W tych przedszkolach zrobi się wkrótce bardzo zielono. Rozstrzygnięto konkurs "Ogródki ze Smakiem"
Dawid Wojtowicz
04 maja 2023, 11:39·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 04 maja 2023, 11:39
Ogrodnictwo to piękna sprawa. Uczy obcowania z naturą i szacunku do przyrody, zaszczepia ekologiczne nawyki, urozmaica tak ważny dla środowiska zielony krajobraz. Nie tylko dorośli ulegają jego czarowi, bo coraz częściej i młode pokolenie chwyta za grabki i konewki. Wśród najmłodszych modę na ogrodnictwo upowszechniają takie inicjatywy jak zakończona właśnie II edycja "Ogródków ze Smakiem".
Reklama.
Reklama.
Wszystko zaczęło się od pytania – jak pielęgnować w dzieciach wrażliwość na sprawy ekologiczne? Po znalezieniu odpowiedzi (aktywność, czyli bezpośredni kontakt z naturą) przyszła idea – zaszczepmy w przedszkolakach pasję do ogrodnictwa oraz miłość do warzyw! Ta zmaterializowała się zaś w ogólnopolski konkurs "Ogródki ze Smakiem". Pomysłodawcą tej edukacyjnej inicjatywy jest Electrolux.
Szwedzka marka zajmująca się produkcją energooszczędnych sprzętów dla gospodarstw domowych od 2021 roku prowadzi w ramach kampanii społecznej "Szwedzki sposób na gotowanie bez marnowania" konkurs, który wspiera proekologiczną edukację dzieci w wieku przedszkolnym. W kwietniu 2023 roku poznaliśmy młodych zwycięzców drugiej odsłony akcji skierowanej do przedszkoli w całej Polsce.
Kolejna edycja "ogródkowego" konkursu zanotowała rekord. Zgłoszenia wysłało aż 739 placówek przedszkolnych. W pierwszym etapie oddano na nie blisko 200 000 głosów. Do finału przeszło 30 przedszkoli z największą liczbą zdobytych głosów. Pomysły finalistów pod kątem kreatywności i efektywności zaproponowanych działań oceniła specjalnie powołana Komisja Konkursowa.
– Druga edycja konkursu "Ogródki ze smakiem" to ogromny sukces frekwencyjny. Na nasze zaproszenie odpowiedziało blisko trzykrotnie więcej przedszkoli niż w zeszłym roku, podczas pierwszej edycji. To dowód na to, że konkurs świetnie odczytuje potrzeby przedszkoli, a nauka poprzez doświadczenie o ekologii, klimacie i otaczającym nas świecie jest najlepszą rzeczą, jaką możemy podarować dzieciom – komentuje Kamila Cap, Brand Marketing Manager kategorii Taste w Electrolux.
Decyzją jury główne nagrody (przedszkolne ogródki warzywne) dla pierwszego miejsca otrzymały: Przedszkole w Bełku (woj. śląskie), Przedszkole Publiczne Nr 1 "Zielona Dolinka" w Myśliborzu (woj. zachodniopomorskie), Publiczne Przedszkole w Drezdenku (woj. lubuskie), Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi w Starej Hucie (woj. śląskie) i Przedszkole Miejskie nr 10 w Bytomiu (woj. śląskie).
Jury przyznało drugie miejsce pięciu placówkom. Są to: Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi w Koziegłowach (woj. śląskie), Zespół Szkolno-Przedszkolny. Przedszkole Publiczne w Pieniężnie (woj. warmińsko-mazurskie), Przedszkole z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi nr 48 w Zabrzu (woj. śląskie), Przedszkole artystyczno-językowe "Tęczowa Przygoda" (woj. pomorskie) i Przedszkole Miejskie nr 15 "Bajka" (woj. łódzkie). Laureaci otrzymali mobilne miniogródki w doniczko-szklarniach.
Pozostali finaliści nie wyszli z konkursu z pustymi rękoma. 20 przedszkoli otrzymało również nagrody – specjalne zestawy ogrodnicze. Choć sam konkurs dobiegł końca, to cała akcja jeszcze się nie skończyła. Czas teraz na realizację nagród głównych w praktyce. W pięciu zwycięskich przedszkolach z pierwszego miejsca na przełomie maja i czerwca zostaną wykonane ogródki oraz zorganizowanie warsztaty z ich pielęgnacji.
– Szczególnie doceniamy zaangażowanie w tegorocznym konkursie małych społeczności, które dostając się do finału, pokazały, że mniejsze miasteczka mogą konkurować z dużymi miastami i nie jest to kwestia wielkości, a chęci i zaangażowania. Zauważyliśmy również, że wiele z placówek, które dostały się do finałowej 30, ma już pewne doświadczenie w ogrodnictwie, a udział w konkursie i ogródek jest zwieńczeniem ich dotychczasowych działań – mówi Kamila Cap, jedna z jurorek konkursu "Ogródki ze smakiem".
W tegorocznej edycji "Ogródków ze smakiem" projekty oceniała Komisja Konkursowa w składzie: Maja Popielarska (dziennikarka, ambasadorka akcji "Ogródki ze smakiem"), Jagoda Valkov (autorka projektu ogródków w przedszkolach), Katarzyna Misiak (Ogród Botaniczny w Powsinie), Kinga Bernat (Bank Żywności SOS w Warszawie) oraz Kamila Cap (Electrolux Polska).
Wyniki konkursu widnieją na oficjalnej stronie inicjatywy "Ogródki ze smakiem". W serwisie internetowym mieszczącym się pod adresem www.ogrodkizesmakiem.pl odwiedzający znajdą też materiały edukacyjne przygotowane przez ekspertów akcji. Obejmują one artykuły poradnikowe z zakresu ogrodnictwa i tematyki less waste oraz konspekty i scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Organizatorem ogólnopolskiego konkursu "Ogródki ze smakiem" jest Electrolux, szwedzki producent sprzętu AGD. Patronat honorowy nad drugą edycją akcji skierowanej do przedszkoli w Polsce objął PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie. Konkurs wspierali: Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja TupTupTup oraz magazyn "Bliżej Przedszkola".