Ministerstwo Edukacji i Nauki skierowało projekt nowelizacji rozporządzenia ws. podstawy programowej – chodzi o zmiany w zakresie listy lektur. Usunięto m.in. "Małą Apokalipsę" Konwickiego, "Antygonę w Nowym Jorku" Głowackiego oraz wiersze Marcina Świetlickiego. Podano również uzasadnienie.
Obecnie w liceach i technikach lista lektur podzielona jest na obowiązkowe i uzupełniające – dla uczniów, którzy nie rozszerzają j.polskiego, a także obowiązkowe i uzupełniające dla tych, którzy mają tzw. rozszerzenie.
W pierwszej grupie postanowiono zrezygnować m.in. z poezji Marcina Świetlickiego oraz "Mitologii" Jana Parandowskiego, część II "Rzym"; "Wielkiego testamentu" (fragmenty) Francois Villon; "Żywotów Świętych" (fragmenty) Piotra Skargi, a także "Małej Apokalipsy" Konwickiego i "Antygony w Nowym Jorku" Głowackiego.
Jeżeli chodzi o pozycje, które mają wejść w skład lektur rozszerzonych, to znajdą się tam m.in.: "Listy z podróży do Ameryki", "Raport Witolda" Witold Pilecki, "Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917-1919" Kossak-Szczuckiej czy "Władca pierścieni. Drużyna Pierścienia" Tolkiena.
Czemu usunięto akurat te lektury?
W uzasadnieniu do projektu zostało zamieszczone wyjaśnienie, dlaczego akurat te konkretne pozycje zostały skreślone z listy lektur. W przypadku "Małej Apokalipsy" chodziło o "niejednoznaczne przesłanie płynące z utworu". Z kolei "Antygona w Nowym Jorku" według MEiN "promuje wartości niezgodne z treściami podstawy programowej".
– Proponuje się skreślenie 5 pozycji książkowych z listy lektur obowiązkowych, tj.: "Mitologię" Jana Parandowskiego, część II "Rzym" – na poziomie podstawowym obowiązuje znajomość całej mitologii greckiej; "Wielki testament" (fragmenty) François Villona – motyw średniowiecznej śmierci ujęty jest w lekturach na poziomie podstawowym; "Żywoty świętych" (fragmenty) Piotra Skargi – ze względu na język (staropolszczyzna) i cel powstania utworu (teksty hagiograficzne) – czytamy w dokumencie.
I dalej:
– "Małą apokalipsę" Tadeusza Konwickiego – ze względu na niejednoznaczne przesłanie płynące z utworu; "Antygonę w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego – ze względu na promowanie wartości niezgodnie z treściami podstawy programowej – brzmi treść uzasadnienia.
Dokładne zmiany, dotyczące listy lektur na poszczególnych poziomach nauczania, znajdują się tutaj.