MATERIAŁ REKLAMOWY
Decyzje, decyzje. Od momentu ujrzenia dwóch kresek na teście ciążowym stajemy przed wieloma wyborami. Zosia czy Antek? Na jaki kolor pomalować dziecięcy pokoik? Czy trzydzieści bodziaków na pewno wystarczy? Karmić wyłącznie piersią, a może wspierać się laktatorem lub mlekiem modyfikowanym? Żłobek, niania czy pomoc babci? A może warto, by partner wykorzystał przysługujące mu świadczenia? Każda decyzja, którą podejmujesz, jest najlepsza – bo tylko ty wiesz, czego potrzebuje twoja rodzina. Przecież wszystko, co robisz, robisz z miłości do dziecka, prawda?
Narodziny dziecka – zmiana priorytetów
Gdy po długich 9 miesiącach maleństwo pojawia się na świecie, od jego pierwszego oddechu chcemy otoczyć je miłością. Z czułością przyglądamy się, jak zasypia, jak przeciąga się, jak otwiera oczy, by spojrzeć na nas z bezgraniczną ufnością. Pierwszy uśmiech, oczekiwanie na pierwsze słowo – mama czy tata?
W tych pierwszych tygodniach życia uczymy się siebie i swoich reakcji. Nie tylko swoich i dziecka, ale także naszego partnera. Nagle oboje znaleźliśmy się w nowych rolach i to od nas zależy, w jaki sposób i na jakich zasadach zbudujemy na nowo swoje wspólne życie.
Badanie CBOS z 2020 roku wykazało, że ponad połowa Polaków (58 proc.) wskazuje partnerstwo jako preferowany model rodziny. Zakłada on, że oboje rodzice poświęcają mniej więcej tyle samo czasu na obowiązki domowe oraz opiekę nad dziećmi.
Mimo tego trudno nam czasem zaufać partnerowi i podzielić się z nim opieką nad dzieckiem na równych zasadach. Może i matka jest tylko jedna, ale ojciec również jest tylko jeden. Z raportu IQS dla Fundacji Share The Care z marca 2020 roku wynika, że kobiety i mężczyźni są zgodni co do tego, że obie płcie są równie dobrymi opiekunami dla swoich dzieci (79 proc. ankietowanych). Co więcej, aż 84 proc. kobiet przyznało, że mężczyzn należy zachęcać do tego, by zostawali z dziećmi w domu. Według 68 proc. respondentek tata zajmujący się dzieckiem w domu to trend godny naśladowania.
Rodzina oparta na partnerstwie
Wprowadzona przed ponad rokiem dyrektywa work-life balance to ważny krok w kierunku równości rodzicielskiej. Fundamentem równości w rodzinie jest partnerstwo – przy zmianie pieluszki, przy kąpieli, przy karmieniu. Choć pierwsze miesiące życia dziecko spędza głównie z mamą, w końcu nadejdzie moment, w którym oboje rodzice będą musieli podjąć decyzję, co dalej. Jak podzielić się obowiązkami, by każdy członek rodziny czuł się spełniony i w pełni wykorzystywał swój potencjał? Co zrobić, by dziecko każdego dnia rosło w przekonaniu, że jest dla swoich rodziców całym światem?
Kluczowe z perspektywy rodziców planujących podział obowiązków i starających się połączyć życie prywatne z zawodowym są trzy zmiany, które pojawiały się wraz z wejściem w życie dyrektywy work-life balance:
- Urlop macierzyński może trwać od 20 do 37 tygodni w zależności od tego, ile dzieci przyszło na świat przy jednym porodzie. Część urlopu macierzyńskiego powinna przysługiwać w niezbywalnej części również ojcu dziecka. Pierwsze 14 tygodni urlopu macierzyńskiego przysługuje wyłącznie matce, a niewykorzystaną częścią mama może się podzielić z partnerem.
- Wydłużenie wymiaru urlopu rodzicielskiego. Obecnie wynosi on 41 tygodni (ciąża pojedyncza) lub 43 tygodnie (ciąża mnoga), z czego 9 tygodni jest zarezerwowane dla drugiego rodzica. To jego prawo i przywilej, nie ma możliwości przeniesienia tej części urlopu. W praktyce to zwykle matki korzystają z większej części urlopu rodzicielskiego, a pozostałe 9 tygodni zarezerwowane są dla ojca, tak by mógł przejąć część obowiązków. Urlop rodzicielski jest udzielany jednorazowo lub nie więcej niż w 5 częściach, nie później niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Urlop ojcowski trwa dwa tygodnie i można go wykorzystać aż do ukończenia przez dziecko 1. roku życia. Urlopu ojcowskiego nie można przekazać matce dziecka i nie ma on wpływu na świadczenia, z których korzysta mama.
– Podział urlopów rodzicielskich to pierwszy krok do partnerstwa, które przez większość Polek i Polaków jest preferowanym modelem rodziny. Potrzeby dzisiejszych rodziców są inne, niż te nawet 10 lat temu i warto, aby ten przekaz trafił do jak najszerszego grona odbiorców – szefów, menedżerów, rodziców i dziadków. Jesteśmy przekonani, że kampania OLX Praca przyczyni się do dalszej popularyzacji nowych rozwiązań prawnych wśród rodziców, do budowania świadomości wśród pracodawców na temat korzyści płynących z umożliwienia obojgu rodzicom godzenia życia rodzinnego i zawodowego oraz większego zrozumienia dla potrzeb nowego pokolenia rodziców w społeczeństwie – mówi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share the Care.
Korzyści z podziału urlopu rodzicielskiego
Decyzja o tym, by partner skorzystał z przysługującego mu prawa do urlopu, może wzbudzać obawy – głównie w kontekście finansów rodziny. W Polsce mężczyźni zarabiają średnio o 20 proc. więcej niż kobiety, co może się odbić na domowym budżecie. O urlopie rodzicielskim i ojcowskim warto jednak myśleć w kategoriach korzyści płynących dla całej rodziny, a nie strat finansowych. Wspólna decyzja o tym, żeby partner skorzystał z przysługującego mu prawa do urlopu to:
Pozwól tacie być
Jeśli obawiasz się, że po powrocie z pracy zastaniesz w mieszkaniu pobojowisko, pomyśl o tym w ten sposób: czy nie mówiłaś przypadkiem, że marzy ci się przeprowadzka do domu za miastem?
Jedzenie porozrzucane po podłodze i dywanie? Po pierwsze, BLW to polecana przez wielu metoda rozszerzania diety, a po drugie, może już czas zaadoptować psa?
Skarpetki nie do pary? Sweterek założony na lewą stronę? Kto wie, może wasze dziecko w przyszłości zrewolucjonizuje świat mody? A może to twój partner zostanie gwiazdą mediów społecznościowych, dzieląc się swoim przepisem na kaszotto, na które nie ma ochoty nawet wasz dopiero co zaadoptowany psiak?
Nie obawiaj się, że sobie nie poradzicie. Nieważne, jaką decyzje podejmiecie – jesteście drużyną i zawsze gracie do jednej bramki, a wasze dziecko będzie was kochać niezależne od tego, ile strzelicie goli i kto akurat znajduje się przy piłce.
"Praca z korzyścią dla wszystkich" to kampania reklamowa OLX podejmująca ważny społecznie temat aktywizacji zawodowej kobiet i przejęcia części obowiązków domowych i w opiece nad dziećmi przej ojców.