mamDu_avatar

Ten stereotyp ma wpływ na wyniki w nauce. Tak rodzice podcinają skrzydła, ale tylko córkom

Dominika Bielas

21 maja 2024, 15:47 · 2 minuty czytania
Chłopcy nie płaczą, a dziewczynki lubią tylko róż? To tylko wierzchołek góry lodowej! Stereotypy płci znacząco wpływają na ambicję, a najnowsze badania sugerują, że mogą nawet mieć wpływ na brak postępów w naukach ścisłych, ale tylko u uczennic. Wszystko przez to, że rodzice przeceniają zdolności matematyczne synów.


Ten stereotyp ma wpływ na wyniki w nauce. Tak rodzice podcinają skrzydła, ale tylko córkom

Dominika Bielas
21 maja 2024, 15:47 • 1 minuta czytania
Chłopcy nie płaczą, a dziewczynki lubią tylko róż? To tylko wierzchołek góry lodowej! Stereotypy płci znacząco wpływają na ambicję, a najnowsze badania sugerują, że mogą nawet mieć wpływ na brak postępów w naukach ścisłych, ale tylko u uczennic. Wszystko przez to, że rodzice przeceniają zdolności matematyczne synów.
Tak rodzice podcinają skrzydła własnym córkom. Fot. 123rf.com
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Podczas wykładu w University College London zaprezentowano wyniki najnowszych badań na temat stereotypów płci. Wykazały one, że rodzice mają tendencję do nadmiernej pewności co do wyników swoich dzieci w nauce czytania, niezależnie od płci. Natomiast jeśli chodzi o zdolności matematyczne, mają dość dużą tendencję do przeceniania umiejętności chłopców.


– Wiemy, że stereotypy dotyczące płci mogą być samospełniającą się przepowiednią – tłumaczyła dr Valentina Tonei, ekonomistka z Uniwersytetu w Southampton, podczas prezentacji wyników badania: –  Czasami słyszymy, że dziewczyny nie lubią matematyki, ale co zrobiono, aby dowiedzieć się, dlaczego nie lubią matematyki? Jestem przekonana, że ​​nie chodzi tu o to, że dziewczyny nie lubią matematyki, ale o to, że jest to wynik wieloletniego narażenia na stereotypy.

Jeśli spojrzymy na studentów kierunków ścisłych, możemy dostrzec, że dziewczęta stanowią zaledwie ⅓ studentów. Niestety ludzie mają przeświadczenie, że dzieje się tak, gdyż nie lubią one "trudnej" matematyki czy fizyki. Czy to prawda? Najnowsze badania sugerują, że ​​to nie umiejętności, a uprzedzenia rodziców mogą odgrywać w tym obszarze znaczącą rolę.  

Wcale nie są gorsze

Dr Tonei i jej współpracownicy przeanalizowali dane od około 3000 dzieci. Rodziców poproszono o ocenę umiejętności ich pociech z zakresu matematyki i czytania. Dane te porównano z rzeczywistymi wynikami, jakie dzieci w wieku 8-10 lat uzyskały w testach.

Wyniki testów wykazały niewielką różnicę między płciami – dziewczęta osiągnęły dodatkowe 1,7 proc. z czytania, a chłopcy dodatkowe 0,6 proc. z matematyki. Zadziwiające jednak jest to, jak sami rodzic ocenili umiejętności swoich dzieci. 

Rodzice ich nie doceniają

Otóż rodzice dziewczynek uważali, że są one lepsze  w czytaniu, co mniej więcej pokrywało się z ich rzeczywistymi wynikami. Z kolei wiara rodziców w umiejętności chłopców z zakresu matematyki znacznie przewyższyła ich rzeczywiste wyniki.

– Te wyniki mogą być potężnym narzędziem, jeśli chodzi o zmianę przekonań wśród rodziców – twierdzi autorka badania i ostrzega, że uprzedzenia rodziców mogą mieć wpływ na ścieżkę edukacyjną dziecka i pogłębiać przepaść między chłopcami a dziewczętami.

Dlaczego to takie ważne? Naukowcy po 2 latach sprawdzili, jak dzieci poradzą sobie w kolejnym teście. Okazało się, że uczniowie, których rodzice byli przekonani o umiejętnościach swoich dzieci, radzili sobie znacznie lepiej. 

Źródło: theguardian.com

Czytaj także: https://mamadu.pl/118669,12-najpopularniejszych-stereotypow-w-ktorych-wychowujemy-nasze-dzieci-jak-mamy-spotkac-wrazliwego-mezczyzne-i-pewna-siebie-kobie