Jedna pomyłka i jest problem. ZUS ostrzega w sprawie 500+ i Kapitału Opiekuńczego
- Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, czyli 12 tysięcy na dziecko, funkcjonuje w Polsce od stycznia 2022 roku.
- W najnowszym komunikacie ZUS apeluje do rodziców o czujność, bo nadal rozpatrywanych jest wiele wniosków ze stycznia przez ich błędne dane.
- ZUS przyznaje, że we wnioskach do RKO najczęściej popełnianymi błędami jest zły numer PESEL i składanie wniosku przez obydwoje rodziców ze sprzecznymi danymi dziecka.
Opóźnienia w wypłatach przez błędy we wnioskach
Według danych ZUS dotychczas wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, czyli 12 tysięcy na dziecko, złożyło już ponad 478 tys. osób. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w komunikacie dla PAP apeluje jednak do rodziców o skoncentrowanie się podczas wypełniania i składania wniosków – wystarczy jeden naprawdę błahy błąd, a wniosek nie zostanie przyjęty.
"Do Świąt Wielkanocnych będą wyjaśnione wszystkie wątpliwości i błędy we wnioskach o RKO złożonych w styczniu tego roku. Dotyczy to około 17 tys. spraw. Wnioski złożone prawidłowo zostały już obsłużone" - poinformował ZUS. "To wszystko wpływa na czas rozpatrzenia elektronicznego dokumentu. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, pracownicy ZUS będą się z nim kontaktować" - dodano w komunikacie.
Błędy w PESEL-u i sprzeczne dane
Urzędnicy nadal rozpatrują wnioski, które wpłynęły w styczniu i które budzą jakieś wątpliwości, bo zwyczajnie występują w nich błędy. Każdy wniosek wymaga sprawdzenia danych w rejestrach, a zdarza się, że rodzice składają po kilka wniosków na to samo dziecko, zmieniając, lub podając sprzeczne dane. Zdarza się również, że źle zostaje do dokumentów wpisany numer PESEL. W związku z tym ZUS apeluje o czujność podczas wypełniania wniosku, bo inaczej czas realizacji znacznie się wydłuża.
W komunikacie ZUS-u podkreślono również, że wnioskami i wypłatami 500+ oraz Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego zajmuje się odrębna jednostka ZUS, czyli Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum zostało stworzone, by móc obsługiwać w większości sprawy online – wnioski i wypłaty świadczeń stały się możliwe tylko w formie elektronicznej od kiedy zajmuje się nimi ZUS. Większość usług, które świadczy Centrum obsługiwana jest bez udziału człowieka - przez komputery i specjalną aplikację.
Jeśli złożyłaś kilka wniosków, wypełniłaś wniosek z błędem lub podałaś w kilku wnioskach sprzeczne dane, ZUS twój wniosek musi zatrzymać do postępowania wyjaśniającego. Jeśli wniosek złożony został w styczniu, teraz należy do niego zrobić korektę. Pieniądze zostaną naliczone i wypłacone zgodnie z przelicznikiem od dnia złożenia pierwszego wniosku. Otrzymasz wypłatę pieniędzy za miesiące wstecz, ZUS zapewnia, że świadczenie za okres od stycznia do kwietnia nie przepadną.