Jedna pomyłka i jest problem. ZUS ostrzega w sprawie 500+ i Kapitału Opiekuńczego

Martyna Pstrąg-Jaworska
08 kwietnia 2022, 10:22 • 1 minuta czytania
ZUS apeluje o skrupulatność rodziców, którzy wypełniają wnioski o 500+ i Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Urzędnicy przyznają, że nadal rozpatrują wnioski ze stycznia, które budzą wątpliwość, bo mają sprzeczne dane, dwoje rodziców oddzielnie złożyło wniosek na to samo dziecko albo podany jest zły numer PESEL.
12 tysięcy na dziecko często ma opóźnione wypłaty przez błędy we wnioskach. Tomasz Kawka/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Opóźnienia w wypłatach przez błędy we wnioskach

Według danych ZUS dotychczas wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, czyli 12 tysięcy na dziecko, złożyło już ponad 478 tys. osób. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w komunikacie dla PAP apeluje jednak do rodziców o skoncentrowanie się podczas wypełniania i składania wniosków – wystarczy jeden naprawdę błahy błąd, a wniosek nie zostanie przyjęty.

"Do Świąt Wielkanocnych będą wyjaśnione wszystkie wątpliwości i błędy we wnioskach o RKO złożonych w styczniu tego roku. Dotyczy to około 17 tys. spraw. Wnioski złożone prawidłowo zostały już obsłużone" - poinformował ZUS. "To wszystko wpływa na czas rozpatrzenia elektronicznego dokumentu. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, pracownicy ZUS będą się z nim kontaktować" - dodano w komunikacie.

Błędy w PESEL-u i sprzeczne dane

Urzędnicy nadal rozpatrują wnioski, które wpłynęły w styczniu i które budzą jakieś wątpliwości, bo zwyczajnie występują w nich błędy. Każdy wniosek wymaga sprawdzenia danych w rejestrach, a zdarza się, że rodzice składają po kilka wniosków na to samo dziecko, zmieniając, lub podając sprzeczne dane. Zdarza się również, że źle zostaje do dokumentów wpisany numer PESEL. W związku z tym ZUS apeluje o czujność podczas wypełniania wniosku, bo inaczej czas realizacji znacznie się wydłuża.

W komunikacie ZUS-u podkreślono również, że wnioskami i wypłatami 500+ oraz Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego zajmuje się odrębna jednostka ZUS, czyli Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum zostało stworzone, by móc obsługiwać w większości sprawy online – wnioski i wypłaty świadczeń stały się możliwe tylko w formie elektronicznej od kiedy zajmuje się nimi ZUS. Większość usług, które świadczy Centrum obsługiwana jest bez udziału człowieka - przez komputery i specjalną aplikację.

Jeśli złożyłaś kilka wniosków, wypełniłaś wniosek z błędem lub podałaś w kilku wnioskach sprzeczne dane, ZUS twój wniosek musi zatrzymać do postępowania wyjaśniającego. Jeśli wniosek złożony został w styczniu, teraz należy do niego zrobić korektę. Pieniądze zostaną naliczone i wypłacone zgodnie z przelicznikiem od dnia złożenia pierwszego wniosku. Otrzymasz wypłatę pieniędzy za miesiące wstecz, ZUS zapewnia, że świadczenie za okres od stycznia do kwietnia nie przepadną.

Czytaj także: https://mamadu.pl/158496,pracownicy-zus-pomoga-wypelnic-wnioski-na-500-i-12-tys-na-dziecko