Twoje dziecko wolno czyta i brzydko pisze? Należą mu się specjalne przywileje
Twoje dziecko przynosi do domu jedynki, bo nauczyciel nie może się rozczytać, bo coś źle policzyło lub narobiło błędów? Jeśli maluch długo się uczy, a wciąż ma problemy z opanowaniem materiału i poprawą ortografów, to bardzo prawdopodobne, że należą mu się specjalne przywileje.
Objawy dysleksji rozwojowej
Dysleksję definiuje się, jako termin określający zaburzenia, które wiążą się z trudnościami w nauce czytania, interpretacji słów i innych symboli. Przypadłość ta nie ma jednak żadnego wpływu na ogólną inteligencję, nie jest również zależna od opieki wychowawczo-dydaktycznej.
Do symptomów, które już we wczesnym okresie dziecka mogą wskazywać na ryzyko pojawienia się dysleksji, należą:
-opóźniony rozwój mowy
-brak raczkowania
-problemy z rysowaniem i pisaniem
-mylenie prawej ręki z lewą
-trudność w różnicowaniu głosek.
Z dysleksją dodatkowo wiążą się również inne trudności:
-dysgrafia - brzydkie pismo
-dysortografia - popełnianie błędów ortograficznych
-dyskalkulia - problemy z liczeniem.
Prawa dyslektyków
Dzieci, które mają problemy z pisaniem, wolno czytają, czy szybko tracą koncentrację, mogą liczyć na specjalne przywileje podczas zadawania sprawdzianów i egzaminów. Warunkiem jest jednak dostarczenie w odpowiednim terminie ważnej opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. wskazuje, że dla dziecka dyslekcyjnego należy dostosować warunki dydaktyczne, zgodnie z indywidualnymi potrzebami psychofizycznymi i edukacyjnymi ucznia. W zakres tych warunków może wchodzić m.in.:
-zaznaczania odpowiedzi bezpośrednio w zestawie egzaminacyjnym bez przenoszenia na kartę odpowiedzi
-przedłużenia czasu na sprawdzianach, egzaminach i testach językowych
-przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu w osobnej sali
-odrabianie zadań pisemnych na komputerze (w szczególności przy dysgrafii)
-skorzystania z pomocy nauczyciela, który odczyta polecenia zadań egzaminacyjnych składających się z 250 lub więcej słów
-przekazanie arkusza egzaminacyjnego do oceny na podstawie dostosowanych kryteriów punktowania odpowiedzi do wybranych zadań otwartych.
Jak wykryć u dziecka dysleksję?
Nim upomni się dziecko za złe oceny i rozkaże uczyć ponownie, warto zwrócić uwagę w czym tkwi problem. Pierwsze oznaki dysleksji można wykryć już po kilku minutach spędzonych z nim przy pisaniu lub czytaniu:
- Dziecko nie dostrzega różnicy między głoskami “s” i “z”
- Dziecko ma trudność z wymyśleniem rymów do prostego słowa np. kot
- Dziecko myli ze sobą literki podobne kształtem np. “l=ł”, “m=n” lub “p=b”
- Dziecko nie pamięta prawidłowej pisowni wyrazów z niewymiennym “rz” i “ó”
- Dziecko pisze lustrzane litery
- Dziecko pisze od prawej do lewej.