
Wielu seniorów, zwłaszcza po 80. roku życia, cierpi na samotność. Według raportu „Samotność w Polsce”1, żyjemy w kraju, w którym jest aż 5 milionów tzw. jednoosobowych gospodarstw domowych. Oznacza to, że co czwarty nasz sąsiad wraca do pustego mieszkania. Co dziesiątej osoby powyżej 80. roku życia nikt nie odwiedza. W czasach pandemii ich liczba dramatycznie rośnie, a poczucie samotności ma realne konsekwencje dla zdrowia.
Badania Ohio State University wskazują na związek poczucia izolacji społecznej z zaburzeniami reakcji immunologicznej, porównywalnymi do tych, które towarzyszą przewlekłemu stresowi. Układ odpornościowy osób doświadczających izolacji społecznej wytwarzał więcej cytokin prozapalnych niż u osób, które czuły się mniej samotne. Naukowcy zaobserwowali także wyższy poziom przeciwciał przeciwko wirusowi cytomegalii, co z kolei przekładało się na odczuwanie przez pacjentów bólu, zmęczenia i objawów depresji.
Wybory, jakich dokonujemy każdego dnia, wpływają na nasz system immunologiczny. Aktywność fizyczna, relaks, odpowiednia ilość snu i właściwie zbilansowana dieta, której Actimel może być częścią*, pomogą wesprzeć odporność przez cały rok. Warto jednak wiedzieć, że na liście czynników wpływających na naszą długowieczność, znajdują się zażyłe relacje z bliskimi.
„Razem mamy moc” to hasło, które odwołuje się do naszej wewnętrznej siły. Gdy czujemy się mocni, możemy iść do przodu i z uśmiechem pomagać innym. Jak pokazują badania, ochronne działanie więzi społecznych wpływa na długość i jakość życia. Zatem odporność to już nie tylko indywidualna kwestia każdego z nas, możemy bowiem wpływać na jej wzmocnienie przez kontakty z naszymi bliskimi czy najbliższymi społecznościami. To właśnie ta grupowa odporność czyni nas silniejszymi. Z tego powodu w naszej najnowszej akcji podkreślamy wagę odporności zbiorowej. W tych szczególnych czasach pamiętajmy o seniorach, gdyż samotność wpływa na ich zdrowie psychiczne i fizyczne, przyczyniając się tym samym do obniżenia odporności. Chcemy promować pozytywne postawy, zachęcać do zadzwonienia do najbliższych – nie tylko od święta i przypomnieć o sile jednego telefonu
Sasza Vislaus, Brand PR Coordinator, Danone
21 stycznia, z okazji Dnia Babci i Dziadka, rusza akcja marki Actimel „Zadzwoń do seniora”, która ma na celu zwiększenie świadomości problemu, jakim jest samotność wśród osób starszych. Działania obejmują digital i media społecznościowe, a także kanały komunikacji wewnętrznej w Danone (od stopki mailowej, poprzez komunikację na platformie Workplace, na wygaszaczach ekranu kończąc). Dodatkowo, marka Actimel na swojej infolinii (801 331 133) wszystkim czekającym na połączenie, przypomni o mocy jednego telefonu do seniora.