3-latek do sąsiadki: "Dawaj kasę!". Nietypowa skarga na gumy Orbit do Komisji Etyki Reklamy

Alicja Cembrowska
Nastolatek dociska na szkolnym korytarzu do ściany kolegę i mówi "Dawaj kasę". Ofiara ataku wyjmuje z kieszeni paczkę gum, a potem zauważa koleżankę i komentarzem na temat jej fryzury odwraca uwagę napastnika. Żartobliwy, trwający 16 sekund spot telewizyjny nie każdemu się jednak spodobał – do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła na niego skarga.
Reklama gum Orbit ma negatywny wpływ na dzieci i młodzież Zrzut z ekranu/YouTube
– Mój 3-letni siostrzeniec oglądał bajkę, kiedy została nadana reklama gum Orbit. 16-sekundowa reklama zawiera scenę, gdzie dziecko przypiera do muru drugiego chłopca i mówi ''Dawaj kasę!". Ostatnio mój siostrzenic podszedł do 4-letniej sąsiadki i użył tego samego sformułowania jak w reklamie, dopiero w domu zauważyliśmy, że w miał w kieszeni pieniążki. Jak tłumaczył, od sąsiadki – możemy przeczytać w skardze, której autor twierdzi, że spot ma zły wpływ na dzieci.

Komisja Etyki Reklamy uznała te oskarżenia za zasadne. Stwierdziła, że naruszono w niej dobre obyczaje i zawiera treści zagrażające fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży. Firmie Mars zarekomendowano większą staranność w tworzeniu przekazów reklamowych i zachęciła do wspierania inicjatyw, które mają zmniejszyć skalę przemocy rówieśniczej.


Przedstawiciele Mars Polska podkreślają natomiast, że reklama nie jest skierowana do dzieci (czyli osób poniżej 12. roku życia), nie została wyemitowana w paśmie przeznaczonym dla dzieci, w przerwie między programami dla dzieci ani w kanale telewizyjnym, którego głównymi odbiorcami są dzieci.
Spot jest elementem kampanii reklamowej prowadzonej pod hasłem "Czas zabłysnąć". Historia ma przypominać, że "uczucie czystości zębów i świeżego oddechu po żuciu gumy Orbit" dodaje pewności siebie i pomaga w wyjściu z kłopotliwych sytuacji. Firma wspomniała również o humorystycznej konwencji, w której zachowane są wszystkie reklamy z kampanii. Jej celem było wzbudzenie pozytywnych emocji.
Źródło: wirtualnemedia.pl