Cyniczne 5-latki? Potrafią dbać o reputację jak dorośli na Instagramie

Katarzyna Chudzik
Myślisz, że dbanie o reputację i kreowanie własnego wizerunku dotyczy tylko cynicznych nastolatków i dorosłych? Szereg badań udowadnia, że już 5-latki potrafią swoim zachowaniem świadomie kierować tak, by być postrzeganym w określony sposób.
O reputację dbają już najmłodsi. To niekoniecznie zły znak 123rf.com
"Biegły menedżer reputacji"
Zauważyli to Ike Silver i Alex Shaw już w 2013 roku na łamach "Trends in Cognitive Sciences". Ich zdaniem pięciolatki są w stanie przewidzieć społeczne konsekwencje swoich zachowań i kalkulować, co im się bardziej opłaca. Choć pewnie nie umiałyby tego wyjaśnić, to rozumieją intuicyjnie, czym jest dobra reputacja i jakimi zachowaniami można ją wykreować. Naukowcy uznali wręcz, że do czasu inicjacji szkolnej są wręcz "biegłymi menedżerami reputacji".

Dla Alex Shaw temat okazał się na tyle interesujący, że przeprowadził kolejne badania. Te wykazały, że 5-latki zachowują się hojniej, gdy wiedzą, że są obserwowane. Podobny eksperyment – dotyczący dzieci o rok starszych – zakończył się wnioskiem, że dzieci są też hojniejsze wobec osób, o których wiedzą, że prawdopodobnie spotkają je w przyszłości.


Kolejne badanie wykazało, że przedszkolaki, którym powiedziano, że są "dobrze traktowane" przez swoich kolegów, były później mniej skłonne do oszukiwania.

Prawda czy kłamstwo?
Tymczasem kiedy w 1997 roku porównywano 7-11-latki z Chin i Kanady, stwierdzono, że o ile dzieci chińskie bardziej pozytywnie podchodzą do kłamstwa w sytuacjach społecznych i są wobec niego wyrozumiałe, o tyle dzieci kanadyjskie wyżej cenią prawdę. Oznacza to, że rozumieją już jakie wartości są istotne dla ich otoczenia (i szerzej: społeczeństwa), a więc są w stanie je wymodelować, by być lepiej odbieranymi.

Wniosek? Dzieci nie tylko naśladują, ale również zależy na tym, jak postrzegają je inni. Nawet jeśli jeszcze długo nie będą używać Instagrama...

– Dbałość o to, by inni myśleli o nas dobrze, jest potężnym narzędziem do rozwijania relacji. Zrozumienie, w jaki sposób – i kiedy – dzieci zaczynają rozwijać te umiejętności, może przydać się rodzicom i opiekunom. Jeśli np. dziecko zastrasza innych czy stosuje przemoc, wykorzystanie motywu "reputacji" jako słusznego powodu, by tego zaniechać, może okazać się skuteczne – tłumaczy Alex Shaw.
Źródło:Time