Myślą, że są ciężarem, więc cierpią w samotności. Ta akcja dla seniorów chwyta za serce

Sandra Skorupa
W ostatnich tygodniach Polska bardzo się zmieniła. Zmienił się cały świat. Dzisiejsza rzeczywistość znacznie odbiega od tej, którą pamiętamy jeszcze z przełomu lutego i marca. Epidemia koronawirusa zmieniła nasze życie, a życie wielu zrujnowała. Każdy izolację przeżywa na swój sposób. Jednak istnieje spora grupa tych, którzy pozostali w niej sami i nierzadko zapomniani. To w dużej części seniorzy, którzy z samotnością borykali się jeszcze wcześniej. Teraz przybrała ona większe rozmiary, ale możemy to zmienić.
Samotność seniorów a koronawirus unsplash.com / @ adamsky1973

Samotność seniorów

Mimo że seniorzy przestrzegają zasad izolacji, unikają wirusa SARS-CoV-2, narażają się na inną przypadłość, która o 14 proc. zwiększa prawdopodobieństwo wczesnej śmierci. To samotność. Według danych Szlachetnej Paczki 10 proc. osób powyżej 80. roku życia nikt nie odwiedza, a 30 proc. nie utrzymuje relacji w żadnym kręgu społecznym.

Poza tym, ponad połowa badanych uważa, że trudno jest im znaleźć wiarygodne informacje o epidemii i aktualnych zagrożeniach. Stąd lęk i obawy wydają się narastać. Seniorzy boją się wychodzić, a prosząc o podstawową pomoc sąsiadów, nie chcą zbyt często im się narzucać i być ciężarem.


Telefon dla seniorów w dobie koronawirusa

Konieczność zostania w domu jeszcze bardziej pogłębia problem samotności. Dlatego jako dzieci, wnukowie, rodzeństwo czy znajomi powinniśmy pamiętać, chociażby o kontakcie telefonicznym z osobami samotnymi. Nie wszyscy jednak utrzymują dobre stosunki rodzinne i nie mają nikogo, z kim mogliby porozmawiać. Dlatego Szlachetna paczka stworzyła telefon dla seniora.

Na linii codziennie o dwóch porach w godzinach 10-12 oraz 17-19 będą czekać doświadczeni psychologowie i terapeuci. Projekt "DOBRE SŁOWA – TELEFON DLA SENIORÓW" ma zapewnić samotnym emerytom wsparcie psychologiczne i emocjonalne. Dzwoniąc pod numer 12 333 7088, usłyszą oni, że nie są sami i otrzymają ekspercką pomoc w kwestii lęku czy obaw.

Telefon ten nie jest jednak jednostronny. Jeśli senior postanowi zadzwonić, to może się spodziewać, że kontakt zostanie utrzymany. Wolontariusze będą oddzwaniać, by kontynuować relacji. Co więcej, jeśli się okaże, że rozmówca potrzebuje pomocy przy zrobieniu zakupów, może liczyć na reakcję społeczników.

Zakupy dla seniorów a epidemia

Epidemia koronawirusa jest szczególnie niebezpieczna dla seniorów. Z racji tego, że starsze osoby są bardziej narażone na silne objawy COVID-19 wprowadzono dla nich specjalne godziny otwarcia sklepów. Od 10 do 12 mogą z nich skorzystać bez ryzyka, że w lokalu będą młodzi klienci, od których mogliby się zarazić.

Jednak nie wszyscy są w stanie sami wyjść do sklepu lub po prostu się boją. Pomocną dłoń do najbardziej opuszczonych wyciągają wolontariusze Szlachetnej Paczki, którzy pomagają w zakupach, realizują recepty, czy załatwiają sprawy urzędowe. Pomocną dłoń powinna wyciągnąć do seniorów również rodzina.

Mimo troski o własne dzieci, małżonka i dom, trzeba pamiętać o najstarszych, którzy są w naszej rodzinie. Zachowując wszelkie środki ostrożności i higieny i powinniśmy sami pomóc im w zrobieniu bezpiecznych zakupów. To czas, w którym powinniśmy szczególnie darzyć się wsparciem, wyrozumiałością i empatią.

Aby wspomóc w tych projektach Szlachetną Paczkę, można przekazać 1% podatku lub wpłacić darowiznę:
21 1750 0012 0000 0000 2060 1264
Stowarzyszenie WIOSNA, ul. Berka Joselewicza 21, 31‑031 Kraków.