Gwarancja na lepsze samopoczucie. Każda przyszła mama powinna wziąć sobie do serca te rady

Aktywność fizyczna w czasie ciąży poprawia samopoczucie przyszłej mamy.
Aktywność fizyczna w czasie ciąży poprawia samopoczucie przyszłej mamy. Enfamil
Ciąża to okres, w którym powinnaś szczególnie o siebie zadbać. Nie oznacza to jednak, że masz biernie odpoczywać! Brak aktywności fizycznej i życia towarzyskiego nie są wskazane – mogą jedynie pogorszyć nastrój przyszłej mamy.

Aktywność fizyczna w czasie ciąży poprawia samopoczucie przyszłej mamy, pozwala jej odzyskać zgrabną sylwetkę po urodzeniu dziecka, a także ułatwia sam przebieg porodu. Równie ważne powinny być dla niej spotkania ze znajomymi czy rozmaite małe przyjemności. W ten sposób nawet wahania nastrojów, spowodowane burzą hormonów, przejdą łagodniej i nie zaważą na kondycji psychicznej kobiety. Oto kilka rad, które pomogą ci utrzymać dobre samopoczucie. Więcej ich znajdziesz, dołączając do klubu Enfamama. Dzięki członkostwu w nim otrzymasz mnóstwo fachowej wiedzy oraz pomysłów i inspiracji, które będą dla ciebie wsparciem na każdym etapie ciąży. Cotygodniowe newslettery pozwolą ci też zrozumieć, jak rozwija się twoje dziecko.

 1. Ćwicz, pływaj i spaceruj
Jeśli tylko twoja ciąża nie jest zagrożona, aktywność fizyczna jest wskazana przez cały okres jej trwania. Oczywiście musisz zachować zdrowy rozsądek – zapewne wiesz, że lepiej jest unikać dyscyplin, które narażą cię na wstrząsy lub ewentualny upadek, czyli m.in. jazdy konnej, jazdy na rowerze, tenisa ziemnego, jazdy na nartach czy snowboardzie, wspinaczki górskiej, sportów walki. Przez wszystkie trymestry ciąży powinnaś spacerować lub uprawiać nordic walking, wykonywać ćwiczenia na mięśnie Kegla oraz ćwiczenia rozciągające i wzmacniające kręgosłup. Dzięki spacerom na świeżym powietrzu poprawi się twój nastrój, dotlenisz się, poprawisz krążenie, a także otrzymasz dawkę tak koniecznej w tym okresie witaminy D, która wytwarza się w skórze podczas przebywania na słońcu. Jej niedobór przekłada się nie tylko na problemy kostne i odpornościowe, ale także na złe samopoczucie.

Jeśli chodzi o ćwiczenia rozciągające, wybieraj te, które nie wymagają gwałtownych ruchów, ale pozwolą ci się powoli i płynnie rozciągać. Do najprostszych należą wspięcia na palce z unoszeniem ramion w górę i wykonywanie z tej pozycji skłonów. Warto także poćwiczyć „koci grzbiet”, czyli wypychanie bioder do góry w klęku podpartym z tyłu, a także unoszenie tułowia podczas leżenia na boku. Zbawienne są pływanie, joga, pilates, które zrelaksują cię i wzmocnią. Będziesz miała dobrą kondycję oraz poprawisz sobie nastrój.

2. Nie odmawiaj sobie małych i większych przyjemności

Drzemka czy poranne leniuchowanie w łóżku? Masz do nich prawo – nie musisz być teraz idealna, zdyscyplinowana i punktualna. Warto też połączyć przyjemne z pożytecznym – na przykład udać się na weekend do SPA, w którym zrelaksujesz się i zregenerujesz, możesz również iść na basen czy zajęcia pilates. W miarę możliwości organizuj wraz z partnerem krótkie wypady za miasto, nie zaniedbuj też spotkań ze znajomymi. Pomyśl o swoich wymaganiach dotyczących preferowanych posiłków. Jeśli nagle nabrałaś ochoty na coś, czego do tej pory nie lubiłaś, może twój organizm ma niedobory składników, których potrzebuje i warto je uzupełnić. Ponadto wybrane smakołyki poprawią ci humor. Pamiętaj jednak o tym, że najlepsze będą dla ciebie niskokaloryczne przekąski, jako że ciąża sprzyja apetytowi i… tyciu.


 3. Niech bliscy będą dla ciebie oparciem
Dbaj o dobre relacje z partnerem. Nawet gdy hormonalna burza wróży ci zły dzień, powiedz mu o tym, zamiast wybuchać agresją. Znajdźcie czas na wspólne wyjścia, kolacje, romantyczne chwile. Rozmawiaj z nim, a także ze swoją rodziną o emocjach, przeżyciach, wątpliwościach. Oczekuj od nich pomocy i zrozumienia, ale niech ciąża nie będzie dla ciebie wymówką uzasadniającą wieczne lenistwo lub okazywanie złego humoru. Lepiej szczerze porozmawiać z najbliższymi niż doprowadzić do nieporozumień – spokojne wyrzucenie z siebie lęków i wątpliwości pozwoli ci na wewnętrzne uspokojenie. Nie możesz też jednocześnie dać się porwać szaleństwu „dobrych rad”, opartych na mitach dotyczących diety czy trybu życia dla kobiet w ciąży.

4. Dbaj o siebie

Kosmetyczka, fryzjer, manicure, odprężający masaż… Masz ochotę na nową fryzurę albo modny ciuszek? Nie powinnaś mieć wyrzutów sumienia, że w ciąży myślisz nie tylko o maluchu, ale też o sobie. Mówi się, że kobieta w ciąży promienieje, ale warto dopomóc temu naturalnemu stanowi. Wybierz się do ulubionego salonu piękności albo na zakupy do sklepów oferujących wybór modnych ubrań dla ciężarnych – nie jesteś przecież skazana na noszenie za dużych, luźnych ubrań. Kolekcje dla przyszłych mam to mnóstwo modnych, atrakcyjnych i wygodnych ciuchów!

 5. Nie myśl wyłącznie o ciąży
Rola mamy staje się w twoim życiu najważniejsza, ale pamiętaj, że nie należy zamykać się szczelnie w świecie poradników dla młodych rodziców, wybierania ubranek, przestrzegania przykazań dla kobiet w ciąży i rozmawiania wyłącznie o stanie błogosławionym, porodzie i niemowlętach. Oczywiście zdobywanie wiedzy na te tematy, a także interesowanie się twoich bliskich i znajomych dzieckiem to elementy ważne i przyjemne, ale są także inne aspekty życia. Nie zaniedbuj ulubionych książek, niekoniecznie z półki „parenting”, rozwijaj hobby, chodź do kina, teatru – rób to, co lubisz, wsłuchuj się w siebie i swoje potrzeby. W przeciwnym razie będziesz zestresowana, a nie o to przecież chodzi.

Ciąża to szczególne 9 miesięcy w życiu kobiety. Przez ten czas będziesz przeżywała lepsze i gorsze chwile, poczujesz zarówno euforię, jak i niepokój. Pamiętaj, aby dbać o siebie, utrzymywać dobre relacje z bliskimi i kierować się swoimi potrzebami.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE