O autorze
Trener biegania, popularyzator zdrowego trybu życia, ultramaratończyk. Zakochany w życiu.

Jak powrócić do aktywności fizycznej po porodzie?

Jak wrócić do formy po porodzie? Kiedy zacząć truchtać? Od czego zacząć treningi? Kiedy najlepiej wychodzić biegać? O słowo komentarza poprosiliśmy Agnieszkę Kruszewską-Senk z Obozybiegowe.pl:


Gdy mamy za sobą poród siłami natury - często porównywany biegu maratońskiego, przed nami wysiłek porównywalny do wieloetapowego biegu ultra - połóg, zrzucenie zbędnych kilogramów oraz odzyskanie pełni sprawności fizycznej.


Powrót do formy po porodzie zapewne będzie stanowić wyzwanie dla każdej kobiety. Zmiany, które zachodzą podczas ciąży w organizmie kobiety są duże i po porodzie potrzebujemy czasu, aby nasze ciało wróciło do wcześniejszego stanu. Okres ten, zwany połogiem, trwa 6 tygodni. Oczywiście u jednej kobiety może on być dłuższy, u innej krótszy. Dużo będzie zależało od przebiegu ciąży i porodu. Po porodzie naturalnym łatwiej i szybciej można próbować wracać do formy, po cięciu cesarskim należy poczekać, aż rana będzie zagojona i pozwoli nam na zwiększoną aktywność fizyczną. Zazwyczaj będzie to 5-6 tygodni.

Czy będziemy już po połogu, czy nadal w trakcie, na pewno pojawi się podstawowe pytanie: Od czego zacząć? Na początek najlepiej zatroszczyć się o nasze mięśnie. Podczas ciąży bardzo osłabiają się mięśnie brzucha, grzbietu a także obręczy miednicznej. To właśnie od ich wzmacniania należy zacząć, jeśli chcemy w miarę sprawnie wrócić do biegania. Po porodzie naturalnym można od razu zaczynać ćwiczenia mięśni Kegla oraz lekkie ćwiczenia mięśni brzucha (przyciąganie brody do klatki piersiowej w leżeniu na plecach). Po kilku dniach dodajemy delikatne ruchy wzmacniające grzbiet oraz pośladki. Muszę tutaj zaznaczyć, iż ćwiczenia dna miednicy powinny towarzyszyć każdej mamie od porodu, przez kilka miesięcy po nim. Zapobiegają ona wysiłkowemu nietrzymaniu moczu oraz wzmacniając mięśnie dna miednicy pozwalają na coraz dłuższe spacery oraz początki biegu.


Pierwszą rzeczą, którą powinna zrobić świeżo upieczona mama to zakup nowego biustonosza do biegania. Będzie on pewnie o jeden lub dwa rozmiary większy od tego sprzed ciąży, ale pozwoli Wam spokojnie podjąć aktywność ‘skakaną’. Taki biustonosz nie powinien nigdzie uciskać piersi, aby nie powodować zatykania kanalików mlecznych co może doprowadzić do nieprzyjemnego zapalenia.
Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Syndrom końca wakacji daje wam w kość? Oto 5 taktyk na przetrwanie
0 0USG połówkowe jest najważniejszym badaniem w ciąży. Zobacz, czego możesz się dowiedzieć