Kampania Pepco dyskryminuje kobiety?
Według autorów kampanii sieci sklepów Pepco kobiety są wszechstronnie utalentowane – w końcu są dobrymi przyjaciółkami i matkami, które przytulają i dają buziaczki, do tego świetnie wyglądają, potrafią dekorować dom i urządzają wigilię. „Jeżeli to nie są talenty, to ja nie wiem, co jest talentem” – mówi jeden z bohaterów spotu. Kiedy kobiety przestaną być przedstawiane jako zahukane i zakompleksione „matki Polki”, niezdolne do zabrania głosu we własnej sprawie? Kiedy zauważymy, że kobiety mają do zaoferowania znacznie więcej i umieszczanie ich wyłącznie w roli matki-opiekunki jest krzywdzące?
Bycie matką to nie jedyny talent
Dla wielu kobiet bycie mamą jest największym i najważniejszym talentem – przyznały to w komentarzach pod opublikowanym spotem na Facebooku Pepco. Bycie mamą to jednak nie wszystko. Kobiety mają do zaoferowania znacznie więcej niż gotowanie i dekorowanie domu. Choć wiele z nich świetnie spełnia się w tej roli (i to uwielbia!), są takie, które tego nie znoszą. Są takie, które są matkami, a przy tym spełniają się w inny sposób – rysują, śpiewają, szydełkują, programują, ilustrują. Są takie, które matkami nigdy nie będą, ale nie czują, że czegoś im brakuje i wiedzą, że "talent" może objawiać się w zupełnie inny sposób.
Skończmy z utrwalaniem stereotypów
Kobiety są naukowczyniami, polityczkami, artystkami, lekarkami, dziennikarkami. Prowadzą własne firmy, zarządzają, zajmują wysokie stanowiska. Zajmują się tym, czym zajmują się mężczyźni, nawet jeśli w pewnych dziedzinach stanowią mniejszość. Często łączą pasję z pracą, a przy tym wychowują dzieci i zajmują się domem. Świąteczna reklama Pepco z pewnością wzruszy wiele kobiet, jednak część z nich poczuje się urażona – postrzeganie kobiety wyłącznie jako matki i strażniczki domowego ogniska jest powielaniem stereotypów, od których powinniśmy jak najszybciej odejść.