
Przysłówek potrafi przyprawić o zawrót głowy. To nieodmienna część mowy, której rozpoznanie i opisania sprawia uczniom wiele problemów. Przysłówkami są zarówno „dużo”, „mało”, blisko”, „daleko”, jak i „bardzo”, „zawsze” i „szybko”. Przysłówek nie jest samodzielny – stoi przy czasowniku lub przymiotniku, dodając im znaczenia. Oto na jakie pytanie odpowiada przysłówek oraz ćwiczenia i przykłady, które pomogą zrozumieć rolę przysłówka w zdaniu.
Przysłówek: co to jest
Przysłówek jest nieodmienną częścią mowy – oznacza to, że nie odmienia się przez przypadki, czasy i osoby, więc zawsze występuje w takiej samej formie gramatycznej. Przysłówek określa przede wszystkim cechy, czynności i stany, odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? Przysłówki to m.in. takie słowa jak: biednie, wzorowo, ciężko, wyśmienicie, jutro, niedaleko, zawsze, ukradkiem, powoli, ślicznie, wszędzie.Przysłówek: rodzaje
W zależności od tego, na które pytanie (jak? gdzie? lub kiedy?) odpowiadają przysłówki i jakie mają znaczenie, można podzielić je na trzy kategorie:Istnieje również podział przysłówków ze względu na ich pochodzenie. Są to:
Jak tworzy się przysłówki?
Przysłówki pochodne tworzy się dodając końcówkę – e lub – o do przymiotników:żółty – żółto
ciekawy – ciekawie
pewny – pewnie
duży – dużo
góra – górą
dół – dołem
ideał – idealnie
nastrój – nastrojowo
Stopniowanie przysłówków
Choć, tak jak było wspomniane na początku, przysłówki są nieodmienną częścią mowy, nie znaczy to, że nie można ich stopniować. Przysłówki pochodzące od przymiotników, które wyrażają cechy o różnym i zmiennym natężeniu, można stopniować. Oto trzy sposoby stopniowania przysłówków:„Nie” z przysłówkami
Według ogólnej zasady „nie” piszemy łącznie z przysłówkami w stopniu równym (niełatwo, nierówno, niesprawiedliwie) a przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym z „nie” piszemy oddzielnie (nie gorzej, nie najlepiej).Przysłówek – ćwiczenia
Najłatwiej oswoić się z tą niejednoznaczną częściową mowy, trenując. Oto kilka ćwiczeń, które pomogą nauczyć się znajdować przysłówki w zdaniach, tworzyć je i nazywać.Ćwiczenie 1
Poniższe przysłówki podziel na te, które odpowiadają na pytanie: jak? gdzie? oraz kiedy?
Utwórz przysłówki od podanych przymiotników. Czy na pewno w każdym przypadku jest to możliwe?
prawdziwy –
miły –
zły –
dobry –
mocny –
zielonkawy –
częsty –
niepewny –
trudny –
deszczowy –
markotny –
muzyczny –
mocny –
mroczny –
miłościwy –
złośliwy –
pobożna –
gruba –
mosiężny –
drewniany –
słoneczny –
prosty –
chory –
kolorowy –
świetlisty –
bawełniany –
mączysty –
soczysty –
smaczny –
Do podanych czasowników dopisz pasujące przysłówki – kierując się przykładem.
gotuje –
smakuje –
robi coś –
jeździ –
śpi –
zamyślił się –
pisze –
maluje –
sprząta –
pracuje –
Dopisz przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym.
ładnie – ………………………………………… – …………………………………………….
krótko –………………………………………….. – …………………………………………….
starannie – …………………………………… – ……………………...……………………
mało – ………………………………………….. – ………………………………………….
dużo – ………………………………………….. – ……………………………………………
dobrze – ………………………………………. – ……………………………………………
źle – ………………………………………….. – …………………………………………….
hałaśliwie - ………………………………………….. – ………………………………………
wolno - ………………………………………….. – …………………………………………….
modnie - ………………………………………….. – …………………………………………….
interesująco - ………………………………………….. – ………………………………………
gorąco - ………………………………………….. – …………………………………………….
chłodno - ………………………………………….. – …………………………………………….
piskliwie - ………………………………………….. – …………………………………………
nachalnie - ………………………………………….. – …………………………………………
Które z tych przysłówków można stopniować? Dopisz stopień wyższy i najwyższy: dawno, dziś, boso, jutro, sekretnie, sportowo, powoli, wolno, zawsze
Znajdź przysłówki w tekście:
(brainly.pl)
Kometa zrobiła się jeszcze większa i widać było wyraźnie, że zmierza ku Dolinie Muminków. Płomienie wokół niej były białe i strasznie mocno świeciły.
Muminek pierwszy zszedł z drzewa. Rozejrzał się ostrożnie, węsząc na wszystkie strony. A potem zawołał:
– Jak tu zielono! Wszędzie są liście i kwiaty!
Las nie był wyjedzony i wyglądał normalnie, a nawet podobny był do lasu niedaleko ich domu.
Tego dnia wszystkie stworzonka, najmniejsze nawet mrówki, schowały się pod ziemię, jak tylko mogły najgłębiej, ptaki siedziały cicho w drzewach i czekały.
Zaproponuj po trzy przysłówki, którymi można wypełnić luki w zdaniach:
[/b]Znajdź w tekście 5 przysłówków, wypisz je wraz z czasownikami oraz dopisz stopień wyższy i najwyższy.
(H. CH. Andersen, fragment baśni "Brzydkie kaczątko")