
Wbrew pozorom - decyzja o zakupie fotelika dla dziecka wcale nie jest prosta. Wynika to z faktu, że foteliki dzielą się na różne rodzaje oraz kategorie wiekowe i wagowe. Oprócz tego część produktów różni się od siebie rodzajem mocowania (system ISOFIX, montaż na pasy samochodowe). Dodatkowo w trakcie poznawania produktów dostępnych na rynku pojawiają się takie terminy, jak: ADAC, Stiftung Warentest, ÖAMTC czy RWF. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że rodzicom – szczególnie tym, którzy zostają nimi po raz pierwszy – ciężko jest przefiltrować wszystkie te informacje. Właśnie dlatego stworzyliśmy ten poradnik.
- rodzaju montażu (ISOFIX, montaż na trzypunktowe pasy samochodowe),
- kierunku montażu (czy możliwe jest zamontowanie fotelika tyłem do kierunku jazdy),
- wieku oraz wzrostu dziecka,
- certyfikatów oraz testów, które posiada fotelik (m.in. ADAC, Stiftung Warentest, Intertek),
- dopasowania do pojazdu.
Uwaga! Fotelik samochodowy chroni dziecko bardziej kompleksowo niż jakiegokolwiek inne rozwiązania! Zapewnia odpowiednią ochronę w przypadku zderzeń bocznych, a także obniża ryzyko zanurkowania dziecka pod pas w przypadku kolizji czołowych. Nie warto decydować się na tańsze, niesprawdzone rozwiązania – zawsze warto mieć na względzie najpierw dobro dziecka, a dopiero później cenę czy design fotelika. Pamiętaj także, by nie kupować fotelików z drugiej ręki: w takich przypadkach nigdy nie masz gwarancji, że fotelik jest bezwypadkowy!
Jaki fotelik samochodowy wybrać – kategorie fotelików
Istotny jest wybór kategorii wagowej fotelika i dobranie jego rozmiaru. Głównie dlatego, że coraz popularniejsze stają się foteliki „kilka w jednym”. Jakie rodzaje fotelików samochodowych znajdziesz w sklepach?
- ECE 0 – do 10 kg,
- ECE 0+ – do 13 kg,
- ECE I – od 9 do 18 kg,
- ECE II – od 15 do 25 kg,
- ECE III – od 22 do 36 kg.
Kiedy powinno się pomyśleć o wymianie fotelika na większy?
Wskaźnikiem, kiedy należy zmienić fotelik na większy, jest zarówno większa masa ciała dziecka, jak i wzrost malucha. Jeżeli główka dziecka wystaje poza zagłówek, koniecznie trzeba kupić większy model lub zmienić ustawienie fotelika (np. z grupy ECE I na ECE II). Inny fotelik należy wybrać dla rocznego dziecka, które jest nad wyraz drobne, a inny dla bardzo wysokiego równolatka.
Kolejną ważną rzeczą przed zakupem fotelika są posiadane certyfikaty oraz przeprowadzone testy. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej znanych organizacji, które zajmują się testowaniem fotelików samochodowych. Zwykle te instytucje sprawdzają nowe i najpopularniejsze produkty na rynku. Nie informują one jednocześnie producentów o przystąpieniu do testów. Producenci nie mogą poprosić o przetestowanie produktu. Dzięki temu wspomniane instytucje są niezależne i wiarygodne.
Wszystkie foteliki Kinderkraft przechodzą testy zderzeniowe, przeprowadzane przez TASS INTERNATIONAL. Oprócz tego bezpieczeństwo materiałów jest sprawdzane przez renomowane laboratoria INTERTEK. Fotelik samochodowy Kindrkraft ONETO3 przeszedł dodatkowo pozytywnie testy ADAC, ÖAMTC oraz Stiftung Warentest (ocena: zadowalający).
Gdy wiesz już, jaki fotelik samochodowy kupisz dla swojego dziecka i masz pewność, że będzie on pasować do kanapy Twojego samochodu, pomyśl nad sposobem montażu.
- Na trzypunktowe pasy samochodowe,
- przy pomocy dolnych zaczepów ISOFIX i pasa TOP TETHER.
ISOFIX to system, który pozwala na szybkie zamontowanie fotelika samochodowego w aucie bez konieczności używania pasów bezpieczeństwa. Dwa uchwyty umiejscowione są pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela w samochodzie, z kolei dwa zaczepy są przymocowane do podstawy fotelika. ISOFIX, ze względu na sposób mocowania, jest sztywniejszy niż pasy samochodowe. Dodatkowo foteliki z mocowaniem ISOFIX mają dodatkowo wskaźniki poprawnego wpięcia fotelika, co znacznie zmniejsza możliwość jego nieprawidłowego montażu.
Czym jest TOP TETHER? To specjalny pas, który jest zamontowany jednym końcem w foteliku. Drugi koniec przyczepia się do samochodu. Jego celem jest zmniejszenie przemieszczenia się fotelika wokół osi obrotu uchwytów ISOFIX w przypadku kolizji.
Mimo coraz bardziej rosnącej popularności systemu ISOFIX wciąż jest popularne mocowanie na trzypunktowe pasy samochodowe. Powód jest prosty – nie wszystkie samochody mają system ISOFIX. Dopiero w 1999 roku ustanowiono ISOFIX jako standard w samochodach. Oprócz tego foteliki samochodowe, które można montować wyłącznie na pasy, mają niższą cenę. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na prawidłowe naciągnięcie, prowadzenie i zapięcie pasów – tutaj łatwiej jest o błędy w montażu fotelika!
RWF, czyli z angielskiego rearward-facing, to montowanie fotelika samochodowego tyłem do kierunku jazdy. Według testów, przeprowadzonych przez Thomasa Turbella (uważanego za ojca pomysłu przewożenia dzieci tyłem) w instytucie VTI, foteliki RWF mają o 92% mniejsze ryzyko powstania obrażeń podczas wypadku. Wszystkie foteliki z grup ECE 0 oraz ECE 0+ można montować tylko tyłem, jednak tylko część fotelików z grupy ECE I oraz II również ma możliwość montażu tyłem do kierunku jazdy.
Fotelików samochodowych powinno się używać do osiągnięcia przez dziecko 135 cm wzrostu. Dopiero wtedy dziecko może podróżować na tylnej kanapie samochodu, przypięte pasami bezpieczeństwa. Starsze dzieci mogą podróżować z przodu, na miejscu pasażera, dopiero po osiągnięciu wzrostu 150 cm. Przewożenie bez fotelika dzieci, które nie osiągnęły podanych limitów wzrostowych, jest karane mandatem, nie mówiąc o tym, że jest niebezpieczne i może skończyć się tragedią podczas zderzenia.
Każdy rodzic powinien wiedzieć, że dla najmniejszych dzieci jedynym bezpiecznym rozwiązaniem są foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy – czyli RWF. Zapewniają one dużo wyższy poziom bezpieczeństwa, niż klasyczne FWF (forward-facing). Oprócz tego foteliki z klasy ECE 0 i ECE 0+ wyposażone są w specjalne wkładki dla niemowlaków, które pozwalają na jeszcze lepsze dopasowanie fotelika do rozmiarów dziecka.