Fenomen gier książkowych. Czyli jak zachęcić dziecko do czytania książek?
Artykuł PR-owy dla FoxGames
15 grudnia 2021, 14:58·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 15 grudnia 2021, 14:58
Czytałaś dziecku na głos od najmłodszych lat, kupowałaś przepięknie ilustrowane baśnie i stosowałaś wiele innych sztuczek, a Twoje dziecko nadal nie ma ochoty sięgać po książki? Najwyższy czas zaproponować mu nowatorski format czytelniczy - gry książkowe, które w interaktywny sposób pozwalają przeżyć niesamowite przygody.
Reklama.
Jak wynika z badania PISA dotyczącego raportu czytelnictwa polskich nastolatków w 2018 roku, aż 35% z nich nie czyta w ogóle dla przyjemności, a 25% badanych uważa czytanie za stratę czasu. Choć jest to smutny wynik, to tak naprawdę trudno mu się dziwić – współczesny świat oferuje dzieciom wiele ciekawszych z ich perspektywy atrakcji takich jak chociażby elektroniczne zabawki czy gry wideo, które oddziałują na wiele zmysłów naraz.
Oczywiście te formy zabawy stosowane z umiarem mają również dobry wpływ na rozwój dziecka, ale nie da się zapomnieć o zbawiennym wpływie czytelnictwa. Naukowcy z Sussex University twierdzą, że lektura może zredukować poziom stresu nawet o 69 procent! Książki pomagają także maluchom zasnąć i o wiele lepiej poszerzają nasze słownictwo niż oglądanie telewizji. Bez żadnych badań wiemy także, że czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia oraz wyrabia cierpliwość.
Tylko jak zaszczepić tę pasję u współczesnego dziecka? Warto spróbować ostatniego hitu na rynku wydawniczym – gier i komiksów książkowych.
Dziecko jako bohater komiksu!
Nie wszystkie dzieci kochają książki, za to wszystkie uwielbiają gry. Komiks paragrafowy sprawia, że czytelnik staje się równocześnie graczem. Wcielając się w wybranego bohatera i poruszając się pomiędzy ponumerowanymi kadrami, decyduje on o tym, jak potoczą się jego losy! Dzięki nieliniowej historii i interaktywnej formie (przeszukiwanie kadrów, rozwiązywanie zagadek, zbieranie przedmiotów, walka z przeciwnikami) komiksy paragrafowe są niezwykle emocjonujące i angażują dzieci bez reszty. A ponieważ często oferują wiele zakończeń, zachęcają do ponownej lektury. Uproszczona narracja nie męczy też dzieci mających trudności z czytaniem, a graficzna forma stanowi atrakcję samą w sobie.
W ofercie wydawnictwa FoxGames znajdziemy mnóstwo ciekawych i pięknie ilustrowanych komiksów paragrafowych. Najmłodsi gracze na pewno zachwycą się baśniowym "Hokus i Pokus", w którym z pomocą magicznych zwierzątek będą próbowali odnaleźć dwójkę zaginionych dzieci – Jasia i Małgosię. Uwielbiana przez dzieciaki seria "Rycerze" składająca się z trzech części pozwala z kolei rozpocząć rycerską karierę w średniowiecznej szkole. To historia pełna humoru, magii i zadań testujących siłę mięśni i rozumu. Mnóstwo akcji kryje w sobie także "Łowczyni Potworów" i będący parodią superbohaterskiego kina "Mystery". Żaden nastolatek nie przepuści też okazji zostania najsłynniejszym detektywem świata. W serii o Sherlocku Holmesie trzeba wykazać się świetnym zmysłem obserwacji i dedukcji, by rozwiązać tajemnicze śmierci, porwania i kradzieże.
Jednym z najbardziej zaawansowanych pod kątem mechaniki komiksów jest osadzony w klasycznym uniwersum fantasy "Wilkołak" – z uwagi na konieczność sporządzania wielu notatek przypomina on grę fabularną, w której gracz rozwija swoją postać o wybrane przez nią cechy mogące pomóc mu w dalszej przygodzie. Z kolei mali miłośnicy westernów, którzy marzą nie tylko o zostaniu rewolwerowcem, ale i burmistrzem miasteczka w środku prerii, mogą zanurzyć się całkowicie w komiksie "Your Town: Twoje miasto", w którym poza aspektem fabularnym wyzwanie stanowi zarządzanie ekonomią tytułowego miejsca.
Rozwiązywanie zagadek i miła lekcja geografii
Innym sposobem na angażującą 8-10-latka lekturę może być seria gier książkowych "Dziennik: Zagadkowa podróż". W pierwszej części dziecko śledzi losy Kazika, Karoliny i ich wydry Hiacynty, którzy ruszają na poszukiwanie zaginionego robota Zagadroida. Dzięki pozostawionym przez niego wskazówkom wspólnie z bohaterami nasza pociecha może przemierzyć 7 rozdziałów rozgrywających się w różnych zakątkach świata i rozwikłać ponad 40 niezwykłych zagadek. Są tu zadania wymagające dobrej obserwacji, manipulowania książką (np. zginania kartek), rysowania czy posługiwania się logiką. Dzięki całkowicie analogowemu systemowi sprawdzania rozwiązania i podpowiedzi dziecko wcale nie musi posiłkować się smartfonem czy internetem.
Druga część stosuje podobne rozwiązania mechaniczne, ale zabiera tym razem dziecko w podróż przez czas. Obydwa dzienniki są pełne ilustracji, zabawnych zwrotów akcji i wyzwań, które potrafią wciągnąć małego czytelnika na długo.
Radość z wyboru i magia łamigłówek
Te same patenty tylko w odpowiednio dobranej do wieku oprawie z powodzeniem przyciągną też nastolatków. Starszak, który lubi grać w gry wideo, prawdopodobnie nie oprze się możliwości spróbowania swoich sił w paragrafowej grze książkowej. Podając mu do ręki chociażby "Czarnoksiężnika z Ognistej Góry" ze słowami “A to dasz radę przejść?” wzbudzisz od razu zainteresowanie. Przez całą powieść gracz musi prowadzić swojego bohatera przez labirynt pułapek i dylematów moralnych, nierzadko walcząc za pomocą kości z wrogiem. To doświadczenie bliskie fabularnym grom RPG.
Z kolei, jeżeli na widok kartek zapełnionych tekstem nastolatek wciąż wzrusza ramionami, to można rozbudzić jego ciekawość jednym z "Dzienników", czyli tajemniczych ksiąg pełnych niebanalnych łamigłówek wykorzystujących do zabawy także smartfon. I tak w "Dzienniku 29" śledzi się zapiski ostatnich tygodni ekspedycji badającej ślady obcej cywilizacji, w "Dzienniku. Wyprawie 1907" odkrywa się sekrety pewnego marynarza, a w najnowszych i zarazem najbardziej interaktywnych "Kronikach Cypher" próbuje się odnaleźć zaginionych w pewnej miejscowości ludzi.
Podsumowując, gry książkowe i komiksy paragrafowe mogą być nie tylko emocjonującą i przyjemną drogą do odkrycia czytelniczej pasji przez dzieci w każdym wieku. Pozwalają także zacieśnić rodzinne więzi poprzez wspólną zabawę – pomoc w rozwiązywaniu zagadek, czy omawianiu odmiennych decyzji i analizowaniu przebytych ścieżek.