Nutricia Polska z prestiżowym wyróżnieniem. Producent żywności dla dzieci otrzymał certyfikat B Corp

Materiał reklamowy na zlecenie Nutricia Polska
29 listopada 2024, 15:57 • 1 minuta czytania
Produkty oferowane przez firmę Nutricia Polska zna chyba każda mama. Mleka modyfikowane Bebiko 2 czy Bebilon 2, kaszki, słoiczki z obiadkami i owocowe tubki BoboVita to tylko niektóre z nich. Spółka od lat jest symbolem jakości, a od niedawna może również poszczycić się certyfikatem B Corp. Dlaczego ta informacja jest dla nas istotna? Już tłumaczymy. 
Artur Ludwiczak, dyrektor zarządzający Nutricia Polska Fot. materiały prasowe
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Certyfiat B Corp: co to takiego?

W największym skrócie, certyfikat B Corp, a zarazem przynależność do ruchu Benefit Corporations, to świadectwo, że dana firma prowadzi działalność zgodnie z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Do Benefit Corporations należą podmioty, które swojej biznesowej siły używają do pozytywnego oddziaływania na świat. Nie raz wiąże się to z podejmowaniem innowacyjnych, pionierskich kroków.  

Aby dołączyć do ruchu Benefit Corporations, nie wystarczy jedynie chęć prowadzenia działalności z poszanowaniem dla społeczności i środowiska. Trzeba wykazać, że organizacja podejmuje w tym celu realne kroki, a także przestrzega zasad zrównoważonego rozwoju w swoim codziennym funkcjonowaniu. I trzeba mieć na to dowody. 

Sam proces certyfikacji jest bardzo restrykcyjny i obejmuje wiele aspektów: od zarządzania korporacyjnego, poprzez troskę o pracowników, relacje ze społecznością, odpowiedzialność wobec środowiska, na podejściu do konsumentów kończąc. 

Co więcej, uzyskanie pozytywnej oceny uprawnia do posługiwania się oznaczeniem B Corp jedynie przez trzy lata. Po tym czasie trzeba przejść całą procedurę od nowa. To właśnie dlatego przynależność do ruchu Benefit Corporations jest ogromnym prestiżem, powodem do dumy, a także realnym potwierdzeniem, że dany biznes prowadzony jest w sposób odpowiedzialny. 

Certyfikacja B Corp już od dawna była wpisana w długoterminową strategię rozwoju dla wszystkich podmiotów należących do grupy spółek DANONE, w tym także Nutricia Polska. Ostateczną datę wejścia do tego elitarnego grona firm wyznaczono na koniec roku 2025. Sukces, jak widać, udało się osiągnąć ponad rok wcześniej. 

Nutricia Polska z certyfikatem B Corp

Nutricia Polska jest pierwszym w Polsce producentem mlek modyfikowanych i żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz pierwszym w Polsce producentem żywności specjalnego przeznaczenia medycznego posiadającym ten certyfikat. 

O jego przyznaniu zadecydowała niezależna organizacja B Lab, wyspecjalizowana w zakresie oceny czynników ESG (czyli Environmental, Social, Corporate Governance). Spółki należące do grupy DANONE w Polsce, w tym spółki Nutricia, które w restrykcyjnym zewnętrznym procesie weryfikacji osiągnęły imponujący wynik 108,7 punktów, zostały docenione za zrównoważone zarządzanie, portfolio produktowe oraz realizację działań, będących odpowiedzią na realne potrzeby polskiego społeczeństwa i wyzwania środowiskowe.

W przypadku spółek Nutricia Polska i Nutricia Zakłady Produkcyjne, audytorzy zwrócili szczególną uwagę na kwestię ładu korporacyjnego. Wyróżniającym się działaniem, było formalne wprowadzenie do umowy spółki zapisu mówiącego o tym, że ich celem jest dążenie do osiągnięcia długofalowego sukcesu gospodarczego poprzez prowadzenie działalności gospodarczej w sposób, który wywiera istotny pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko rozumiane jako całość. Na taki progresywny krok zdecydowało się do tej pory jedynie kilka firm w Polsce. 

Podczas procesu certyfikacji z uznaniem patrzono także w stronę modelu biznesowego i portfolio produktowego Nutricia.

– Od ponad 120 lat Nutricia oferuje globalnie najlepszą opiekę żywieniową w najwrażliwszych momentach życia. Naszą misją jest niesienie zdrowia poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe. W procesie certyfikacji zostaliśmy wyróżnieni dodatkowymi punktami za wyjątkowy model biznesowy w zakresie takiego prowadzenia biznesu, które maksymalizuje pozytywny wpływ na zdrowie i dobrostan pacjentów i konsumentów, co podkreśla zaangażowanie w tworzenie asortymentu o pozytywnym i trwałym wpływie na zdrowie beneficjentów. Przyznanie certyfikatu B Corp napawa nas dumą, jest także poświadczeniem, że naszą misję realizujemy skutecznie i konsekwentnie – podkreśla Artur Ludwiczak, dyrektor zarządzający Nutricia Polska. 

A jakie rozwiązania z zakresu środowiska doceniono podczas procesu certyfikacji? M.in. fakt, że Zakłady Produkcyjne Nutricia – jak zresztą wszystkie zakłady grupy spółek DANONE – korzystają z energii elektrycznej pochodzącej w 100% z odnawialnych źródeł (OZE). Wzięto też pod uwagę, że wdrożono w nich standardy zarządzania środowiskowego ISO 14001. 

Warto zwrócić także uwagę na działalność Fundacji Nutricia, która od ponad ćwierć wieku prowadzi inicjatywy podnoszące świadomość roli prawidłowego żywienia na różnych etapach życia człowieka. Jedną z realizowanych przez nią inicjatyw jest program skierowany do przyszłych i świeżo upieczonych rodziców – „1000 pierwszych dni dla zdrowia” – poświęcony żywieniu dzieci w trzech pierwszych latach ich życia.  

Czy doceniamy odpowiedzialny biznes?

Biorąc pod uwagę, jak restrykcyjny jest proces certyfikacji B Corp, nasuwa się pytanie, czy my, konsumenci, doceniamy starania firm, które podejmują tego rodzaju wyzwanie? Okazuje się, że tak. 

Aż 78,1 proc. z nas deklaruje, że produkcja z poszanowaniem ludzi i środowiska jest ważna  – wynika z badania „Zrównoważony rozwój produkcji żywności”3, przeprowadzonego przez Agencję Badawczą SW Research na zlecenie grupy spółek DANONE. 

Deklaracje to jedno, a realne wybory – co innego. Pytanie więc, czy wchodząc do sklepu, rzeczywiście szukamy na półkach produktów firm, które uzyskały prestiżowe certyfikaty, takie jak B Corp? 69 proc. badanych deklaruje, że tak właśnie robi. Powód jest bardzo prosty: posiadanie tego rodzaju certyfikatu, w naszych oczach, przekłada się na oferowanie przez daną firmę zdrowszych produktów. 

W przypadku Nutricia Polska to stwierdzenie jest szczególnie zasadne. Jej misją jest bowiem niesienie zdrowia poprzez żywność tak wielu ludziom, jak to możliwe, a także towarzyszenie nam w najważniejszych momentach życia. Patrząc na portfolio produktowe, zawierające, między innymi, pierwszy na polskim rynku produkt alergiczny z synbiotykiem (Neocate Syneco) czy też szereg mlek modyfikowanych, dostosowanych do potrzeb najmłodszych konsumentów, trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. 

1 Nutricia Polska Sp. z o.o., Nutricia Zakłady Produkcyjne Sp. z o.o., a także Promedica oraz Nutrimed. 

2 Do uzyskania certyfikatu potrzebnych jest 80 punktów2 w ocenie B Impact Assessment.

3  Badanie „Zrównoważony rozwój produkcji żywności” zostało przeprowadzone przez Agencję Badawczą SW Research na zlecenie grupy spółek DANONE w terminie 13-16 sierpnia 2024 na reprezentatywnej próbie 1005 Polek i Polaków powyżej 18-stego roku życia. Badanie zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) za pomocą panelu internetowego SW Panel.