Źle znosisz piękną pogodę? To znaczy, że brakuje ci tych witamin

Latem czujesz się gorzej? To znaczy, że brakuje ci kilku witamin
Latem czujesz się gorzej? To znaczy, że brakuje ci kilku witamin Prawo autorskie: maridav / 123RF Zdjęcie Seryjne
Kiedy na dworze robi się gorąco i przez większość dnia jest słonecznie, nasz organizm zaczyna stawiać wymagania. Choć większość z nas lubi typowo wakacyjny klimat, to jednak ciało musi się "przestawić". Oto, jakich witamin nie powinno zabraknąć latem w naszej diecie, by przez całe upalne wakacje czuć się jak ryba w wodzie.

Potas i polifenole na upały
W upały powinniśmy zadbać szczególnie o to, by się nie przegrzać i nie odwodnić. Pomocny będzie w tym potas. To on odpowiedzialny jest za dobre funkcjonowanie gospodarki wodnej organizmu. Dobrym jego źródłem są pomidory. Z kolei polifenole normują ciśnienie, co w okolicznościach wysokich temperatur jest kluczowe dla naszego samopoczucia. By uspokoić skoki ciśnienia warto sięgać po sok z aronii.

Witaminy C i E dla skóry i na temperaturę
Naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Duke w USA twierdzą, że ludzie tak jak zwierzęta, najlepiej chronią się przed słońcem i upałami za pomocą połączenia witaminy C i E. To silne przeciwutleniacze, które chronią skórę przed poparzeniami i szkodliwymi promieniami UV. Zaś sama witamina C wychładza organizm, co latem chroni nas m.in. przed udarem. Co ciekawe, duże jej dawki łagodzą te objawy choroby morskiej.

Ponadto, połączenie witamin Ci E stanowi broń na alergię. Wzmacniają one system immunologiczny, co powoduje obniżenie się poziomu histaminy w organizmie.

Podstawowym źródłem witaminy E są pestki, orzechy oraz oleje roślinne, zaś zapasy witaminy C zrobimy, objadając się... surową papryką. Najwięcej witaminy C ma jej żółta odmiana.

Cynk, selen dla włosów
Brak cynku latem równa się utratę włosów jesienią. Słońce, kąpiele w słonej wodzie i upał osłabiają cebulki, a jak wiadomo, najlepiej jest wzmacniać je od środka. Cynk jest bardzo ważnym elementem w procesie metabolizmu aminokwasów, a włosy powstają właśnie przy udziale tych drugich. Ponadto, cynk ma wpływ na produkcję keratyny. Dodatkowo selen chroni włosy przed ich wysuszaniem.


Dobra wiadomość jest taka, że najwięcej selenu znajduje się w łososiu, jajkach, kaszy gryczanej oraz... surowym kakao.

Probiotyki na słońce
Probiotyki to tak zwane dobre bakterie, które regulują cały szereg funkcji naszego organizmu. Przede wszystkim jednak budują naszą odporność, w tym odporność skóry na działanie szkodliwego promieniowania UV. Tolerancja „na słońce” zwiększa się, dzięki czemu trudniej o poparzenia i podrażnienia.

Aby latem zapewnić sobie silną i zdrową florę jelitową najlepiej jest unikać cukru, za to jeść wszystko, co kiszone i jak najwięcej warzyw.

Witamina A dla skóry
Witamina A jest silnym antyoksydantem. Oznacza to, że chroni organizm przed starzeniem się, a w tym również naszą skórę. Nie da się ukryć, że latem skóra dostaje porządnie w kość, więc najlepiej jest chronić ją z dwóch stron – kremami od zewnątrz i dietą od środka. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A najszybciej zaspokoimy jedząc tłuste ryby, sery oraz jajka. Co ciekawe, beta-karoten zawarty m.in. w marchwi czy dyni w organizmie zmienia się w witaminę A, więc nie ma doskonałym obiadem dla waszej skóry będzie pyszny strąg z marchewkową surówką.
Źródło: hellozdrowie.pl, food-forum.pl
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE