W dzisiejszym świecie, gdy wszystko jest skomputeryzowane, a większość spraw załatwiamy z poziomu smartfona, ciężko uchronić dzieci przed czasem przed ekranami. Zamiast im tego zabraniać, naucz je mądrze korzystać ze sprzętów. Dzięki 3 umiejętnościom będą w życiu odnosić sukcesy.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
W dzisiejszych skomputeryzowanych czasach ciężko jest całkowicie zakazać dzieciom ekranów. Eksperci często też alarmują, że dzieci przed nimi spędzają za dużo czasu.
Tymczasem niektóre badania pokazują, że czas przed telewizorem, telefonem czy komputerem może mieć pozytywne skutki - trzeba nauczyć tylko dziecka mądrego korzystania z mediów.
Umiejętność wykorzystywania sprzętów do rozwoju, traktowanie ich jako tylko jednego ze źródeł rozrywki może pozytywnie wpłynąć na kreatywność i odnoszenie przez dziecko sukcesów w przyszłości.
Umiejętne korzystanie z mediów wspiera późniejsze sukcesy w życiu
Czas, jaki dziecko spędza przed ekranem telewizora, telefonu lub tabletu może być szkodliwy dla jego rozwoju i pracy mózgu. Przeprowadzono jednak szereg badań, które potwierdziły, że jeśli chodzi o kreatywność i odnoszenie sukcesów, tylko niewielki procent nastolatków odczuwa negatywny wpływ czasu ekranowego.
Prawda jest taka, że w dzisiejszym skomputeryzowanym świecie nie uda się całkowicie uniknąć tego, by dzieci nie spędzały czasu przed telewizorem, telefonem czy tabletem. A być może ten czas sprawi, że dziecko będzie w życiu odnosiło sukcesy. Trzeba je tylko nauczyć 3 kluczowych umiejętności, które mu w tym pomogą.
1. Umiejętność oceny mediów
Wyszukujcie razem gry, aplikacje i strony internetowe – wspólnie też czytajcie opisy, recenzje i rozmawiajcie o tym, jak wy widzicie te oglądane treści. Zwracaj uwagę, by to, co ogląda dziecko na ekranach, nie było oszustwem albo nie propagowało negatywnych treści – ważne jest, abyś tłumaczyła dziecku, dlaczego nie chcesz, by oglądało krwawe filmy albo grało w brutalne gry. Otwarta rozmowa, argumentowanie swoich przekonań nauczy też twojego kilkulatka tego, jak powinno wyglądać odpowiedzialne korzystanie z mediów.
2. Jak powinny wyglądać ograniczenia ekranów
Jeśli masz poczucie, że nie masz kontroli nad tym, co dzieci oglądają w telewizji lub internecie albo chcesz ustalić na nowo pewne zasady, porozmawiaj o tym z dzieckiem. Siądźcie wspólnie i stwórzcie pewną cyfrową "mapę drogową", w której umieścicie treści, które są w porządku oraz te, których nie chcecie, by dziecko oglądało.
Wiadomo, można z góry na pewne treści nałożyć ograniczenie ochroną rodzicielską, ale bardziej chodzi o to, by dziecko było świadome i wiedziało, które treści mogą by dla niego szkodliwe. Wymyślcie wytyczne dotyczące korzystania z ekranów, które zminimalizują ryzyko negatywnych skutków oglądania telewizji czy siedzenia przed komputerem. Wśród zaleceń mogą być np.
Godzinę przed pójściem spać ekrany są zabronione. Ta zasada jest też dobra dla każdego członka rodziny, nie tylko dzieci, bo światło niebieskie pochodzące z ekranu sprawia, że w organizmie uwalnia się melatonina, czyli hormon odpowiedzialny za dobrą jakość snu, koordynację zegara biologicznego, który jest odpowiedzialny za rytm dobowy. Unikanie ekranów przed snem poprawi więc jakość snu i regenerację organizmu podczas nocy.
Korzystanie z komputera/telefonu/telewizora tylko po południu. Sprzęty mogą mieć blokadę rodzicielską, o której dzieci są poinformowane.
Czas przed ekranami powinien być dostosowany do wieku dziecka – 4-latek nie powinien oglądać ciągiem bajek przez 2 godziny po południu po powrocie z przedszkola. Dla dziecka do 5. roku życia zaleca się maksymalnie godzinę dziennie przed ekranem telewizora.
3. Nauka mądrego korzystania z ekranów
Dziecko musi wiedzieć, że ekrany w domu nie są całkiem zabronione i że to część naszego współczesnego życia. Jeśli maluch będzie miał całkowity zakaz czasu przed ekranami, ten zakazany owoc będzie go kusił jeszcze mocniej. Naucz go mądrego korzystania ze źródeł mediów: niech wykorzystuje je do nawiązywania kontaktów, uczenia, rozwoju, poszerzania swojej wiedzy. Ściągnijcie gry i aplikacje edukacyjne dostosowane do jego wieku – np. jest wiele gier, które przedszkolakom pomagają w nauce liter, a następnie czytania lub działań matematycznych.
Po każdorazowym graniu lub oglądaniu czegoś przed ekranem warto porozmawiać z dzieckiem. Możesz je np. spytać "Czego się nauczyłeś?" albo "Rozmawiałaś z Alą? Co u niej słychać?". Niech to nie będzie beznamiętne korzystanie z różnych stron czy oglądanie filmików w mediach społecznościowych. Ucz dziecko, że warto wykorzystywać sprzęty do rozwoju.
Umiejętne korzystanie ze sprzętów elektronicznych może dziecku pomóc w odnoszeniu sukcesów w przyszłości, ponieważ uczy je świadomego wykorzystywania ich jako narzędzi do dążenia do celu, np. rozwoju swoich umiejętności. W dzisiejszym skomputeryzowanym świecie mądre i zdrowe korzystanie z czasu przed ekranami naprawdę może pomóc dojść do wielu sukcesów.