"Zmiksowana Kally". Czego popularny serial Nickelodeon uczy nastoletnich widzów?

Dawid Wojtowicz
Rozpoznawanie emocji i uczuć to kluczowa umiejętność w budowaniu relacji oraz funkcjonowaniu w codziennym życiu. Jej opanowanie sprawia jednak sporo trudności dzieciom i młodzieży, odkrywającym dopiero swoje uczucia oraz sposoby na to, aby sobie z nimi radzić. W nabywaniu tych kompetencji pomocne mogą być seriale skierowane do młodej grupy widzów. Wśród emitowanych w telewizji tytułów, które wspierają poznawanie emocji, na uwagę zasługuje "Zmiksowana Kally".
"Zmiksowana Kally" to serial obyczajowy, który opowiada historię 14-letniej Kally uczącej się w najbardziej prestiżowej szkole muzycznej kraju Nickelodeon / Kadr z serialu "Zmiksowana Kally"
Ów serial obyczajowy opowiada historię 14-letniej Kally Ponce, która rozpoczyna naukę w najbardziej prestiżowej szkole muzycznej kraju. Dziewczyna próbuje pogodzić życie zwykłej nastolatki i pianistki wirtuoza. Chociaż wszyscy myślą, że urodziła się, by tworzyć muzykę klasyczną, to jej prawdziwym marzeniem jest zostać gwiazdą popu.
Widzowie serialu "Zmiksowana Kally" śledzą zmagania bohaterki, która spełniając swoje marzenia, stawia czoła wielu trudnościom i dylematom. Dzieci zanurzają się w opowieści, współodczuwają razem z Kally, często stawiając siebie na jej miejscu. W ten sposób z perspektywy obserwatora odkrywają uczucia i zachowania, które towarzyszą danym sytuacjom.
Dr hab. Małgorzata Filipowicz
Adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim, badaczka związków psychologii ze współczesną kulturą

Serial obejmuje na poziomie warstwy semantycznej typowe dla produktów kulturowych motywy, tj. problemy miłosne nastolatków, ich marzenia, walkę o tożsamość, kwestię relacji rodzinnych i społecznych, czyli ujmując to w sposób skondensowany: konglomerat możliwych doznań emocjonalnych nastolatków i wynikających z nich postaw w obszarze behawioralnym. Z tego punktu widzenia może stać się dla nastoletniego odbiorcy szansą na konfrontację z własnym, dopiero krystalizującym się Ja, będącym często w fazie emancypacji od wszelkich norm społeczno-obyczajowo-kulturowych. Dalej możliwością zwerbalizowania tego, co trudne i dojmujące w życiu (dylematy, na które młody człowiek ma wpływ, ale też takie, których nie jest w stanie zmienić), by w ostatecznym rozrachunku ową, często trudną rzeczywistość, po prostu OSWOIĆ.

Opowiadanie o emocjach takich jak miłość, zazdrość czy żal dostarcza młodym widzom obrazy doświadczeń i sposobów, jak z nimi postępować. Pokazuje w pewnym stopniu, że każda emocja ma swój cel. Istnieją przyjemne i mniej przyjemne uczucia, jednakże wszystkie one są niezbędne dla funkcjonowania i tworzenia zdrowych relacji społecznych. Rozpoznawanie uczuć to bardzo ważna umiejętność, która na dalszym etapie pozwala wyrażać je w sposób werbalny.


– Walor terapeutyczny i edukacyjny omawianego serialu dostrzegalny jest w nazwaniu wielu lęków po imieniu, ponieważ wówczas ich często monstrualne rozmiary osiągają REALNY WYMIAR. Straszydła ukazane w świetle dnia są inne niż w mroku nocy – zauważa dr hab. Małgorzata Filipowicz.
Ekspertka zwraca uwagę na to, że zderzenie młodego odbiorcy z meandrami świata zewnętrznego zostaje w serialu osiągnięte poprzez zastosowanie różnorodnych strategii komicznych, tj. czarny humor, ironia, komizm językowy, czy też bachtinowska koncepcja groteski ludzkiego ciała, oczywiście w myśl zasady: "To, czego nie mogę zmienić, mogę przynajmniej, odprowadzić w obszar komiczny, czyli po prostu obśmiać".

Serial pomaga też "zasypywać podziały" między nastolatkami a ich rodzicami. Jak wiadomo, w okresie dorastania młodzież doświadcza wielu nowych emocji i uczuć, których często sama nie rozumie lub nie umie sobie z nimi poradzić. Z kolei komunikacja werbalna z rodzicami stanowi dla nich wyzwanie ze względu na częsty brak zrozumienia, co tylko potęguje negatywne emocje. Wspólne oglądanie serialu takiego jak "Zmiksowana Kally" może być jednym ze sposobów na znalezienie wspólnego języka.
Dr hab. Małgorzata Filipowicz
Adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim, badaczka związków psychologii ze współczesną kulturą

W wielu odcinkach tego serialu jest eksponowana potrzeba artykułowania przez młodzież swoich potrzeb, wręcz wykrzyczenia ich. I tu opozycja świat dorosłych a świat nastolatka może skłaniać do przemyśleń o charakterze moralnym, światopoglądowym, generacyjnym etc. Dorośli też byli kiedyś w fazie adolescencji, dlatego wspólne obejrzenie serialu z własnymi dziećmi może być cennym źródłem informacji o dziecku. Produkty kulturowe mogą w tym kontekście stanowić istotny punkt wyjścia do dialogu z dorastającym dzieckiem, przy czym dialog rozumiem tu głównie jako miejsce „ścierania się” naszych odczuć, pragnień, wizji i marzeń.

Odcinki nowego sezonu “Zmiksowanej Kally” emitowane są od poniedziałku do piątku, o godz. 20:05 na kanale Nickelodeon. Powtórki odcinków widzowie mogą obejrzeć od poniedziałku do piątku, o godz. 12:00.

Artykuł powstał we współpracy z Nickelodeon