![Fot. Pixabay / [url=https://pixabay.com/pl/dziecko-ch%C5%82opiec-maluch-ludzie-841947/]Ben_Kerckx[/url] / [url=https://pixabay.com/pl/service/terms/#usage]CC0 Public Domain [/url]](https://m.mamadu.pl/9df3e46b93a697fdfbf02ccde4c0c9b3,1500,0,0,0.jpg)
REKLAMA
Okres między drugim a trzecim rokiem życia dziecka można podzielić na dwa etapy – pierwszy to czas równowagi i spokoju, który z pewnością rodzice będą wspominać bardzo miło, natomiast drugi, który zaczyna się około 2,5 r.ż. to czas buntu, gwałtownych uczuć i uporu. Między drugimi a trzecimi urodzinami wiele się dzieje, zachodzą liczne zmiany w zachowaniu i sposobie funkcjonowania dziecka, a rodzice przekonują się, że wychowywanie malucha ma także swoje ciemne strony.
Jak się rozwijam i czego się uczę?
- moja dominująca aktywnością jest oczywiście zabawa!
- intensywnie rozwija się moja sprawność motoryczna- biegam o wiele lepiej i szybciej niż kiedyś, wspinam się, skaczę, jestem ciągle w ruchu
- rozumiem coraz więcej i potrafię się już skutecznie komunikować, nawet, jeśli używam do tego własnego języka; potrafię stworzyć zdanie składające się z trzech wyrazów
- samodzielnie wchodzę i schodzę ze schodów, o ile mi na to pozwolisz ;)
- potrafię już zgłosić swoje potrzeby fizjologiczne,
- wiem jak mam na imię i mówię o sobie po imieniu,
- przewracam pojedyncze strony w książce,
- trzymam samodzielnie kubeczek, z którego piję i chętnie sam jem łyżeczką
- umiem już zbudować wieżę aż z siedmiu klocków
- próbuję rysować i malować, ale nie oczekuj jeszcze ode mnie dzieł sztuki
- moja dominująca aktywnością jest oczywiście zabawa!
- intensywnie rozwija się moja sprawność motoryczna- biegam o wiele lepiej i szybciej niż kiedyś, wspinam się, skaczę, jestem ciągle w ruchu
- rozumiem coraz więcej i potrafię się już skutecznie komunikować, nawet, jeśli używam do tego własnego języka; potrafię stworzyć zdanie składające się z trzech wyrazów
- samodzielnie wchodzę i schodzę ze schodów, o ile mi na to pozwolisz ;)
- potrafię już zgłosić swoje potrzeby fizjologiczne,
- wiem jak mam na imię i mówię o sobie po imieniu,
- przewracam pojedyncze strony w książce,
- trzymam samodzielnie kubeczek, z którego piję i chętnie sam jem łyżeczką
- umiem już zbudować wieżę aż z siedmiu klocków
- próbuję rysować i malować, ale nie oczekuj jeszcze ode mnie dzieł sztuki
Co lubię?
- lubię rytuały i stałośc, zmiany i rożnorodność trochę mnie przerażaja i sparwiają, że czuję się zagubiony
- ważny jest dla mnie rytm, kolejność wykonywanych czynności – najlepiej żeby wszystko było zawsze tak samo i na swoim miejscu
- przyjemność sprawia mi obecność innych ludzi, chociaż bywam zawstydzony w towarzystwie obcych
- lubię sprawiać moim bliskim przyjemności, robić coś, co sprawi, ze poczują się miło
- lubię rytuały i stałośc, zmiany i rożnorodność trochę mnie przerażaja i sparwiają, że czuję się zagubiony
- ważny jest dla mnie rytm, kolejność wykonywanych czynności – najlepiej żeby wszystko było zawsze tak samo i na swoim miejscu
- przyjemność sprawia mi obecność innych ludzi, chociaż bywam zawstydzony w towarzystwie obcych
- lubię sprawiać moim bliskim przyjemności, robić coś, co sprawi, ze poczują się miło
Czym się interesuję?
- tak naprawdę to interesuje mnie cały świat dookoła, bardzo chce go poznać i wszystkiego się dowiedzieć
- zaczynam się interesować różnicami między płciami – uważaj, mogę Cię zapytać np. o inne pozycje przy siusianiu chłopców i dziewczynek :)
- chcę wszystko robić samodzielnie, więc nie raz usłyszysz słowa „ja sam!”
- tak naprawdę to interesuje mnie cały świat dookoła, bardzo chce go poznać i wszystkiego się dowiedzieć
- zaczynam się interesować różnicami między płciami – uważaj, mogę Cię zapytać np. o inne pozycje przy siusianiu chłopców i dziewczynek :)
- chcę wszystko robić samodzielnie, więc nie raz usłyszysz słowa „ja sam!”
Czego się boję?
- nieobecności mamy w porze zasypiania
- dzikich zwierząt,
- głośne lub nieznanych dźwięków,
- zmiany otoczenia (np. przeprowadzka, przestawienie mebli),
- zjawisk atmosferycznych (burza, wiatr, deszcz)
- nieobecności mamy w porze zasypiania
- dzikich zwierząt,
- głośne lub nieznanych dźwięków,
- zmiany otoczenia (np. przeprowadzka, przestawienie mebli),
- zjawisk atmosferycznych (burza, wiatr, deszcz)
Co może sprawiać problemy?
- jeszcze niechętnie się dzielę, ale odpowiednio pokierowany potrafię pożyczyć innym zabawkę, której nie używam
- ok 2,5 r.ż, zaczyna się u mnie okres uporu i braku elastyczności, nie potrafię poczekać, ustąpić, dostosować się
- nie potrafię jeszcze dokonać wyboru, gdy dajesz mi kilka możliwości
- jestem emocjonalnie niestabilny, czasami moje uczucia zmieniają się bardzo szybko i nie zawsze są adekwatne do okoliczności
- jestem uparty i czasami potrafię „przykleić” się do jednej zabawki, bajki czytanej na dobranoc lub jakiegoś ubrania
- potrafię być przekorny i robić coś zupełnie przeciwnego niż chce mama lub tata
- często słabnie mój apetyt, a silny rozwój motoryczny sprawia, że trudno jest mi wysiedzieć przy posiłku – tyle jest dookoła mnie ciekawych rzeczy!
- jeszcze niechętnie się dzielę, ale odpowiednio pokierowany potrafię pożyczyć innym zabawkę, której nie używam
- ok 2,5 r.ż, zaczyna się u mnie okres uporu i braku elastyczności, nie potrafię poczekać, ustąpić, dostosować się
- nie potrafię jeszcze dokonać wyboru, gdy dajesz mi kilka możliwości
- jestem emocjonalnie niestabilny, czasami moje uczucia zmieniają się bardzo szybko i nie zawsze są adekwatne do okoliczności
- jestem uparty i czasami potrafię „przykleić” się do jednej zabawki, bajki czytanej na dobranoc lub jakiegoś ubrania
- potrafię być przekorny i robić coś zupełnie przeciwnego niż chce mama lub tata
- często słabnie mój apetyt, a silny rozwój motoryczny sprawia, że trudno jest mi wysiedzieć przy posiłku – tyle jest dookoła mnie ciekawych rzeczy!