
Reklama.
W badaniu "Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa” wzięli udział uczniowie klas 6–8 szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych (liceów, techników, liceów zawodowych), rodzice badanych uczniów oraz nauczyciele wszystkich przedmiotów prowadzący zajęcia w klasach badanych.
Odczuwają samotność
Wnioski są mało optymistyczne, bo wszyscy badani stwierdzili, że ich aktualne samopoczucie psychiczne jest gorsze w porównaniu do czasu sprzed epidemii. Prawie jedna trzecia uczniów często lub cały czas odczuwała smutek (28,9 proc.), samotność (27,4 proc.) oraz przygnębienie (28,4 proc.).Z kolei aż 65,3 proc. nauczycieli odpowiedziało, że czuje się psychicznie dużo gorzej lub trochę gorzej w porównaniu do czasu sprzed zamknięcia szkół. Większość wskazywała na brak energii, zdenerwowanie czy zły nastrój.
Również ponad połowa rodziców stwierdziła, że psychicznie czuje się dużo gorzej lub trochę gorzej w porównaniu do czasu sprzed pandemii koronawirusa, a nieco ponad 45 proc. z nich uważa, że pogorszeniu uległo również ich zdrowie fizyczne.
Pogorszyły się relacje
Nauczanie zdalne wpłynęło też znacząco na relacje międzyludzkie. Ponad połowa badanych uczniów stwierdziła, że ich relacje z rówieśnikami przed pandemią były dużo lub trochę lepsze.W przypadku oceny jakości relacji z wychowawcą/wychowawczynią większość badanych nie zauważyła większych zmian w porównaniu do czasu przed pandemią. Tylko co piąty miał poczucie, że relacje z wychowawcą/wychowawczynią były lepsze zanim doszło do zamknięcia szkół.
Z kolei nauczyciele często wskazywali w pytaniach otwartych, że tęsknią za bezpośrednimi relacjami offline z uczniami.
Na lekcjach zdalnych... grali w gry
Zdalne nauczanie doprowadziło też do braku higieny cyfrowej i przemęczenia. Uczniowie w nadmiarze korzystali ze swoich telefonów komórkowych, tabletów czy laptopów. Aż 63,2 proc. odpowiedziało, że pozostawało w ciągłej gotowości do odbierania połączeń i powiadomień, a 57,1 proc. miało dość siedzenia przy komputerze/smartfonie.Ponad połowa z nich czuła się przeładowana informacjami, 37,4 proc. bolała głowa od ciągłego korzystania z narzędzi ekranowych i internetu, a aż 28 proc. badanych uczniów stwierdziło, że podczas zajęć online korzystało z portali społecznościowych, grało w gry, przeglądało internet do celów prywatnych, pisało do kogoś bez związku z lekcjami.
Może cię zainteresować także: Rodzice idą na wojnę z MEN. Petycję o powrót dzieci do szkół podpisało niemal 40 tys. osób