W trosce o przyszłość najmłodszych. Czyli jak fińska branża ubraniowa promuje zrównoważony rozwój

Materiał promocyjny firmy Reima
Nikogo nie dziwi, że Finów i przyrodę łączy szczególna więź. Mając na swoim terytorium niemal 180 tysięcy jezior, jeden z największych archipelagów oraz rozległe lasy pokrywające 74% powierzchni kraju, Finlandia jest zarówno najmniej zaludnionym, jak i najbardziej zalesionym krajem w Europie. Wyjątkowy związek Finów z naturą znajduje swoje odzwierciedlenie nie tylko w codziennym życiu, ale i biznesie, jak choćby w fińskim przemyśle odzieżowym.
Bluza Saukkosatu, Spodnie Leggarit, Czapka Hattara, plecak Mukaasi, Bluza Toimekas, Bluza Silitys, Spodnie Notkea Reima
Spędzanie czasu na świeżym powietrzu to forma rozrywki, która jest częścią codziennego życia dla wielu pokoleń Finów. Miłość do przyrody jest budowana od dziecka – fińskie maluchy śpią w wózkach na dworze (nawet zimą!), w godzinach szkolnych dzieci spędzają całe godziny bawiąc się na świeżym powietrzu, a wiele z nich na wakacje wyjeżdża na wieś, gdzie pływają czy chodzą po lesie.
Finowie szanują przyrodę i dlatego ciężko pracują, aby cieszyć się zrównoważonym i ekologicznym stylem życia. Poważnie podchodzą do recyklingu, dokładnie rozważają swoje możliwości, gdy chodzi o podejmowanie decyzji przyjaznych środowisku oraz promują ideę powtórnego wykorzystywania produktów. Wiele fińskich (i skandynawskich) marek skupia się na projektowaniu i tworzeniu ubrań, które chronią nie tylko użytkowników, ale i przyrodę.
Kurtka KulkijaReima

„Pomogliśmy trzem pokoleniom bawiących się w śniegu Finów przetrwać nordyckie zimy. A ponieważ udowodniono, że beztroska zabawa w dzieciństwie to klucz do lepszej przyszłości, tworzymy produkty na każdą porę roku i starannie analizujemy nawet najdrobniejsze szczegóły, aby każdy młody człowiek mógł cieszyć się aktywnym czasem na świeżym powietrzu. Działamy, aby chronić nasze dzieci i ich przyszłość, dlatego zrównoważony rozwój leży u podstaw wszystkiego, co robimy. Od naszych innowacji materiałowych po inicjatywy związane z recyklingiem - myślimy o każdym szczególe. To właśnie te niezliczone małe innowacje sprawiają największą różnicę.” – mówi Elina Björklund, CEO firmy Reima, fińskiego producenta odzieży dziecięcej.
Bluza Toimekas, Rajstopy Himahuuha, Sukienka dziecięca Moomin Solsken, Bluza Sulakka, Buty Stemu, Trampki Evaste, Trampki Elege, Czapka HattaraReima

Gospodarka obiegu zamkniętego


Jak tłumaczy Elina Björklund, większość odzieży technicznej dostępnej na rynku wykonana jest ze zbyt wielu różnych materiałów, aby można było ją ponownie przetworzyć. Dlatego Reima postawiła sobie za cel stworzenie produktów w pełni nadających się do recyklingu, tworząc tym samym produkt idealnie wpisujący się w założenia gospodarki obiegu zamkniętego.


„Idea gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy) opiera się na jak najbardziej efektywnym korzystaniu z materiałów i surowców w taki sposób, by wytwarzać jak najmniej odpadów. Bardzo istotne jest ponowne wykorzystanie produktu, czy to po przetworzeniu na coś nowego, czy po prostu poprzez przekazanie go komuś innemu w niezmienionej formie.” – mówi Elina Björklund.

W przypadku marki Reima projektanci ustawili poprzeczkę bardzo wysoko, gdyż od razu zajęli się najbardziej złożonymi produktami, czyli kurtkami przeciwdeszczowymi. Po czterech latach badań, wiosną 2020 roku firma zaprezentowała światu swoją pierwszą kurtkę typu monomaterial, czyli model Voyager, a kilka miesięcy później - pierwszą zimową kurtkę tego typu o nazwie Kulkija. Zarówno Voyager, jak i Kulkija są wspaniałymi przykładami produktów, które tworzone są w myśl idei gospodarki zamkniętego obiegu. Po odpięciu metalowego elementu zamka błyskawicznego kurtki mogą zostać w całości poddane recyklingowi. Nie jest to łatwe lub możliwe w przypadku produktów, gdzie łączone są różne tworzywa sztuczne.
Bluza Toimekas, Legginsy LeggaritReima

Co więcej, każda kurtka ma nadany unikalny identyfikator, który można zarejestrować po zakupie, ale i zmianie właściciela. Dzięki temu można śledzić jej podróż od jednego użytkownika do kolejnego, a marka prowadzi kampanie zachęcające do przekazywania produktów kolejnym pokoleniom.

Ubrania ze zużytych butelek?


Reima jest znana z wysokiej jakości odzieży, która zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i komfort w trudnych i nieprzyjemnych warunkach pogodowych. Produkty marki wymagają zastosowania materiałów o dużej wytrzymałości i trwałości. Właśnie dlatego firma współpracuje z rozmaitymi partnerami w celu zwiększenia udziału dobrej jakości materiałów pochodzących z recyklingu oraz organicznych. Projektanci i pracownicy Reima dążą do tego, aby do 2023 roku 50% materiałów syntetycznych pochodziło z recyklingu, a 100% bawełny posiadało certyfikat GOTS.

"Każdego dnia na wysypiska śmieci trafia ponad sześćdziesiąt milionów plastikowych butelek. Rozkładanie się plastikowej butelki w takim miejscu może trwać nawet 1000 lat. Ich spalanie też nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż w tym procesie uwalniany jest CO2 i inne toksyczne chemikalia, które trafiają do atmosfery, a także do mórz i oceanów. To nie tylko zagrożenie dla środowiska naturalnego, ale i marnotrawstwo surowców. Na szczęście istnieją lepsze sposoby na wykorzystanie zużytego plastiku.” – dodaje Elina Björklund z firmy Reima.
Kurtka Kulkija, Czapka Taasko, Bluza Micoua, Spodnie Kierto, Buty EhtiiReima

Ciężko w to uwierzyć, ale butelki PET po napojach mogą stać się po przerobieniu wyjątkowo miękkim włóknem. Kilka nowych rodzajów dzianin Reima zawdzięcza swoją lekkość i doskonałe odprowadzanie wilgoci poliestrowi pochodzącemu z recyklingu plastikowych butelek. To rozwiązanie korzystne nie tylko dla nas, ale także dla naszej planety. Na przykład dziecięce bluzy Sulakka, Silitys i Toimekas z jesiennej kolekcji Reima są wykonane w 100% z poliestru ze zużytych plastikowych butelek. To produkty, które stanowią praktyczny, wygodny i bardzo odpowiedzialny wybór na nowy rok szkolny 2021/2022.

Z myślą o przyszłości


W kolekcji jesiennej marki Reima pojawia się więcej niż kiedykolwiek produktów stworzonych z wykorzystaniem włókien syntetycznych pochodzących z recyklingu, wełny organicznej, a także wykonanych z monomateriałów, które bardzo łatwo można poddać recyklingowi. Tej jesieni recyklingowi poddawane są również fusy po kawie, które jako składnik odzieży wierzchniej zapewniają więcej ciepła, redukują nieprzyjemne zapachy i zapobiegają elektryzowaniu się ubrań.

„Mamy nadzieję, że ubrania jednomateriałowe i ich recykling staną się nową normą w branży odzieżowej. Świat, w którym dzieci zachęca się do dzielenia się swoimi ubraniami, a następnie śledzenia ich dalszej podróży, to świat dobry dla wszystkich. W ten sposób dzieci przyzwyczajają się do dzielenia się ubraniami z innymi i wyrabiają w sobie nawyk recyklingu. To szczególnie ważne w czasach, w których tony ubrań trafiają na wysypiska śmieci.” – podsumowuje Elina Björklund.
Bluza Toimekas, Kurtka Voyager, Bluza SulakkaReima

Każdy nowy, wynaleziony materiał jest nadzieją zarówno dla przemysłu, jak i dla konsumentów. Jednak innowacje to nie wszystko, ponieważ decyzje, które mają wpływ na środowisko sami podejmujemy na co dzień. Naprawiając, ponownie używając lub odsprzedając ubrania, każdy z nas może zrobić coś dla przyrody. To łatwe, a przy tym naprawdę skuteczne.