Pięć lat to wiek, w którym następuje przyspieszenie rozwoju dziecka. Bardzo szybko rozwija się jego motoryka, sprawność i zwinność- potrzeba aktywności fizycznej i głód ruchu może sprawić, że niejeden rodzic poczuje się zmęczony. U pięciolatków wzrasta zainteresowanie czytaniem i pisaniem, rozwija się mowa i poszerza zasób słownictwa, coraz więcej czynności potrafią wykonać samodzielnie i co więcej - potrafią zaplanować swoje działania i skupić się na ich wykonaniu.
Na tym etapie rozwoju widać też wyraźnie różnice między dziewczynkami a chłopcami- dziewczynki górują w zadaniach rytmicznych, równoważnych i wymagających precyzji, a chłopcy przeważają w umiejętnościach siłowych, biegach, skokach, rzutach. To dobry wiek dla rodziców, czas względnej równowagi i spokoju, choć w połowie tego okresu może przyjść moment kryzysu i gwałtownych emocji.
Jak się rozwijam i czego się uczę?
- nadal najważniejsza jest dla mnie zabawa i to właśnie jej najbardziej potrzebuję
- potrafię już skupić się przez dłuższy czas na jednej czynności
- coraz ważniejsi są dla mnie rówieśnicy, wolę jednak zabawy w obrębie własnej płci
- jestem coraz mniej egocentryczny, zaczynam dogadywać się z innymi i wypracowywać porozumienia, odczuwam empatie i współczucie
- ruch to coś, czego najbardziej teraz potrzebuję i trudno jest mnie zmęczyć
- lubię współdziałać, pomagać, wypełniać obowiązki
- jestem już bardzo samodzielny - pozwól mi na to, a zobaczysz, jak wiele rzeczy potrafię wykonać samodzielnie
- mam coraz lepsza odporność i rzadziej się przeziębiam, chociaż mogę zachorować na ospę wietrzną, różyczkę albo szkarlatynę
- moja mowa służy mi do mówienia nie tylko o swoich potrzebach, ale też o uczuciach i do tworzenia różnych opowieści
- potrafię już grupować elementy, klasyfikować je, układać według ustalonego rytmu
- coraz lepiej orientuje się w czasie, znam pory roku, pory dnia, dni tygodnia; używam pojęć wczoraj, dzisiaj, jutro
- dzielę wyrazy na sylaby, a nawet potrafię podać pierwszą głoskę, lubię wymyślać rymy
Co lubię?
- bajki i opowiadania, zwłaszcza te fantastyczne - mogę śledzić akcję jakiejś opowieści przez kilka dni
- zabawy i zajęcia teatralne
- zabawy w grupie - to czas przyjaźni i tworzenia się "paczek"
- gry, zwłaszcza te, w których mogę rywalizować
- obowiązki, w których mogę się wykazać i pokazać swoje umiejętności
Czym się interesuję?
- cyframi i literami
- ciałem i sposobem jego funkcjonowania
- różnicami między płciami - mogę nawet rozbierać się w zabawie i podglądać innych w łazience
- pochodzeniem różnych rzeczy i procesami biologicznymi
- eksperymentami i doświadczeniami - lubię obserwować, wyciągać wnioski i stawiać hipotezy
Czego się boję?
- że zrobię sobie krzywdę, np. skaleczę, potłukę przy upadku, że pogryzie mnie pies
- ciemności
- że rodzice nie wrócą do domu
Co może sprawiać problemy?
- lubię rywalizację, ale przegrana czasami jest dla mnie okropnym przeżyciem i nie zawsze umiem się z tym pogodzić
- czasami próbuję oszukiwać i posługiwać się kłamstwem, trudno jest mi przyznać się do winy
- jestem ciągle głodny ruchu, więc możesz poczuć się zmęczony moją energią i aktywnością
- w zabawie jestem głośny i ekspresyjny
- jestem bardzo ciekawy i zadaję mnóstwo pytań, czasami nawet takich, które mogą zawstydzić lub zestresować zbytnią bezpośredniością
- nie jestem jeszcze emocjonalnie dojrzały, więc mogą zdarzyć się jeszcze nagłe wybuchy emocji i niekontrolowane reakcje