logo
Niektóre dzieci bywają faworyzowane w szkole.
Reklama.

"Plastyka to jeden z ulubionych przedmiotów mojego Tadzia. Zawsze kupuję mu mnóstwo kredek, flamastrów i farb. Na Gwiazdkę dostał nawet własną mini sztalugę, dwa płótna i nowe pędzle. Można powiedzieć, że to urodzony Leonardo da Vinci. Oczywiście większość matek chwali swoje dziecko, ale Tadzio naprawdę ma talent. Niestety nie wszyscy są o tym przekonani. Dowód? Na szkolnej tablicy nigdy nie ma żadnych prac plastycznych Tadka.

Syn nigdy nie dostaje pochwał

Zastanawiam się, czy nie poruszyć tego tematu z nauczycielką. Z jednej strony nurtuje mnie ta kwestia i chciałabym stanąć w obronie mojego syna. Z drugiej, obawiam się, że wyjdę na zdesperowaną matkę, która wymusza lepsze traktowanie swojego dziecka. Sama pamiętam, jak w szkole podstawowej kilka moich koleżanek miało lepsze oceny tylko dlatego, że ich mamy wstawiały się za nimi na zebraniach. Nie jestem przekonana, czy tak powinno to wyglądać, ale jednocześnie nie godzę się na niesprawiedliwość.

Ostatnio mówi się o likwidacji ocen z zajęć plastyki w szkole. Uważam, że to dobre posunięcie. Dzięki temu uczniowie będą mieli równe szanse i nikt nie będzie przez nauczyciela faworyzowany. Nie da się bowiem zmierzyć talentu plastycznego. Być może przydałoby się więcej takich zmian. Jeżeli nauczyciel prezentuje dziecięce rysunki na tablicy, niech powiesi wszystkie. Gdy brakuje miejsca, niech przez kilka dni wisi kilka prac, a potem kolejne. Czy równe traktowanie jest aż tak dużym wysiłkiem?".

Chwalenie a faworyzowanie

Nauczyciele nie powinni faworyzować uczniów, gdyż narusza to zasady równego traktowania. W edukacji istotne jest, aby wszystkie dzieci miały takie same szanse na rozwijanie swoich umiejętności i zdobywanie wiedzy. Faworyzowanie jednych uczniów może być traktowane jako niesprawiedliwe traktowanie innych. Może to prowadzić do poczucia niezadowolenia i niespełnienia.

Uczniowie, którzy czują, że są faworyzowani, mogą stracić motywację do wysiłku i rozwoju, ponieważ widzą, że ich starania nie są sprawiedliwie oceniane. W ten sposób tworzy się też niezdrowa rywalizacja, co prowadzi do zaburzeń w relacjach między dziećmi. W edukacji ważne jest to, aby nauczyciele traktowali każdego ucznia indywidualnie, wspierali jego rozwój i tworzyli środowisko oparte na równości.

Czytaj także: