, że poświęcimy mu czas na zbudowanie modelu widny, cierpliwie wyjaśnimy sposób jej działania, a następnie pozwolimy się dzieciom samodzielnie pobawić zbudowanym modelem np. w domku dla lalek.
Do wykonania windy potrzebny jest wysoki karton po mleku lub soku (np. 2l). W szerszej ściance pudełka należy wyciąć kilka otworów podobnych do niewielkich drzwiczek (otwory powinny znajdować się jeden pod drugim). Pudełko będzie tworzyć szyb windy, a drzwiczki będą wyznaczać piętra budynku. Szczyt pudełka należy rozciąć i w naprzeciwległych ściankach wykonać dwa otwory (nożyczkami lub dziurkaczem). Przewlec przez nie słomkę z przymocowaną za pomocą taśmy klejącej nitką. Drugi koniec nitki należy zamocować na pudełku po zapałkach – kabinie windy. Teraz, gdy winda jest już gotowa wystarczy zakręcić kołowrotkiem (słomką) w prowizorycznej maszynowni. Po włożeniu do pudełka po zapałkach niewielkiej zabawki (np. z jajka niespodzianki) można zademonstrować dzieciom sposób działania windy. Trzeba dodać, że każda winda ma swoją nośność (udźwig). Wskazuje ona o tym ile udźwignie winda. Jeśli osób lub materiałów w windzie będzie za dużo lina unosząca windę może pęknąć.
Sposób działania windy i związane z nią niebezpieczeństwa można wyjaśnić już dzieciom dwu-trzyletnim. Co prawda nie zaoszczędzimy dzięki temu czekania na windę, ale będziemy mieli świadomość, że nasze dziecko rozumie zastaną sytuację.
Więcej na temat sposobów przedstawiania dzieciom urządzeń na stronie internetowej www.dzieciecafizyka.pl