![Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/pl/dziewczyna-hu%C5%9Btawka-rocking-jesie%C5%84-996635/]Skitterphoto[/url] / [url=https://pixabay.com/pl/service/terms/#usage]CC0 Public Domain[/url]](https://m.mamadu.pl/55db1ce069234c6bb68567c10b2adf38,360,0,0,0.jpg)
Reklama.
Czterolatek uwielbia sprawdzać się, testować swoje możliwości i podejmować wyzwania, przy czym może być zbyt pewny siebie i swoich umiejętności – potrzebuje stanowczości i czujności ze strony swoich opiekunów.
Jak się rozwijam i czego się uczę?
- nadal dominująca aktywnością jest dla mnie zabawa
- uwielbiam biegać, skakać, wspinać się, jeździć na rowerze – potrzebuję dużo ruchu
- potrafię sam się ubrać i rozebrać – daj mi tylko okazję, bym mógł opanować te umiejętności
- samodzielnie korzystam z toalety i zjadam posiłki – w końcu nie jestem nuż maluchem ;)
- zaczynam też rozumieć uczucia innych osób i coraz ważniejsze są dla mnie przyjaźnie
- potrafię rozpoznać, gdzie napisane jest moje imię, a nawet samodzielnie się podpisać – zaczynam interesować się literami i pisaniem
- odkrywam liczby, łączę ich nazwy ze znakami i dowiaduję się, do czego mogą się przydać w codziennym życiu
- moje rysunki są bardziej przemyślane, a postać ludzka ma głowę, części twarzy, tułów, ręce i nogi – dobrze wiem, jak powinna wyglądać
- próbuje samodzielnie wycinać, więc pozwól mi na ćwiczenie tej czynności!
- nadal dominująca aktywnością jest dla mnie zabawa
- uwielbiam biegać, skakać, wspinać się, jeździć na rowerze – potrzebuję dużo ruchu
- potrafię sam się ubrać i rozebrać – daj mi tylko okazję, bym mógł opanować te umiejętności
- samodzielnie korzystam z toalety i zjadam posiłki – w końcu nie jestem nuż maluchem ;)
- zaczynam też rozumieć uczucia innych osób i coraz ważniejsze są dla mnie przyjaźnie
- potrafię rozpoznać, gdzie napisane jest moje imię, a nawet samodzielnie się podpisać – zaczynam interesować się literami i pisaniem
- odkrywam liczby, łączę ich nazwy ze znakami i dowiaduję się, do czego mogą się przydać w codziennym życiu
- moje rysunki są bardziej przemyślane, a postać ludzka ma głowę, części twarzy, tułów, ręce i nogi – dobrze wiem, jak powinna wyglądać
- próbuje samodzielnie wycinać, więc pozwól mi na ćwiczenie tej czynności!
Co lubię?
- zadawać pytania :)
- gdy traktuje się mnie jak „dorosłego” i powierza obowiązki – czuję się wtedy ważny i odpowiedzialny
- teatrzyki, grę sceniczna i kukiełki – wykorzystuje to także w mojej zabawie
- prace plastyczne- malowanie, wyklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny
- zabawy z innymi dziećmi i towarzystwo
- fantastyczne, magiczne i niezwykłe opowieści i bajki – moja wyobraźnia PRACUJE jak szalona!
- wyzwania, bicie rekordów, wyścigi z czasem – to dobry sposób na „okiełznanie” mnie
- uciekać i chować się przed rodzicami, więc miej na mnie oko ;)
- zadawać pytania :)
- gdy traktuje się mnie jak „dorosłego” i powierza obowiązki – czuję się wtedy ważny i odpowiedzialny
- teatrzyki, grę sceniczna i kukiełki – wykorzystuje to także w mojej zabawie
- prace plastyczne- malowanie, wyklejanie, wycinanie, lepienie z plasteliny
- zabawy z innymi dziećmi i towarzystwo
- fantastyczne, magiczne i niezwykłe opowieści i bajki – moja wyobraźnia PRACUJE jak szalona!
- wyzwania, bicie rekordów, wyścigi z czasem – to dobry sposób na „okiełznanie” mnie
- uciekać i chować się przed rodzicami, więc miej na mnie oko ;)
Czym się interesuję?
- wszystkim, co mnie otacza – przyrodą, pochodzeniem różnych rzeczy,
- różnicami między płciami
- ludzkim ciałem – jak działa i do czego służą jego różne części
- światem fantazji, magicznych wierzeń, wymyślonych opowiadań
- tym, co jest zabronione – mogę np. powtarzać z fascynacją usłyszane gdzieś brzydkie słowa
- wszystkim, co mnie otacza – przyrodą, pochodzeniem różnych rzeczy,
- różnicami między płciami
- ludzkim ciałem – jak działa i do czego służą jego różne części
- światem fantazji, magicznych wierzeń, wymyślonych opowiadań
- tym, co jest zabronione – mogę np. powtarzać z fascynacją usłyszane gdzieś brzydkie słowa
Czego się boję?
- ciemności
- nieznanych i głośnych dźwięków
- dzikich zwierząt
- gdy rodzice wychodzą wieczorami
- ciemności
- nieznanych i głośnych dźwięków
- dzikich zwierząt
- gdy rodzice wychodzą wieczorami
Co może sprawiać problemy?
- chęć zainteresowania sobą innych może sprawić, że będę prowokować, buntować się i testować obowiązujące zasady
- bywam uparty i buńczuczny, ale nie poddawaj się i nie uginaj do moich żądań – potrzebuję jasnych zasad i konsekwencji!
- w napadzie złości mogę tupać, krzyczeć, płakać, niszczyć przedmioty lub po prostu – strzelić tzw. focha; moje emocje nie są jeszcze stabilne
- jestem bardzo pewny siebie, więc bywam skłonny do przeceniania swoich możliwości i ryzyka
- zdarza mi się w złości powiedzieć na mamę lub tatę coś brzydkiego, ale wiedz, że naprawdę tak nie myślę
- chęć zainteresowania sobą innych może sprawić, że będę prowokować, buntować się i testować obowiązujące zasady
- bywam uparty i buńczuczny, ale nie poddawaj się i nie uginaj do moich żądań – potrzebuję jasnych zasad i konsekwencji!
- w napadzie złości mogę tupać, krzyczeć, płakać, niszczyć przedmioty lub po prostu – strzelić tzw. focha; moje emocje nie są jeszcze stabilne
- jestem bardzo pewny siebie, więc bywam skłonny do przeceniania swoich możliwości i ryzyka
- zdarza mi się w złości powiedzieć na mamę lub tatę coś brzydkiego, ale wiedz, że naprawdę tak nie myślę