- Mamo, dlaczego ten pan ma inny kolor skóry? Tato, dlaczego ta pani siedzi na wózku, choć nie jest dzieckiem? - pytania dzieci potrafią nie raz wprawić nas w zakłopotanie. Jak się wtedy zachować?
Choć tego typu pytania mogą się wydać nam dorosłym trudne czy krępujące, dzieci w ten sposób dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami i tym, jak widzą świat. Z perspektywy dziecka są dokładnie takie same, jak np. "Dlaczego trawa jest zielona?". Dzieci mówią nam o tym, co widzą i dzielą się z nami w ten sposób swoją ciekawością. Pamiętajmy, aby odpowiedzieć zgodnie z prawdą. Wykorzystajmy je jako okazję do rozmowy o tym, skąd się bierze kolor skóry, o genach, dziedziczeniu.
Najczęściej chcemy, by świat naszego dziecka był bajkowy, unikamy poruszania trudnych tematów, chcemy chronić je przed wszelkimi przykrościami. Jednak życie nie zawsze jest różowe. Kiedy i jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności? Jak przez zabawę uczyć dziecko tolerancji?
Psycholożka podkreśla, byśmy uczyli dzieci otwartości na różnorodność, pokazywali, że ludzi tak samo wiele łączy, jak i różni. Różnimy się przecież wyglądem, umiejętnościami, stanem zdrowia, tym, co lubimy robić. Mimo tych różnic możemy być sobie bliscy.
Ważną rolę w edukacji przez zabawę odgrywają oczywiście zabawki. Te współczesne odbiegają wyglądem od tych sprzed lat. Mamy np. minifigurki LEGO Friends prezentujące osoby z niepełnosprawnościami, przedstawiające osoby w różnym wieku, różnych płci i ras. To wspaniała zmiana. Tego typu zabawki mogą być dla nas wstępem do rozmowy z dzieckiem na ważne tematy, jak akceptacja czy otwartość.
Ola tłumaczy, jak przez zabawę uczyć dzieci otwartości i tolerancji. Wyjaśnia, dlaczego zabawa LEGO Friends jest tak istotna w rozwoju dziecka.
Zabawa to naturalny język dziecka, bezpieczna przestrzeń, w której dziecko może podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, nurtującymi pytaniami, oswajać sytuacje, które były dla nich trudne w życiu codziennym.