Miłość dzieci do przyrody. Ruszyła kolejna odsłona konkursu, którego twórcy wiedzą, jak ją rozbudzić
Dawid Wojtowicz
22 marca 2023, 09:53·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 22 marca 2023, 09:53
Jak skutecznie pielęgnować w najmłodszych wrażliwość na sprawy ekologiczne? Dyskusja jest ważna, ale najlepiej stawiać na aktywność tj. bezpośrednie obcowanie z naturą. Z takiego właśnie założenia wychodzą organizatorzy ogólnopolskiego konkursu "Ogródki ze Smakiem". 21 marca wystartowała druga edycja skierowanej do rodzimych przedszkoli akcji, w której nagrodą główną są własne ogródki warzywne.
Reklama.
Reklama.
Konkurs "Ogródki ze smakiem" stanowi jedną z inicjatyw kampanii "Szwedzki sposób na gotowanie bez marnowania", którą wymyśliła marka Electrolux. Akcja ma na celu zaszczepienie w dzieciach w wieku przedszkolnym pasji do ogrodnictwa oraz miłości do warzyw. Organizatorzy są przekonani, że taka forma kontaktu z naturą w dłuższej perspektywie wpoi najmłodszym potrzebę regularnej troski o naszą planetę.
– Poznawanie świata natury i uczenie się nawyków proekologicznych poprzez doświadczenie to najlepsze, co możemy zaoferować dzieciom w czasach zmian klimatycznych i wyzwań, jakie przed nami stawiają – tłumaczy Kamila Cap, Brand Marketing Manager Electrolux, firmy, która w ramach swojej działalności promuje gospodarkę obiegu zamkniętego oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności.
– Takie przedsięwzięcia jak ten konkurs, promujące aktywność opartą na obcowaniu z naturą, pomagają budować wrażliwość i wzbudzają zainteresowanie najmłodszych. Tutaj to nie naciśnięcie klawisza komputera zmienia rzeczywistość, lecz prawdziwe działanie – dodaje Maja Popielarska, dziennikarka, prezenterka, miłośniczka natury i ogrodnictwa oraz promotorka akcji "Ogródki ze smakiem".
Przedszkola mogą wykorzystać własne ogródki jako sposób na uzupełnienie programu edukacyjnego. Poza tym, że dają one powód do prowadzenia zajęć na powietrzu, wspierają manualny i artystyczny rozwój dzieci oraz przynoszą dosłowne plony, to przede wszystkim kształtują dziecięcy zmysł przyrodniczy. Dzieci, obserwując rośliny, zjawiska zachodzące w naturze oraz wpływ pogody, uwrażliwiają się na ekologię.
– Ucząc ekologii, przygotowujemy dzieci do podejmowania świadomych, odpowiedzialnych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych, promujemy zdrowy styl życia i bycia, uzmysławiamy, jak ważne jest dbanie o przyrodę i najbliższe otoczenie, uczymy szacunku dla różnorodnych form życia, właściwych i aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony – wylicza Jolanta Drążek, dyrektorka Przedszkola Miejskiego nr 14 im. Niezapominajki w Olsztynie, jednego z laureatów zeszłorocznego konkursu.
W tegorocznym konkursie przewidziano 10 nagród głównych – 5 za zajęcie pierwszego miejsca i 5 za zajęcie drugiego miejsca. Do wygrania są przedszkolne ogródki warzywne (1. miejsce) oraz mobilne miniogródki w doniczko-szklarniach (2. miejsce) wraz z warsztatami pod okiem ich wykonawczyni Jagody Valkov. Nagrodą dodatkową są zestawy narzędzi ogrodniczych, które trafią do 20 pozostałych finalistów konkursu.
Jak wygrać ogródek? Konkurs składa się z trzech etapów. W pierwszym należy wysłać zgłoszenie (z propozycją wykorzystanie ogródka warzywnego w zajęciach edukacyjnych i wskazaniem na fotografiach jego lokalizacji) na stronie www.ogrodkizesmakiem.pl. Następnie warto zachęcać swoich znajomych i rodzinę do oddawania głosów na przedszkola za pośrednictwem Facebooka.
Drugi etap konkursu został zaplanowany wstępnie na 21 kwietnia 2023. Wówczas 30 przedszkoli z największą liczbą głosów wejdzie do ścisłego finału. Na tym etapie przyjrzy się im jury konkursowe, które na podstawie kreatywności i wysiłku zgłaszających się placówek rozdysponuje nagrody. Trzeci etap, wyznaczony na przełom maja i czerwca, to wykonanie ogródków warzywnych w zwycięskich przedszkolach.
Szczegóły dotyczące II edycji konkursu wraz z jego regulaminem można znaleźć na stronie internetowej www.ogrodkizesmakiem.pl. Pod tym adresem dostępne są też materiały edukacyjne przygotowane przez ekspertów akcji zajmujących się ogrodnictwem, ekologią i tematyką less waste. Obejmują one artykuły o założeniu ogródka i pielęgnacji ogrodu w duchu less waste oraz konspekty i scenariusze zajęć dla dzieci.
Organizatorem ogólnopolskiego konkursu "Ogródki ze smakiem" jest Electrolux, szwedzki producent sprzętu AGD. Patronat honorowy nad drugą edycją akcji skierowanej do przedszkoli w Polsce objął PAN Ogród Botaniczny – Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie. Konkurs wspierają: Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja TupTupTup oraz magazyn "Bliżej Przedszkola".