Przetestowałam 20 rad specjalistów od porządku. Wiem jedno: te pomogą najgorszym bałaganiarzom
Jestem bałaganiarą. Co nie oznacza, że lubię brud i nieporządek. Moja wojna z obowiązkami domowymi wygląda raczej tak, że rozrzucam wszystko za sobą, a potem chcąc naprawić swoje błędy na sprzątaniu spędzam godziny. A nic nie wkurza mnie bardziej niż rada: sprzątaj systematycznie. To żadna rada. Jednak 20 tipów od osób, które zawodowo zajmują się organizacją przestrzeni, naprawdę mi pomogło. A skoro pomogły mi, pomogą każdemu.
Jednak idea, by zamiast sprzątania wykonywać codzienne małe kroki, które opanowują bałagan na bieżąco, brzmi już o wiele łagodniej i przyjemniej, nawet dla takiego lenia jak ja. Zasad jest 20, a ich autorami są osoby, które na co dzień zajmują się organizacją wnętrz.Może cię zainteresować także: 10 najbrudniejszych rzeczy w naszych domach. W nr 1 aż trudno uwierzyć!
Jak więc opanować bałagan bez "jeżdżenia na szmacie"? Oto 20 rad dla zapracowanych/leniwych ludzi, dzięki którym łatwo i szybko uporządkujecie dom.
1. Zawsze ściel łóżko. Pokusa, by wstać i obijając się o ściany udać się zaspanym po kawę jest duża, ale pościelenie łóżka nie zajmie nam więcej niż minutę. Sprawi to, że dzień rozpoczniemy z poczuciem dobrze wypełnionego obowiązku i pierwszej małej wygranej w bitwie z bałaganem. Dlatego najpierw przecieram oczy, potem ścielę łóżko.
2. Odbierz pocztę. I to zarówno tą papierową, jak i elektroniczną. Pocztę, która przyjdzie do skrzynki, podziel na kilka grup: reklamy do makulatury, rachunki do opłacenia, jakiś list to także osobna przegródka. Zrób też porządek w mailach, wyrzucając niepotrzebne do kosza, a te ważne zaznaczając gwiazdką. Dużo roboty? Tyle, co nic. A panujecie nad swoim życiem!
3. Zrób porządek w lodówce. Przed wyjściem na zakupy zrób zdjęcie zawartości lodówki, by nie kupować niepotrzebnych rzeczy. Przeterminowane produkty od razu wyrzucaj, w pierwszej kolejności zużywaj napoczęte. Kroki małe, a lodówkę macie już z głowy.
4. Chowaj kosmetyki po kąpieli. Po kąpieli schowaj kosmetyki, maszynki do golenia i wszystkie przybory kosmetyczne na swoje miejsca. Trzymanie ich na wannie sprawia, że ta ciągle się lepi i wprowadza niepotrzebny bałagan w postaci wystawki produktów. Zdecydowanie lepiej schować je do szafek niż trzymać na wannie lub pod prysznicem.
5. Odłóż ubrania na swoje miejsce. Nic tak nie zagraca przestrzeni jak porozrzucane po domu ubrania. Jeśli nie masz siły składać ich w kostkę, po prostu dopilnuj, żeby zawsze były w pokoju, w którym jest szafa. Zamiast wrzucać zwitek ciuchów do szafy, pogrupuj je na małe kupki na łóżku.
Przy kolejnym podejściu łatwiej będzie ci je ułożyć w szafie. Zawsze pierz tylko tyle ubrań, ile dasz radę rozwiesić i prasuj ubrania dopiero wtedy, gdy ich potrzebujesz.
6. Schludne poduszki i koce.To kolejny tip, który bardziej niż na sprzątaniu polega na estetyzowaniu przestrzeni. Świeżo wyprany koc i wytrzepane poduszki ozdobią każdą kanapę i fotel. Mniej niż minuta, a salon wydaje się odświeżony.
7. Puste blaty. Nie zrobisz bałaganu, jeśli nie masz z czego. Zasada czystego blatu sprawdzi się w salonie, w kuchni i właściwie w każdym pomieszczeniu. A najłatwiej osiągnąć ją, gdy ograniczymy do minimum liczbę rzeczy ustawionych na domowej wystawce.
Często przecieraj więc blaty szafek kuchennych, stołu czy biurka. Minimum pracy, maksimum wrażenia czystego mieszkania.
8. Myj naczynia przed nocą. Jeśli nie jesteście szczęśliwymi posiadaczami zmywarek, wszyscy mówią wam zapewne "myjcie naczynia po każdym posiłku", ale dobrze wiecie, jak trudna do wdrożenia w życie jest ta rada. Nigdy nie chce mi się tego robić od razu, gdy zjem.
Unsplash
9. W przedpokoju trzymaj organizer. Organizerem może być skrzynka albo wieszak na klucze lub zwykły albo ozdobny talerzyk. W nim najlepiej zawsze trzymać wszelkie klucze. Kto nigdy nie krzątał się po domu, szukając nagle klucza do piwnicy, na strych, do śmietnika? Ale nie tylko.
Ja trzymam tam także maseczki jedno i wielorazowe, żel antybakteryjny i krem do rąk, czyli wszystko, czego potrzebuję do wyjścia w czasie pandemii.
10. Trzymaj przedmioty tam, gdzie ich miejsce. Wiem, że tą radą nie odkryto Ameryki, ale jej główny punkt jest wart odnotowania. Chodzi o to, że gdy wchodzimy do zabałaganionego mieszkania pierwszą rzeczą, która pozwoli nam przywrócić ład, będzie ułożenie rzeczy tam, gdzie ich miejsce.
Zamiast więc znosić naczynia do zlewu i od razu je myć, po czym wracać i chwytać za odkurzacz, najpierw zanieś rozrzucone bluzy do szafy nawet bez układania ich w kostkę, klucze odłóż na miejsce, talerze wstaw do zlewu. Odgruzowywanie zacznij więc od ogólnego dopasowania "w jakim pomieszczeniu lub miejscu ta rzecz może być". Sprzątaj od ogółu do szczegółu.
11. Opróżnij torby, worki i plecaki. Każda kobieta wie, ile skarbów może kryć damska torebka. Czasami, gdy opróżniam ją po pracy, zastanawiam się, czy ja naprawdę tego wszystkiego potrzebuję. Nieraz przez zmianę torebek jechałam do pracy bez portfela i dokumentów, bo okazywało się, że zostały w innej...
Unsplash
Wyrzuć z nich śmieci, przełóż dokumenty, żeby w razie wyjścia wziąć tylko potrzebną rzecz i wyjść bez obaw, że o czymś zapomniałaś. Zasada opróżniania przed wieczorem dotyczy także worków ze śmieciami. Zdecydowanie lepiej zrobić to wieczorem niż zaczynać od tego dzień.
12. Wypierz i zorganizuj maseczki na twarz. Mowa oczywiście o maseczkach chroniących przed zakażeniem koronawirusem. Po roku pandemii zdarza nam się bagatelizować zasady higieny i zakładać niewyprane maski wielorazowe, jednorazowe za to walają się po domu, chłonąc wszelkie bakterie, zanim jeszcze założymy je na twarz.
Dlatego wypierz maseczki wielorazowe i przygotuj je w pudełku albo słoiku, który postawisz w przedpokoju. Jednorazowe umieść w zamykanym opakowaniu. Przed wyjściem z domu nie będziesz musiała ich gorączkowo szukać.Może cię zainteresować także: "Maskne" to zmora naszych czasów. Dermatolog zdradza, co zrobić, żeby maseczki nam nie szkodziły
13. Wyrzuć rzeczy, których nie potrzebujesz. Jak mówi guru sprzątania i organizacji przestrzeni w duchu minimalizmu Mari Kondo, "wyrzuć rzeczy, które nie wywołują w tobie iskry radości".
Dotyczy to wszystkiego – zarówno długopisów, które trzymasz na biurku, chociaż już dawno nie piszą, szklanego słonika, który ozdabia szafkę, ale jakoś ci się nie podoba, jak i płaszcza, który od lat wisi w szafie nienoszony czy niewygodnego krzesła z kuchni.
Im mniej rzeczy masz, tym mniej musisz organizować, układać, czyścić i sprzątać. Dlatego zrób czystki w każdej kategorii posiadanych rzeczy.
14. Uporządkuj biurko. Jest to szczególnie ważne w czasie pracy na home office, a sprzątanie biurka może być naprawdę satysfakcjonującym i mało czasochłonnym zajęciem.
Unsplash
15. Zabierz rzeczy z podłogi. Podłoga nie jest po prostu miejscem do trzymania na niej rzeczy. Nie zasługują na to ani torby, ani ubrania. Gdy wchodzisz do zagraconego pokoju, najpierw pozostaw podłogę czystą. To w najszybszy sposób sprawi, że mieszkanie będzie wyglądało schludnie.
16. Wypłucz wannę, przetrzyj kabinę prysznicową. Po każdej kąpieli i prysznicu. Spłukanie wanny, wytarcie kabiny prysznicowej i usunięcie włosów z odpływu to kolejne punkty, które warto spełnić. Jeśli uda ci się jeszcze wytrzeć podłogę to znak, że stajesz się pro w ogarnianiu swojego domu.
17. Podnieś zabawki. Nic nie burzy względnego domowego porządku bardziej niż zabawki, na które natykamy się na każdym kroku, albo co gorsza, nadeptujemy na nie bez skarpetek – weszliście kiedyś w klocki LEGO bosą stopą?
Dlatego, jeśli zależy ci na szybkim uzyskaniu porządku, pozbieraj zabawki z całego domu i wrzuć je do skrzynki, ustaw na półce albo zostaw w dziecięcym pokoju. W końcu najmłodsi też muszą nauczyć się organizacji przestrzeni!
18. Odśwież powietrze i wywietrz. Czysty dom nie tylko wygląda dobrze, ale też świeżo pachnie. Dlatego nie zapominaj o codziennym wietrzeniu mieszkania. Warto zainwestować też w odświeżacz powietrza, ale zamiast chemicznych zapachów dobrze postawić na nawilżacze z olejkami eterycznymi albo kadzidełka.
19. Przygotuj się na następny dzień. Bałagan często wynika z pośpiechu. Rzucamy rzeczy gdziekolwiek, zamiast odkładać je na miejsce, bo nie mamy na to czasu. Żeby ograniczyć bałagan, przygotuj się na kolejny dzień już dziś. Jak najprościej.
Postaw spakowaną torbę w przedpokoju, przygotuj ubrania na następny dzień, albo zastanów się, co będziesz chciała zjeść, żeby już dziś przygotować listę zakupów.
20. Wszystko, co zajmuje mniej niż 5 minut, rób od razu. Wiem, że niewiele z nas ma ochotę po pracy odkurzać, myć podłogi czy szorować toaletę. Jednak wiele rzeczy wymaga minimum czasu, a sprawia, że mieszkanie od razu wygląda schludniej.
Dlatego wszystkie czynności sprzątająco-organizacyjne, które nie wymagają więcej niż 5 minut, rób bez zastanowienia i odkładania na potem. Sama sobie za to podziękujesz!
Może cię zainteresować także: Decluttering po polsku. Kiedyś była bałaganiarą, dzisiaj uczy, jak uporządkować sobie życie