logo
Internauci spierają się o prawidłowy wynik. mat. własne
Reklama.

Pierwsze zadania na kolejność wykonywania działań pojawiają się już w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Na niezbyt skomplikowanych działaniach uczniowie trenują podstawowe zasady arytmetyki. W kolejnych klasach nauczyciele stawiają przed nimi coraz większe wyzwania. Ty masz tę edukację za sobą, ale czy poradzisz sobie z poniższym działaniem?

98÷7(6+1)=?

Test na kolejność wykonywania działań

Choć wygląda na banalnie proste i większość dzieciaków ze szkoły podstawowej bez problemu sobie z nim poradzi, to dla dorosłych stanowi ono nie lada wyzwanie.

Przypomnijmy, działania wykonujemy w następującej kolejności:

  • najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
  • następnie mnożenie lub dzielenie,
  • na końcu dodawanie lub odejmowanie.
  • Mimo to internauci nadal spierają się o prawidłowy wynik. A twoim zdaniem dobra odpowiedź to 98 czy 2?

    Kanał PreMath postanowił rozsądzić ten spór i rozpisał dwa najczęstsze sposoby obliczenia tego działania. Nie ma wątpliwości, że najpierw należy zsumować to, co jest w nawiasie, jednak co potem?

    W filmiku PreMath możemy znaleźć dwa obliczenia:

    98÷7(6+1)=? 14×7=98

    lub

    98÷7(6+1)=? 98÷49=2

    Kto ma rację?

    Autorzy nagrania twierdzą, że prawidłowa odpowiedź to 98, ale nie wszyscy się z tym zgadzają. Problem może tkwić w samym zapisie. Wiele osób się spiera, że znak dzielenia można zastąpić kreską ułamkową, co ma potwierdzać, że to 2 jest prawidłową odpowiedzią.

    Inni tłumaczą, że brak znaku przed nawiasem oznacza, że wyrażenie w nawiasie najpierw mnożymy przez liczbę znajdującą się bezpośrednio przed nawiasem (w tym przypadku to 7, a nie wynik dzielenia, czyli 14).

    Ma to sens, tylko że w szkole podstawowej uczy się tego, że najpierw zajmujemy się nawiasem, brak znaku przed nawiasem oznacza mnożenie, a mnożenie i dzielenie występujące obok siebie wykonujemy od lewej do prawej.

    A ty, jak byś policzył?

    Czytaj także: