Banalne zadanie z matematyki? Internauci spierają się o jedną zasadę

Dominika Bielas
26 marca 2024, 16:07 • 1 minuta czytania
W sieci krążą różne działania matematyczne. Najwięcej emocji wzbudzają jednak te, które z pozoru są banalnie proste. Jak to możliwe, że internauci spierają się o ich wynik? Każdy ma swoje argumenty. A twoim zdaniem, która odpowiedź jest prawidłowa w tym przykładzie?
Internauci spierają się o prawidłowy wynik. mat. własne
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Pierwsze zadania na kolejność wykonywania działań pojawiają się już w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Na niezbyt skomplikowanych działaniach uczniowie trenują podstawowe zasady arytmetyki. W kolejnych klasach nauczyciele stawiają przed nimi coraz większe wyzwania. Ty masz tę edukację za sobą, ale czy poradzisz sobie z poniższym działaniem?


98÷7(6+1)=?

Test na kolejność wykonywania działań

Choć wygląda na banalnie proste i większość dzieciaków ze szkoły podstawowej bez problemu sobie z nim poradzi, to dla dorosłych stanowi ono nie lada wyzwanie.

Przypomnijmy, działania wykonujemy w następującej kolejności:

Mimo to internauci nadal spierają się o prawidłowy wynik. A twoim zdaniem dobra odpowiedź to 98 czy 2?

Kanał PreMath postanowił rozsądzić ten spór i rozpisał dwa najczęstsze sposoby obliczenia tego działania. Nie ma wątpliwości, że najpierw należy zsumować to, co jest w nawiasie, jednak co potem?

W filmiku PreMath możemy znaleźć dwa obliczenia:

98÷7(6+1)=? 14×7=98

lub

98÷7(6+1)=? 98÷49=2

Kto ma rację?

Autorzy nagrania twierdzą, że prawidłowa odpowiedź to 98, ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Problem może tkwić w samym zapisie. Wiele osób się spiera, że znak dzielenia można zastąpić kreską ułamkową, co ma potwierdzać, że to 2 jest prawidłową odpowiedzią.

Inni tłumaczą, że brak znaku przed nawiasem oznacza, że wyrażenie w nawiasie najpierw mnożymy przez liczbę znajdującą się bezpośrednio przed nawiasem (w tym przypadku to 7, a nie wynik dzielenia, czyli 14).

Ma to sens, tylko że w szkole podstawowej uczy się tego, że najpierw zajmujemy się nawiasem, brak znaku przed nawiasem oznacza mnożenie, a mnożenie i dzielenie występujące obok siebie wykonujemy od lewej do prawej.

A ty, jak byś policzył?

Czytaj także: https://mamadu.pl/183242,zagadka-na-spostrzegawczosc-ile-zwierzat-znajdziesz-na-obrazku