Październik od wielu lat na całym świecie nazywany jest "różowym". To symbol walki z rakiem piersi. W ramach promocji profilaktyki "zdrowych cycków" różne organizacje robią różne kampanie. W tym roku do sprawy cegiełkę dołożyła agencja reklamowa Eskadra. I wyszło bosko!
"Wielcy ludzie mówią mądre rzeczy. Nie poprawiamy ich. My tylko delikatnie dostosowujemy ich słowa do okoliczności, dorzucając swoje 4 (różowe) grosze. Oto kilka cyc.. cytatów naszych copywriterek na Różowy Październik" - czytamy na Facebooku.
Na różowej grafice widzimy znane cytaty czterech klasyków literatury. Niektóre słowa zostały skreślone i zastąpione słowem-kluczem: "cycki". Wyszło bardzo zabawnie, ale i z mocnym przekazem.
Bo tak: Szekspir apeluje: "Cycki, cycki, cycki", Szymbroska prawi: "Tyle wiemy o cyckach, ile w nich sprawdzono", Mickiewicz deklamuje: "Miej cycki, i patrzaj w cycki", a Benjamin Franklin radzi: "Obserwuj wszystkich, a najbardziej cycki".
Powołanie się na światowej sławy autorytety zadziałało – post z różową grafiką został udostępniony niemal 700 razy! Dlaczego to tak ważne?
W Polsce zachorowalność, jak i umieralność na raka piersi konsekwentnie rośnie – w ciągu roku nowotwór piersi diagnozuje się u 18-19 tys. kobiet, a 6 tys. pacjentek umiera. Specjaliści przyczyn doszukują się w braku profilaktyki – kobiety wciąż za rzadko kontrolują zdrowie swoich piersi.
W Polsce można zgłosić się na bezpłatne badania mammograficzne. Są one przeznaczone dla kobiet w wieku 50-69 lat i pozwalają wykryć guz we wczesnym okresie rozwoju. Wczesna diagnostyka to klucz – obecnie leczenie raka piersi jest tym skuteczniejsze, im wcześniej wykryje się guza.
Na raka piersi najczęściej chorują kobiety po 50. roku życia, jednak co trzecia chora pacjentka jest w wieku 30-49 lat. Niestety przybywa kobiet młodszych, u których diagnozuje się raka piersi. W ciągu ostatnich 30 lat liczba pacjentek z przedziału wiekowego 20-49 wzrosła dwukrotnie.