Szacunek do jedzenia. Puść dziecku tę bajkę, by zrozumiało, dlaczego nie wolno marnować żywności

Dawid Wojtowicz
25 września 2024, 15:28 • 1 minuta czytania
Marnowanie żywności to problem, przez który cierpią zarówno ludzie, jak i przyroda. To niestety też wielki wyrzut na sumieniu wielu dorosłych. Co zrobić, aby dzieci nie powielały tego samego błędu? Jak wytłumaczyć im, że brak szacunku do jedzenia wyrządza krzywdę nam wszystkim i naszej planecie? Wyjaśni im to bajka "Jak nie marnować jedzenia" przygotowana w ramach akcji "Ogródki ze smakiem" szwedzkiej marki Electrolux.
"Jak nie marnować jedzenia" to jedno z trzech opowiadań wchodzących w skład pełnego ciepła cyklu bajek przygotowanych i wydanych jako audiobooki przez szwedzką markę Electrolux, producenta sprzętu AGD i inicjatora edukacyjnej akcji "Ogródki ze smakiem". Gareth Hubbard / Unsplash
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Tak niewiele potrzeba, by tak wielki problem dla świata, jakim jest marnowanie żywności przez gospodarstwa domowe, zniknął. Umiar wobec jedzenia, planowanie zakupów, pilnowanie dat ważności na produktach, robienie przetworów, suszenie i zamrażanie. Te proste sposoby na ratowanie żywności prezentuje dzieciom opowiadanie "Jak nie marnować jedzenia", edukacyjna bajka dostępna do odsłuchania na stronie ogrodkizesmakiem.pl.

Oto podczas kolejnych odwiedzin w pobliskim ogrodzie grupa przedszkolaków zostaje zachęcona przez przewodniczkę do zastanowienia się nad tym, jak nie marnować jedzenia. Żywiołowa dyskusja, w której trakcie dzieci wpadają na różne pomysły oszczędzania żywności, staje się inspiracją do wyznaczenia maluchom nowego zadania. Z koszykami w rękach wyruszają szukać w ogrodzie warzyw i owoców, które da się jeszcze uratować.

Opowiadanie "Jak nie marnować jedzenia" wieńczy trzyczęściowy cykl bajek do odsłuchania, których treść opracowała uwielbiana przez dzieci pisarka Paulina Płatkowska. Wszystkie z nich powstały z inicjatywy Electrolux. Szwedzki producent sprzętów AGD robi bardzo dużo – czego przykładem jest akcja "Ogródki ze smakiem" – by uświadamiać wszystkim, jak ważna jest codzienna troska o środowisko naturalne.

Dlatego, przy wsparciu wydawnictwa Zielona Sowa, opracował i wydał skierowane do dzieci audiobooki. Każde opowiadanie porusza wybrane zagadnienie, a wszystkie z nich tworzą spójną całość. Tematami przewodnimi są: zdrowa, czyli oparta na warzywach i owocach dieta, zróżnicowanie codziennego menu i zalety kupowania produktów od lokalnych dostawców oraz metody przeciwdziałania zjawisku marnowania jedzenia.

Seria angażujących słuchowisk skupia się na wizytach trójki dzieci w wieku przedszkolnym – Ali, Zosi i Franka – w ogrodzie i sadzie znajdujących się w pobliżu zamieszkałego przez nich osiedla. Podczas wycieczki po tych bogatych w warzywa i owoce "krainach" maluchy poznają podstawowe zasady zdrowej diety i ochrony środowiska naturalnego. W zdobywaniu wiedzy pomaga im sympatyczna przewodniczka – Basia. Bohaterowie audiobooków przemawiają głosem młodych aktorów Julii Borkowskiej i Ignacego Martusewicza.

Autorka z umiejętnością przemyca wartości edukacyjne w formie fascynującej opowieści, zachęcając maluchy do odkrywania świata warzyw i owoców. Każde opowiadanie to nie tylko uczta dla wyobraźni, ale także zaproszenie do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Każda historia przesiąknięta jest pozytywnym przesłaniem i praktycznymi radami. Opowiadania są smakowite w każdym calu – nie tylko zachęcają dzieci do sięgania po świeże, lokalne i sezonowe produkty, ale również uczą, jak ważne jest dbanie o środowisko poprzez unikanie marnowania żywności. Dzięki barwnym opisom i angażującym historiom dzieci z przyjemnością poznają korzyści płynące z jedzenia warzyw i owoców oraz odkrywają, że szanowanie jedzenia i umiejętność jego przetwarzania może być ekscytującą przygodą.KINGA BERNATSpecjalistka ds. edukacji żywieniowej, Bank Żywności SOS w Warszawie

Cykl bajek autorstwa Pauliny Płatkowskiej składa się z: "Na zdrowie", "Wszystkie pory roku" i "Jak nie marnować jedzenia". W formie audiobooków wydano je w ramach trzeciej odsłony ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Ogródki ze smakiem". Wymyślona przez Electrolux kampania popularyzuje wiedzę o zdrowej diecie i ekologicznych zachowaniach już od najmłodszych lat poprzez doświadczenie. Jej wehikułem jest konkurs, w którym przedszkola mogą wygrać ogródek warzywny do pielęgnacji.

Wszystkie odcinki serii bajkowych audiobooków marki Electrolux i wydawnictwa Zielona Sowa znajdują się na stronie ogrodkizesmakiem.pl. Są także dostępne w serwisie streamingowym Bliżej Przedszkola "Moja płytoteka". Na stronie akcji ogrodkizeskamiem.pl można też pobrać materiały edukacyjne dotyczące zdrowego odżywiania i pielęgnacji ogródka warzywnego przygotowane przez partnerów akcji, m.in.: Maję Popielarską, edukatorki Ogrodu Botanicznego PAN w Powsinie, Banku Żywności SOS w Warszawie oraz ekspertki Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – PIB.

Prowadzona od 3 lat akcja "Ogródki ze smakiem" została doceniona przez prestiżowe organizacje i instytucje. Patronatem honorowym objął ją PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie, a merytorycznym – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy. Dodatkowo wsparcia udzielają jej Bank Żywności SOS w Warszawie, wydawnictwo Zielona Sowa, portal TupTupTup oraz magazyn Bliżej Przedszkola.

Bajka o niemarnowaniu żywności kończy cykl audiobooków stanowiących część kampanii "Ogródki ze smakiem", a zarazem nasz cykl artykułów poświęconych tym wartościowym i edukacyjnym słuchowiskom. To jednak bynajmniej nie koniec odkrywania przez najmłodszych piękna świata opartego na zdrowym odżywianiu i miłości do przyrody. W przyszłości możemy spodziewać się kolejnych fantastycznych inicjatyw Electrolux.

Na dziś wszystkich rodziców przedszkolaków namawiamy – posłuchajcie z pociechami tych trzech inspirujących bajek, podyskutujcie o poruszonych w nich tematach i wzorem sympatycznej Basi odpowiadajcie chętnie na wszystkie pytania maluchów, a przede wszystkim śledźcie, co ciekawego przyniosą zakorzenione już na dobre w naszej rodzimej rzeczywistości "Ogródki ze smakiem". Ta akcja tak naprawdę jeszcze się rozkręca!