Elon Musk – współzałożyciel Tesli, PayPal i SpaceX, a także najbogatszy człowiek na świecie kilka lata temu założył szkołę "Ad Astra", która po jakimś czasie zmieniła swoją nazwę na "Astra Nova". Zrezygnował z tradycyjnych metod nauczania, a postawił na nowoczesne. Dzieci nie dostają ocen, uczą się krytycznego myślenia i zdobywają wiedzę opartą na doświadczeniu.
W szkole Elona Muska dzieci uczą się krytycznego myślenia i zdobywają wiedzę przez doświadczenie.
Najbogatszy człowiek na świecie w edukacji stawia na nowoczesne rozwiązania.
Przedstawiamy przykładowe zadania, jakie czekają na uczniów w szkole Astra Nova.
W jego podejściu do edukacji widać rozwiązania, które na gruncie polskim nie są powszechne. Mówią o nich jednak niektórzy metodycy i ludzie związani ze szkolnictwem. Powstaje coraz więcej placówek, w których dzieci mają swobodę we własnym procesie edukacji.
Warto jednak w poszukiwaniu nowych rozwiązań edukacyjnych zainspirować się szkołą najbogatszego człowieka świata. Czego uczą się dzieci w szkole Elona Muska?
Przedsiębiorca w jednym z wywiadów podkreślił, że bardzo ważne jest to, by uczniowie zdobywali wiedzę przez doświadczenie i uczyli się krytycznego myślenia. Właśnie dlatego w szkole "Astra Nova" stworzono zbiór zagadek (conundrum), które mają sprawić, że uczniowie nie będą jedynie przyswajać podanej przez nauczyciela wiedzy, ale także zaczną zastanawiać się, w jaki sposób rozwiązać konkretny problem.
Warto podkreślić także to, że zagadki były wymyślane nie tylko przez nauczycieli, pracujących w "Astra Nova", ale także samych podopiecznych. Oto zadania, które czekają na uczniów w szkole Elona Muska.
1. Zagadka z jeziorem
Wyobraź sobie duże jezioro, które znajduje się niedaleko małego miasta. W miejscowości jest duża korporacja, która sprawia, że zbiornik wodny jest zanieczyszczony. Naukowcy, którzy badali jezioro, stwierdzili, że nie przetrwana ono 10 lat, jeśli zanieczyszczenia wciąż będą do niego wpływać.
"Władca Marionetek" bał się, że nowe regulacje zniszczą jego biznes. Postanowił więc, że rozmowa na temat zanieczyszczenia jeziora musi być bardziej wyważona. Stworzył swoją własną grupę naukowców, którą nazwał "Naukowcy na rzecz czystego jeziora".
Opublikowali oni badania, z których wynikało, że jezioro jest bardzo czyste. Media zaczęły podawać informację dalej. Według najnowszych badań zbiornik wodny wcale nie jest zanieczyszczony.
Politycy mieli szansę powstrzymać zanieczyszczenia, ale stwierdzili, że działanie wbrew fabryce jest zbyt ryzykowne, od kiedy naukowcy mają różne opinie na temat zanieczyszczenia jeziora. Poza tym w przedsiębiorstwie jest zatrudnionych wiele ludzi, dzięki temu mają pracę.
Wyborcy, którzy mieszkają blisko jeziora, słuchają przekazu medialnego, polityków i naukowców. Stają się wówczas podzieleni i zdezorientowani. Nie wiedzą, czy jezioro jest zanieczyszczone, czy nie. Wyborcy ponownie wybierają polityków, a ci decydują, że korporacja wciąż ma działać. Dziesięć lat później jeziora jest już bardzo zanieczyszczone. Kto jest w tym przypadku najbardziej winny?
A. Korporacja
B. Naukowcy
C. "Władca Marionetek"
D. Media
E. Politycy
F. Wyborcy
2. Zagadka z jeziorem cz. 2
Wyobraź sobie małe miasto. Kiedyś nieopodal znajdowało się jezioro, ale z powodu zanieczyszczeń wydzielanych z korporacji przestało istnieć. Gdy zamknięto przedsiębiorstwo, wiele osób wyjechało z miasta.
Kilka lat później nowa korporacja znalazła tanie miejsce na swoją siedzibę w miejscu starego przedsiębiorstwa. Zatrudnili tam ludzi, którzy mieszkali nieopodal. Całe szczęście fabryka – w przeciwieństwie do poprzedniej – nie wydzielała zanieczyszczeń.
"Władca Marionetek" zauważył sukces nowej fabryki, a ponieważ zawsze szukał odpowiedniej okazji, by rozwinąć biznes, zatrudnił naukowców, by zbadali jezioro. Czy jezioro rzeczywiście mogłoby zostać przywrócone do życia?
Naukowcy zaczęli badać całkowicie zanieczyszczony zbiornik wodny i doszli do wniosku, że da się go uratować, ale będzie to wymagało mobilizacji każdego członka miasta, a także nowej fabryki. Koniecznie jest przestrzeganie ściśle określonych zasad przez kolejne 10 lat.
W mediach zaczęto mówić o wielkim planie usunięcia zanieczyszczeń z jeziora i fabryce, która nie zanieczyszcza środowiska. Nieliczni mieszkańcy, którzy zostali w mieście, zaczęli przestrzegać zasad, o których mówiono w mediach. Politycy wspierali plan naukowców, by ocalić jezioro i zaczęli walczyć o pieniądze na to, by odbudować miasto.
Wyborcy, którzy przetrwali trudne czasy w mieście, zaczęli przestrzegać zasad postulowanych przez naukowców i głosowali na polityków, którzy wspierali walkę o jezioro. 10 lat później jezioro przestało być zanieczyszczone, a całe miasto znów zaczęło żyć. Kto w tej historii zasługuje na największe uznanie?
A. Fabryka
B. Naukowcy
C. "Władca Marionetek"
D. Media
E. Politycy
F. Wyborcy
3. Zagadka o niebieskiej komecie
Wyobraźcie sobie, że jasna, niebieska kometa przelatuje przez niebo w czwartek wieczorem. Widzi ją cały świat. Troje ludzi myśli, że musi ją nazwać. Kto powinien to zrobić?
A. Naukowcy. W poniedziałek naukowcy ogłosili w telewizji, że najprawdopodobniej kometa pojawi się na niebie w najbliższym czasie.
B. Uczeń. W czwartek uczeń zauważył na niebie kometę i zrobił jej zdjęcie, ale myślał, że to samolot.
C. Astronauta. We wtorek astronauta, przebywający w stacji kosmicznej widział kometę dokładnie, na własne oczy.
A więc, kto powinien nadać nazwę niebieskiej komecie? Naukowcy, uczeń czy astronauta?
4. Zagadka z czekoladą
Wyobraź sobie firmę, która produkuję czekoladę. Nazywa się ona "Astra Sweets" i produkuje najlepszą na świecie, przepyszną czekoladę. Sekretny składnik został znaleziony przez Novę – jedną z pracowniczek firmy. Nikt nie wie, co sprawia, że w "Astra Sweets" powstaje tak dobra czekolada.
Teraz jednak Nova chce rozpocząć działalność swojej własnej firmy, która produkuje czekoladę. Nazwała ją "Nova Sweets". Czy może zacząć dodawać do swojej czekolady sekretnego składnika, który odkryła w firmie "Astra Sweets"?
A. Nie może.
B. Może.
5. Zagadka z pizzą
Wyobraźcie sobie dwa lokale. Jeden nazywa się "Astra Pizza", a drugi "Nova Pie". Obie pizzerie chcą przenieść się do śródmieścia, ale jest tam tylko jedno wolne miejsce do wynajęcia. Jak więc miasto powinno zdecydować, która pizzeria ma przenieść się do nowej przestrzeni?
A. Kto szybszy, ten lepszy. Właściciel, który szybciej zacznie ubiegać się o wynajęcie lokalu, dostanie go.
B. Rzut monetą. Każde z miejsc ma taką samą szansę, by wynająć lokal. Decyduje los.
C. Lokal wynajmie oferent, który może zaproponować najwyższą cenę.
D. Najlepszy smak. Właściciele miasta jedzą konkretne pizze i decydują, jaka pizzera ma lepsze potrawy.
Bardzo ważne jest to, by podkreślić, że w tych zagadkach nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Chodzi raczej o to, by zastanawiać się na głos i ćwiczyć w dzieciach umiejętność krytycznego myślenia. Zagadki zachęcają uczniów, by zacząć dyskutować na tematy, dotyczące moralności, ekologii czy etyki.
Jednocześnie pokazują ważne problemy, z którymi w przyszłości będą mierzyć się jako dorośli ludzie. W procesie edukacji istotne jest to, by nie dawać uczniom jedynie gotowych odpowiedzi, które muszą przyswoić i znać. W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie powinniśmy uczyć dzieci, w jaki sposób same mają przyswajać wiedzę i rozwiązywać problemy.
Właśnie dlatego warto zainspirować się zagadkami ze szkoły Elona Muska. Uczmy nasze dzieci prawdziwego rozwiązywania problemów, popełniania błędów i prawdy, że nie ma jednej poprawnej odpowiedzi, tak jak ma to często miejsce w wielu testach szkolnych.
Więcej zagadek znajdziecie na stronie szkoły Elona Muska – Astra Nova.