Wolisz zdjęcia zamiast postów? To znaczy, że jesteś ugodowa. Sprawdź, co mówi o tobie twój Facebook

Iza Orlicz
W mediach społecznościowych to ty decydujesz, co chcesz pokazać innym. Okazuje się jednak, że nawet, gdy bardzo pilnujemy tego, co wrzucamy do sieci i staramy się stworzyć swój konkretny wizerunek, to i tak odsłaniamy prawdziwą osobowość. Potwierdzają to kolejne badania.
Co nasza aktywność w mediach społecznościowych mówi o naszej osobowości? fot. Unsplash/Kinga Cichewicz
Zainteresowania naukowców dotyczące korzystania z mediów społecznościowych i osobowości skupiają się na modelu osobowościowym tzw. Wielkiej Piątki. Obejmuje on pięć czynników: neurotyczność, ekstrawertyzm, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność.


Ugodowi publikują więcej zdjęć


Według najnowszych badań autorstwa Dong Lui i Keith Campbell udało się wyróżnić kilka wzorców. Na pewno nie ma zaskoczenia w tym, że ekstrawertycy częściej wchodzą w interakcje z innymi, częściej "lubią” treści i używają więcej słów, które odzwierciedlają działania społeczne.


Osoby cechujące się dużą ugodowością nie były ani mniej ani bardziej towarzyskie, ale publikowały więcej zdjęć. Sumienni mniej angażowali się w media społecznościowe - spędzali mniej czasu na korzystaniu z komunikatorów, graniu i podglądaniu innych.

Osoby charakteryzujące się otwartością poświęcały czas na szukanie informacji o innych, a neurotycy publikowali większą liczbę postów.

Sumienni piszą o pracy i dzieciach


Inne badania przeprowadziła Tara Marshall i jej współpracownicy. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 555 użytkowników Facebooka nasza osobowość wpływa na wybór rodzaju i tematyki treści, które prezentujemy.

Ekstrawertycy częściej publikowali posty o działaniach społecznych i życiu codziennym, osoby o dużej otwartości byli bardziej skłonni do publikowania postów na temat swoich zainteresowań, sumienni częściej dzielili się informacjami o pracy i o dzieciach, a osoby ugodowe częściej publikowały treści… o jedzeniu, a mniej o osiągnięciach i pieniądzach.

Z kolei osoby neurotyczne są jedną z bardziej aktywnych grup w mediach społecznościowych, ale w przeciwieństwie do ekstrawertyków mają tendencję do wyrażania raczej negatywnych emocji. Częściej też korzystały z Facebooka, by zwrócić na siebie uwagę i przejrzeć się w oczach innych, ale nie publikowali postów na żaden konkretny temat.

Naukowcy zauważyli też, że osoby z niskim poczuciem własnej wartości częściej dzieliły się informacjami o swoich związkach, a ci z rysem narcystycznym częściej pisali o swoich osiągnięciach.

Piszesz częściej imprezach czy rodzinie?


Jeszcze w innym z badaniu naukowcy wykorzystali specjalistyczne oprogramowanie do analizy języka, którego używamy w mediach społecznościowych. Okazuje się, że konkretne słowa są powiązane z konkretnymi cechami osobowości.

Ekstrawertycy używali często słowa: "miłość”, "noc” i "impreza” - które odzwierciedlają aktywność towarzyską. Osoby z niskim poziomem ekstrawertyczności częściej używały słów: "komputer”, "mam” i "nie mam”, co może wskazywać na większą koncentrację na sobie.

Osoby cechujące się dużą sumiennością częściej używały słów "rodzina”, "tydzień” i "weekend”, co może wskazywać na ich skłonność do planowania i skupiania się na obowiązkach rodzinnych.

W wypowiedziach osób o niskim wskaźniku sumienności częściej pojawiały się przekleństwa. Ugodowi używali bardziej pozytywnych słów, a osoby o niskim wskaźniku tej cechy - nacechowanych negatywnie. Neurotyzm również wiązał się z używaniem słownictwa zabarwionego negatywnie, ale raczej wskazywało ono na smutek niż na złość.

Źródło: focus.pl