Gdybym miała wybrać jedno zdanie, które powtarzam sobie często w przygodzie zwanej macierzyństwem, to byłoby to – Daj temu czas – sobie, dziecku, procesowi. Oto kolejny dowód na to, że naprawdę warto.
Poszczególne kroki rozwojowe dziecko osiąga w indywidualnym tempie.
Wiele procesów nie może się wydarzyć, nie z braku chęci dziecka, a z przyczyn, na które nie ma wpływu, jak zmiany anatomiczne.
Dłoń dziecka i jej gotowość do różnego rodzaju chwytów, jest jednym z takich procesów.
Dajmy im czas
Po sieci krąży zdjęcie, które doskonale oddaje przyczynę, dla której dziecko w wieku przedszkolnym nie tylko nie musi pisać, ale nawet nie powinno. Jego budowa anatomiczna nie jest jeszcze ku temu odpowiednio wykształcona!
Środowiska związane z edukacją i rozwojem najmłodszym dzielą się zdjęciem oraz wpisem:
Oto różnica między rączką typowego dziecka w wieku przedszkolnym (po lewej) a rączką typowego siedmiolatka (po prawej). Zastanawiasz się dlaczego dziecko w wieku przedszkolnym nie potrafi jeszcze pisać? Ich dłonie wciąż się rozwijają i nie są w pełni uformowane. Zatem co powinny robić dzieci w wieku przedszkolnym, aby rozwijać rączkę? BAWIĆ SIĘ!
Lepić z Playdough, kolorować, wycinać, kleić, spędzać czas na dworze, bawić się w błocie, robić eksperyment naukowe, układać puzzle itp. Wszystkie te rzeczy pomagają ich dłoniom rozwijać się. Kiedy będą fizycznie gotowe do pisania, zrobią to! Nie musicie ich pospieszać. Dajcie im czas.
Dzieci, które od początku operują ręką rozwijając wszystkie poszczególne etapy, mają większą swobodę w prawidłowym operowaniu długopisem, w przyszłości.
Tymczasem, przyspieszanie procesów, których pogonić się nie da, może nie tylko spowodować problemy fizyczne dziecka, ale, co bardzo istotne, może wpłynąć na pogorszenie się jego samooceny i relacji z opiekunem. Rodzic może być sfrustrowany, że dziecko nie osiąga już pewnych umiejętności, a dziecko głęboko rozżalone, że nie potrafi zrobić tego, o co się je prosi.
Rozwój liczony w cierpliwości
Dzieci, które od początku operują ręką rozwijając wszystkie poszczególne etapy, mają większą swobodę w prawidłowym operowaniu długopisem, w przyszłości.
Nie powinniśmy pospieszać dzieci w ich naturalnym rozwoju. Możemy im w tym pięknie pomagać, wspierać. Dobrze jest znać fundamentalne zasady, procesy, które zachodzą, wspomagać się liczną wiedzą ekspertów.
Bardziej świadomi, będziemy nie tylko lepszymi przewodnikami, ale również spokojniejszymi towarzyszami dziecka.